GDDKiA popełnia te same błędy w nowych inwestycjach

data dodania: 2013-01-17 11:20:32
źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, jeszcze w tym tygodniu mogą być znani wykonawcy dwóch odcinków autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Mimo porażek, jakich doświadczyła GDDKiA w związku ze stosowaniem kryterium najniższej ceny, wciąż o wygranej w przetargu będzie decydować najtańsza oferta.

Do firm, które oferowały niskie ceny za wybudowanie dróg w Polsce zalicza się Covec budujący swego czasu autostradę A2, Dolnośląskie Surowce Skalne kontynuujące jeden z chińskich odcinków, Poldim z A4 oraz SRB z A1. Wszyscy ci wykonawcy zaoferowali ceny znacznie niższe niż kosztorysy Generalnej Dyrekcji.


GDDKiA nie wyciągnęła wniosków z problemów, jakich dostarczyły jej powyższe przetargi i w nowych postępowaniach na kontynuację budowy A1 od Torunia do Kowala po raz kolejny zastosowała kryterium najniższej ceny.


Największe szanse na zwycięstwo w przetargach na A1 ma konsorcjum z włoską firma Salini na czele. Nie ma ona ani doświadczenia, ani zaplecza w Polsce. Aby wejść na krajowy rynek wykonawca zaoferował 450 mln zł za pierwszy odcinek i 608 mln zł za drugi, co stanowi kwoty o odpowiednio 37 i 30 procent niższe od szacunków inwestora. Z kolei konsorcjum Budimeksu, Mota-Engil i Strabagu zaoferowało ceny niższe od kosztorysu o odpowiednio 30 i 26 procent.


Warunki kontraktu zakładają, że dokończenie budowy 65-kilometrowego odcinka A1 ma nastąpić w 11 miesięcy, wliczając zimę. Co więcej, wykonawca musi z góry dać gwarancję na roboty wykonane przez Irlandczyków, którym nie udało się z sukcesem zakończyć inwestycji.


Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego, uważa, że udzielenie zamówienia firmie przedstawiającą ofertę o rażąco niskiej cenie i nie posiadającej doświadczenia w Polsce źle wróży programowi budowy autostrad w Polsce. Dodaje, że mała liczba złożonych ofert świadczy o wyśrubowanych warunkach kontraktu.


Prezes Budimeksu, Dariusz Blocher, przyznaje, że kontrakt na A1 jest bardzo trudny, a stworzone z trzech firm konsorcjum ma pozwolić na podział odcinków i ryzyka kar umownych. Zdaniem Marka Michałowskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, wybór konsorcjum z firmą Salini będzie dla GDDKiA strzałem w stopę, a ten wykonawca nie zdoła zrealizować inwestycji w wymaganym okresie 11 miesięcy.


Rzeczniczka GDDKiA, Urszula Nelken, informuje, że badana jest obecnie zdolność spółki Salini do wykonania kontraktów na autostradzie A1. Dodaje, że najkorzystniejsza oferta zostanie wkrótce wybrana i na przełomie lutego i marca powinna zostać podpisana umowa.
 

Całość artykułu


Komentarze (4)

  • dodano 2013-01-25 00:03:02 przez astrolog

    Juz widze jak po takim przetargu w ktorym jest kilka kryteriow ukazuje sie kilka "sponsorowanych" artykulow w Fakcie i Super Ekspresie, o przekretach, zalatwianiu kontraktu pod konkretna firme, oburzenie stakych piskwoskich oszlomow na temat tego, ze budujemy najdrozsze autostrady w Europie, a potem kolejke kontroli z NIK, prokurature, piskowskie komisje sejmowe itd

  • dodano 2013-01-19 09:48:09 przez Tom

    Procedury tworzone przez Polaków dla Polaków i polskiej opinii publicznej. Marnować pieniędzy nie wolno, winę można zrzucić na wykonawcę. Większa szansa na utrzymanie posady. Procedura powinna być inna, na podstawie punktów ważonych. Doświadczenie w budowie dróg, bezawaryjność, rekomendacje od zamawiającego - z kraju i zagranicy, cena, kapitał własny, wprowadzenie kaucji dla sprawnego rozliczania z podwykonawcami, itp.

  • dodano 2013-01-18 21:20:25 przez Banzay

    DSS nie startowało w żadnym przetargu. Zostali wybrani przez rząd po znajomości z wolnej ręki.

  • dodano 2013-01-17 11:52:59 przez jan

    Zgadzam się w 100% . Nic się nie zmieniło . Firmy które nie płaciły podwykonawcom a GDDKIA płaci za nich zaległe faktury są dopuszczane do kolejnych przetargów ( GDDKIA Warszawa S8 ) . Na toczących się inwestycjach sytuacja ta sama co przed Euro zatory płatnicze dla podwykonawców , w moim przypadku 5 mcy .

dodaj komentarz

Proszę zapoznać się z regulaminem