Budapeszt po upadku Malevu - spadek ruchu, ale niewielki

data dodania: 2013-02-22 11:33:51
źródło: Rynek Infrastruktury
autor: ju
W 2012 roku budapesztańskie lotnisko obsłużyło 8,5 mln pasażerów, czyli o 4,7 procent mniej niż rok wcześniej. Sytuacja spadkowa to wynik upadku Malevu, który generował znaczną część ruchu pasażerskiego w głównym porcie lotniczym Węgier. Specjaliści ostrzegają, że podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku Lotniska Chopina, jeśli dopuścimy do upadku LOT-u.

W strukturze ruchu dominują obecnie podróżujący między parami miast. Pasażerowie tranzytowi stanowili niewielki odsetek całości ruchu – było ich zaledwie 200 tys. W 2011 roku strumień podróżnych między parami miast sięgał 7,4 mln podróżnych.

Przeciętny współczynnik wypełnienia miejsc w samolotach operujących z/do Budapesztu wyniósł w 2012 roku 74,1 proc, czyli o 2,5 proc. więcej niż w 2011 roku. O 91,8 proc. wzrósł ruch pasażerski obsługiwany przez przewoźników niskokosztowych, którzy obsłużyli 4,38 mln pasażerów. W roku 2012 budapesztański port obsłużył niespełna 62 tys. ton frachtu lotniczego.

 

Poprawiła się punktualność rejsów – w 2011 roku 79 proc. samolotów odleciało z Budapesztu o czasie. W 2012 roku było to już 82,4 proc. podróżnych.

 

Dla podmiotu zarządzającego lotniskiem w Budapeszcie trafna okazała się decyzja o zamknięciu terminalu 1 i skoncentrowania działalności operacyjnej w terminalu 2. Rozwiązanie to zapewniło znaczne oszczędności oraz podniosło jakość obsługi pasażerów.

 

Eksperci twierdzą, że to właśnie dzięki wcześniejszym przygotowaniom lotnisko całkiem dobrze zniosło upadek wegierskiego przewoźnika. Szacuje się bowiem, że 4,7 proc. spadek jest również efektem spowolnienia gospodarczego, nie tylko upadku linii.

 

Węgierskie lotnisko znając kondycję finansową przewoźnika już wcześniej zaczęło do siebie zapraszać tanich przewoźników. Starano się utrzymać dotychczasową siatkę połączeń i zadbano o rozbudowę połączeń czarterowych. Rozpoczęto również szeroką kampanię informacyjną, której celem było uświadomienie pasażerom, że mimo, iż Malev przestał funkcjonować, to lotnisko nadal działa normalnie.


Komentarze (3)

  • dodano 2014-01-03 03:04:50 przez Ebegbetale

    This is both street smart and intiellgent.

  • dodano 2013-02-25 11:46:09 przez para_lotnik

    Ale loty krajowe oferuje Eurolot, a nie LOT, i on nie musi upaść. Loty dalekodystansowe przejmują teraz Azjaci, przecież oferta LOTu w tej dziedzinie była znikoma

  • dodano 2013-02-22 18:08:14 przez Cudak

    Dla okecia upadek Lotumialby o wiele gorsze konsekwencje. W Budapeszcie nie bylo lotow krajowych, a na okeciu stanowia one znaczacy procent ruchu. Chyba nikt nie mysli ze jakas inna linia np LH by je uruchomila? Odpadlyby tez wszystkie loty dalekdystansowe, tak naprawdezostalyby by tylko loty do hubow i kilku innych stolic.

dodaj komentarz

Proszę zapoznać się z regulaminem