logo

S1: Kwestie środowiskowe przemawiają za wariantem hybrydowym

Decyzja o wyborze przebiegu drogi to proces złożony i długi, na który wpływ mają w największym stopniu konsultacje społeczne i kwestie środowiskowe. Wytyczony dla drogi S1 tzw. wariant hybrydowy, zdaje się być najbardziej optymalny biorąc pod uwagę racje lokalnych społeczności i przedsiębiorców, a co najważniejsze w najmniejszym stopniu wpływa na degradację środowiska.

Wariant H nie tylko uwzględnia oczekiwania lokalnych społeczności oraz przedsiębiorstw, ale jest również wskazywany, jako optymalny z punktu widzenia środowiskowego. Droga w wariancie H nie prowadzi, bowiem do tzw. gettyzacji obszarów, w których degenerują gatunki roślin i zwierząt. 


Gettyzacja to pojęcie stosowane w naukach przyrodniczych określające przestrzenie sztucznie zamknięte. Zwierzęta poruszające się drogą lądową i migrujące wraz z nimi rośliny nie mają swobodnej możliwości wydostania się poza granice swojego „getta”. A to z kolei prowadzi nieuchronnie do degradacji, a następnie utraty proweniencji (miejscowych populacji).


W tym aspekcie najbardziej szkodliwy dla środowiska, jest wariant A drogi S1. Droga w wariancie A przecina korytarz ekologiczny Doliny Górnej Wisły i wraz z istniejącą magistralą kolejową Czechowice Dziedzice – Oświęcim tworzy barierę uniemożliwiającą migrację gatunków poruszających się po dwóch stronach Wisły. W efekcie może to doprowadzić do procesu gettyzacji i w konsekwencji do wyginięcia wielu lokalnych gatunków. Proponowany wariant H wraz z estakadą tworzy sytuację odwrotną, otwiera korytarz do dalszej migracji gatunków zwierząt i roślin, a tym samym najmniej szkodzi ich dalszemu rozwojowi.


Idea nowego wariantu H zyskała już uznanie przedsiębiorstw oraz lokalnej społeczności. Mimo koniecznego zabezpieczenia obszarów wrażliwych przyrodniczo, za nowym śladem drogi wytyczonym wspólnie przez GDDKiA oraz przedsiębiorstwa górnicze, przemawiają również racje przyrodnicze. Kolejny krok to przygotowanie dokumentacji, inwentaryzacja przyrodnicza oraz raport oddziaływania na środowisko dla nowego wariantu.


Inne z tej kategorii
Lublin: Budimex przedłużył aleję Solidarności. Wkrótce otwarcie
Lubuskie: Miliardy z UE pozwolą dokończyć inwestycje drogowe i kolejowe
Bieńkowska obiecuje pieniądze na lubelskie drogi
Droga S5 z Kaczkowa do Korzeńska otwarta
Podlaskie: Ośmiu chętnych na wykonanie odcinka S8
GDDKiA wybrała wykonawców obwodnicy Marek w ciągu S8
Dolnośląskie: Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka S5
Najkrótsze połączenie Ostrołęki z trasą S8 otwarte
Zastrzyk 11,9 mld euro ulepszy transport Europy
GDDKiA: Umowa z Astaldi na budowę odcinka drogi ekspresowej S5 podpisana

Komentarze

» dodano: 2013-10-07 14:03:03, przez Drako

Mysle, ze gdybyscie do artykulu dolaczyli mapke, z opisem poszczegolnych wariantow to uatrakcyjniloby to atrakcyjnosc tego newsa w 300%. A tak sie czepiam, przeciez zawsze moge sobie poszukac...

» dodano: 2013-10-12 18:06:32, przez Robert

Gdzie można znaleźć mapkę z opisanym wariantem?

Dodaj komentarz


© 2011 Rynek infrastruktury