logo

S1: Kwestie środowiskowe przemawiają za wariantem hybrydowym

Decyzja o wyborze przebiegu drogi to proces złożony i długi, na który wpływ mają w największym stopniu konsultacje społeczne i kwestie środowiskowe. Wytyczony dla drogi S1 tzw. wariant hybrydowy, zdaje się być najbardziej optymalny biorąc pod uwagę racje lokalnych społeczności i przedsiębiorców, a co najważniejsze w najmniejszym stopniu wpływa na degradację środowiska.

Wariant H nie tylko uwzględnia oczekiwania lokalnych społeczności oraz przedsiębiorstw, ale jest również wskazywany, jako optymalny z punktu widzenia środowiskowego. Droga w wariancie H nie prowadzi, bowiem do tzw. gettyzacji obszarów, w których degenerują gatunki roślin i zwierząt. 


Gettyzacja to pojęcie stosowane w naukach przyrodniczych określające przestrzenie sztucznie zamknięte. Zwierzęta poruszające się drogą lądową i migrujące wraz z nimi rośliny nie mają swobodnej możliwości wydostania się poza granice swojego „getta”. A to z kolei prowadzi nieuchronnie do degradacji, a następnie utraty proweniencji (miejscowych populacji).


W tym aspekcie najbardziej szkodliwy dla środowiska, jest wariant A drogi S1. Droga w wariancie A przecina korytarz ekologiczny Doliny Górnej Wisły i wraz z istniejącą magistralą kolejową Czechowice Dziedzice – Oświęcim tworzy barierę uniemożliwiającą migrację gatunków poruszających się po dwóch stronach Wisły. W efekcie może to doprowadzić do procesu gettyzacji i w konsekwencji do wyginięcia wielu lokalnych gatunków. Proponowany wariant H wraz z estakadą tworzy sytuację odwrotną, otwiera korytarz do dalszej migracji gatunków zwierząt i roślin, a tym samym najmniej szkodzi ich dalszemu rozwojowi.


Idea nowego wariantu H zyskała już uznanie przedsiębiorstw oraz lokalnej społeczności. Mimo koniecznego zabezpieczenia obszarów wrażliwych przyrodniczo, za nowym śladem drogi wytyczonym wspólnie przez GDDKiA oraz przedsiębiorstwa górnicze, przemawiają również racje przyrodnicze. Kolejny krok to przygotowanie dokumentacji, inwentaryzacja przyrodnicza oraz raport oddziaływania na środowisko dla nowego wariantu.


Inne z tej kategorii
Obwodnica Międzyrzecza: Konsorcjum Budimeksu najlepsze w przetargu na drugą jezdnię trasy
GDDKiA ogłosiła przetargi na obwodnice Koszalina i Sianowa, Wałcza oraz Szczecinka
S7 będzie dłuższa o 40 km. Jest przetarg na odcinek z Gdańska do Elbląga
Dolnośląskie: Mirbud i Erbedim z najniższą ofertę na S3 z Gaworzyc do Kaźmierzowa
Zdziebło: Wdrożenie jednolitego systemu e-myta dla aut osobowych jeszcze w tym roku
3,8 mln zł wpływów z systemu viaTOLL dziennie. Wkrótce opłaty na kolejnych trasach
74,2 mln zł dofinansowania na prace przygotowawcze inwestycji drogowych
Warszawa: Zburzą nowe budynki mieszkalne pod budowę S7?
Łódzkie: Budowa kolejnych 20 km S8 zakończona
Łódzkie: Przejście nad S8 za 2 mln zł dla… nietoperzy

Komentarze

» dodano: 2013-10-07 14:03:03, przez Drako

Mysle, ze gdybyscie do artykulu dolaczyli mapke, z opisem poszczegolnych wariantow to uatrakcyjniloby to atrakcyjnosc tego newsa w 300%. A tak sie czepiam, przeciez zawsze moge sobie poszukac...

» dodano: 2013-10-12 18:06:32, przez Robert

Gdzie można znaleźć mapkę z opisanym wariantem?

Dodaj komentarz


© 2011 Rynek infrastruktury