logo

S1: Kwestie środowiskowe przemawiają za wariantem hybrydowym

Decyzja o wyborze przebiegu drogi to proces złożony i długi, na który wpływ mają w największym stopniu konsultacje społeczne i kwestie środowiskowe. Wytyczony dla drogi S1 tzw. wariant hybrydowy, zdaje się być najbardziej optymalny biorąc pod uwagę racje lokalnych społeczności i przedsiębiorców, a co najważniejsze w najmniejszym stopniu wpływa na degradację środowiska.

Wariant H nie tylko uwzględnia oczekiwania lokalnych społeczności oraz przedsiębiorstw, ale jest również wskazywany, jako optymalny z punktu widzenia środowiskowego. Droga w wariancie H nie prowadzi, bowiem do tzw. gettyzacji obszarów, w których degenerują gatunki roślin i zwierząt. 


Gettyzacja to pojęcie stosowane w naukach przyrodniczych określające przestrzenie sztucznie zamknięte. Zwierzęta poruszające się drogą lądową i migrujące wraz z nimi rośliny nie mają swobodnej możliwości wydostania się poza granice swojego „getta”. A to z kolei prowadzi nieuchronnie do degradacji, a następnie utraty proweniencji (miejscowych populacji).


W tym aspekcie najbardziej szkodliwy dla środowiska, jest wariant A drogi S1. Droga w wariancie A przecina korytarz ekologiczny Doliny Górnej Wisły i wraz z istniejącą magistralą kolejową Czechowice Dziedzice – Oświęcim tworzy barierę uniemożliwiającą migrację gatunków poruszających się po dwóch stronach Wisły. W efekcie może to doprowadzić do procesu gettyzacji i w konsekwencji do wyginięcia wielu lokalnych gatunków. Proponowany wariant H wraz z estakadą tworzy sytuację odwrotną, otwiera korytarz do dalszej migracji gatunków zwierząt i roślin, a tym samym najmniej szkodzi ich dalszemu rozwojowi.


Idea nowego wariantu H zyskała już uznanie przedsiębiorstw oraz lokalnej społeczności. Mimo koniecznego zabezpieczenia obszarów wrażliwych przyrodniczo, za nowym śladem drogi wytyczonym wspólnie przez GDDKiA oraz przedsiębiorstwa górnicze, przemawiają również racje przyrodnicze. Kolejny krok to przygotowanie dokumentacji, inwentaryzacja przyrodnicza oraz raport oddziaływania na środowisko dla nowego wariantu.


Inne z tej kategorii
Jutro expose Ewy Kopacz. Przypominamy, co o transporcie mówił Donald Tusk
Łódzkie: Projektowanie S14 z 6-miesięcznym opóźnieniem
GDDKiA będzie budować autostrady w PPP?
Mazowieckie: Kolejny krok ku budowie obwodnicy Janek
Podkarpackie: Rosną szansę na budowę kolejnych odcinków S19
Lubelskie: S17 dłuższa o 7,7 km. Otwarto odcinek Budimeksu
GDDKiA czeka na oferty w przetargach na mazowieckie ekspresówki
Ruszyły przetargi na ponad 70 km S5 na Kujawach i Pomorzu
Małopolskie: S7 w Kontrakcie Terytorialnym
Konsorcjum Budimeksu złożyło najkorzystniejszą ofertę na S7 Miłomłyn – Ostróda

Komentarze

» dodano: 2013-10-07 14:03:03, przez Drako

Mysle, ze gdybyscie do artykulu dolaczyli mapke, z opisem poszczegolnych wariantow to uatrakcyjniloby to atrakcyjnosc tego newsa w 300%. A tak sie czepiam, przeciez zawsze moge sobie poszukac...

» dodano: 2013-10-12 18:06:32, przez Robert

Gdzie można znaleźć mapkę z opisanym wariantem?

Dodaj komentarz


© 2011 Rynek infrastruktury