Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Astaldi: O budowę tunelu pod Ursynowem jesteśmy spokojni

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfratsruktury.pl 10.03.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Astaldi: O budowę tunelu pod Ursynowem jesteśmy spokojni
fot. Astaldi s. P. a.

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Astaldi jest wykonawcą odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, obejmującego budowę najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Jak zorganizowane będą prace prowadzone w centrum dużej dzielnicy mieszkaniowej mówi Tomasz Mołdysz, dyrektor kontraktu S2 – Południowa Obwodnica Warszawy – Zadanie „A” od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa.
RynekInfrastruktury.pl: Astaldi będzie realizować południową obwodnicę na odcinku obejmującym budowę tunelu pod Ursynowem. Na jakim etapie są obecnie przygotowania inwestycji i kiedy ruszy budowa?

Tomasz Mołdysz, Astaldi: Obecnie jesteśmy na etapie projektowania. Przed terminem przekazaliśmy zamawiającemu pierwsze dokumenty, między innymi koncepcję zintegrowanego systemu zarządzania ruchem oraz projekt technologii wykonania tunelu. Wybraliśmy najbezpieczniejsze dla mieszkańców, rozwiązanie eliminujące konieczność wykonywania głębokich otwartych wykopów – metodę podstropową.

Zgodnie z warunkami umowy, prace w terenie musimy rozpocząć w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy, już teraz jednak zaproponowaliśmy kilka rozwiązań, które pozwolą nam rozpocząć prace wcześniej. Jest jeszcze jednak za wcześnie bym mógł powiedzieć kiedy to będzie możliwe i w jakim zakresie.

Który moment realizacji inwestycji będzie najtrudniejszy?

Każdy projekt w formule projektuj i buduj dzieli się na dwa etapy. Przygotowywania dokumentacji i uzyskania wszystkich uzgodnień, gdzie dla wykonawcy kryje się najwięcej ryzyk, bo najwięcej zależy od procedur administracyjnych, na które nie mamy wpływu. Dlatego już na samym początku spotkaliśmy się z władzami Warszawy, przedstawicielami miejskich spółek, oraz innymi instytucjami, by poznać ich oczekiwania i wypracować najbardziej wydajny system komunikacji i obiegu dokumentów.

Drugim etapem jest realizacja, w trakcie której największym wyzwaniem będzie logistyka przy budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce, który przebiega przez centrum dzielnicy, w której mieszka 150 tys. mieszkańców. Wyzwaniem będzie również wykonanie elementu tunelu przechodzącego pod tunelem I linii warszawskiego metra.

Jak te prace, związane z przeprowadzeniem tunelu będą realizowane? Czy w czasie ich realizacji pociągi metra będą normalnie kursowały?


W tej chwili, wraz Metrem Warszawskim rozmawiamy o najlepszym rozwiązaniu, które pozwoli realizować prace bez wpływu na rozkład jazdy pociągów. Jakie to będzie rozwiązanie będę mógł powiedzieć w momencie otrzymania od operatora linii metra pozytywnej opinii dotyczącej technologii.

A z jakim uciążliwościami muszą się liczyć mieszkańcy Ursynowa?

Prace w centrum miasta, zawsze wiążą się z utrudnieniami dla mieszkańców i tego nie da się wyeliminować. Będziemy jednak się starać, by zminimalizować je tak, żeby mieszkańcy Ursynowa mieli jak najmniej powodów do narzekania. Już teraz rozmawiamy z władzami Warszawy jak najkorzystniej przygotować objazdy, przygotowujemy dobrosąsiedzkie instrukcje dla firm podwykonawczych, tak by realizując swoje zadania szanowały ciszę nocną, starały się organizować dostawy poza godzinami szczytu.

Tego typu działań przewidzieliśmy bardzo wiele, dzielą się one zarówno na pośrednie, czyli wyżej wspomniane instrukcje, jak i bezpośrednie – takie jak np. instalacja zraszaczy w najcieplejszych miesiącach, by z placu budowy mniej się kurzyło, czy myjek, tak by pojazdy nie brudziły ulic miasta.

W jakiej odległości od zabudowań swoje prace będzie realizować Astaldi?


Odcinek A, za który jesteśmy odpowiedzialni, zrealizowany jest w wyznaczonym już wcześniej korytarzu, nie sąsiaduje bezpośrednio z żadnymi zabudowaniami. Oczywiście konieczna będzie likwidacja np. części padoku stadniny SGGW, ale w porównaniu do innych miejskich inwestycji, prace nie będą prowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań.

Trzeba będzie jednak dowozić i wywozić materiały z terenu budowy. Jak firma zamierza realizować ten transport?


Naszym głównym założeniem jest prowadzenie transportu w obrębie placu budowy, rozmawiamy o tym również w wykonawcami sąsiednich odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy. Planujemy wdrożyć, wspomnianą wcześniej politykę dobrego sąsiedztwa. Zbiór zasad, wedle których postępować powinni nasi pracownicy, partnerzy, podwykonawcy.

Trzeba jednak pamiętać, że cała operacja logistyczna związana z transportem materiałów z i na plac budowy rozłoży się znacząco w czasie. Z podobnymi obawami spotkaliśmy się realizując Centralny Odcinek II Linii Metra. Znacznie większy projekt, zlokalizowany w jeszcze trudniejszej logistycznie części Warszawy. I nawet na wąskich ulicach śródmieścia, transport związany z budową, nie wpłynął znacząco na utrudnienia w ruchu. Na dynamicznie rozwijającym się Ursynowie, z dojazdem do placu budowy z obwodnicy Warszawy, przejazdy związane z budową będą miały jeszcze mniejszy wpływ na korki niż w centrum.

Wspomniał Pan o doświadczeniach przy budowie II linii metra. Które z nich będą przydatne przy realizacji południowej obwodnicy miasta? Czy nie ma ryzyka, że powtórzą się problemy, które wystąpiły, np. na Wisłostradzie?

Doświadczenie z poprzednich realizacji jest wartością naszej firmy. Astaldi zbiera je od przeszło stu lat i dzięki temu rozwijamy się, utrzymując pozycję w czołówce największych firm realizujących infrastrukturę transportu miejskiego. Podobnych problemów jak przy budowie metra nie przewidujemy, choćby ze względu na znacznie korzystniejsze warunki geologiczne. Jeśli jednak jakieś wystąpią, na pewno znajdziemy dla nich rozwiązanie.

Na innych budowach w Europie, podobne zdarzenia zatrzymywały realizacje na lata. W Warszawie, nie miały one wpływu na termin realizacji kontraktu, choć wymagało to od nas wielkiego zaangażowania m.in.: zakupu dodatkowej maszyny TBM, przeniesienia szybu startowego na dworzec Wileński. Do dziś jednak ludzie z branży na całym świecie przekazują nam wyrazy uznania za działania w obliczu problemu.

Czego w takim razie najbardziej się obawiacie? Z czym wiążą się największe ryzyka przy realizacji „tunelowego” odcinka POW z tunelem?


Jest to pionierski projekt, w którym będziemy przecierać szlaki. Po raz pierwszy w Polsce zastosowane będzie coś w rodzaju warstwowego prawa własności. Administratorem tunelu pozostanie inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na powierzchni zaś, za teren będzie odpowiadać miasto Warszawa. Tworzenie takich precedensów wymaga bardzo wiele pracy i nie jest zależne tylko od wykonawcy.

Ponadto, standardowe obawy dotyczą przede wszystkim tego, na co nie mamy wpływu, czyli terminów realizacji uzgodnień, procedur administracyjnych związanych z realizacją. O samą budowę jestem znacznie spokojniejszy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS