Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Autostrada A1? Co jeszcze mogą wybudować drogowe spółki?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.08.2016

 

 

Autostrada A1? Co jeszcze  mogą wybudować drogowe spółki?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Resort Infrastruktury i Budownictwa rozważa, które drogi mogłyby być wybudowane przez drogowe spółki specjalnego przeznaczenia. Na pierwszym miejscu wymieniany jest odcinek autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową, ale pod uwagę brane są również druga jezdnia autostrady A18 przy zachodniej granicy, autostrada A2 od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz ewentualnie północno-zachodnia obwodnica Szczecina.
Trzy pierwsze projekty jako możliwe do zrealizowania przy udziale środków prywatnych zostały wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. To one stanowią punkt wyjścia do rozważań Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Spośród nich największą szansę na realizację w tej formule ma ostatni brakujący odcinek autostrady A1.

To fragment o długości 82 km. Jego wartość szacuje się na ponad 3,6 mld zł. – To bardzo duży projekt inwestycyjny jeśli mówimy o inwestowaniu typu project finance – podkreśla Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w MIB.

Ważne parametry ruchu

Jednym z elementów, które decydują o tym, czy projekt ma szansę na realizację przy zaangażowaniu kapitału prywatnego jest możliwość osiągnięcia określonego poziomu ruchu w przyszłości. Trasa A1 to szlak istniejący, o znanych parametrach i historii ruchu, a także przygotowanej dokumentacji, a co za tym idzie znanych kosztach realizacji. W odniesieniu do tego odcinka można też mówić o akceptacji dla stawek opłat w przypadku pojazdów ciężarowych, a także możliwości wprowadzenia średniej wielkości stawek osobowych rzędu co najmniej 20 gr za kilometr – mówił podczas spotkania poświęconego sposobom finansowania dróg Jarosław Waszkiewicz. Na ostatnim odcinku A1 można się też spodziewać znacznego ruchu pojazdów. – Ocena tego projektu jest według tych kryteriów dosyć pozytywna – stwierdza dyrektor.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku kontynuacji autostrady A2 w kierunku na wschód. Na razie mowa jest tyko o fragmencie od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec. To odcinek o długości 36 km i wartości 1,7 mld zł. W tym przypadku jednak, na podstawie danych dotyczących istniejącego odcinka można się spodziewać znacznie mniejszego zainteresowania kierowców niż na jedynce. – W przypadku gdy na A1 w 2015 r. rejestrowany był ruch na poziomie 20–42 tys. pojazdów, to na A2 było to 10–15 tys. – mówi Jarosław Waszkiewicz.

Kolejny rozważany projekt do sfinansowania w ramach project finance to trasa A18 przy granicy z Niemcami. Chodzi o dobudowę drugiej jezdni na odcinku 71 km. Wartość tego przedsięwzięcia to ok. 1 mld zł. – To również odcinek, który istnieje, więc poziom ruchu jest znany, ale ten ruch jest mały – zauważa Jarosław Waszkiewicz. Kształtuje się on na poziomie 7–9 tys. pojazdów na dobę. To argument niesprzyjający angażowaniu prywatnego kapitału.

Druga jezdnia A18, jako odcinek transgraniczny, nadawałaby się wprawdzie do sfinansowania w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF), ale w ramach tego narzędzia przewidziano niestety niewiele środków na projekty drogowe.

Zupełnie odmiennym projektem jest północno-zachodnia obwodnica Szczecina. – To projekt zgłoszony przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej – informuje dyrektor departamentu w MIB. Ta ważna z punktu widzenia gospodarczego inwestycja może być jednak trudna do sfinansowania w formie spółki czy innym systemie typu project finance – to odcinek nowo projektowany, który w dodatku miałby równoległą trasę o wysokich parametrach ruchu w postaci S3.

Jarosław Waszkiewicz zastrzega, że na razie przy rozważaniach na temat zadań dla drogowych spółek brane jest pod uwagę przede wszystkim ryzyko ruchu, jednak nie wyklucza, że rozważana będzie także koncepcja tzw. dostępności. Dla wszystkich rozważanych zadań podstawowym kryterium jest możliwość ujęcia środków na realizację danej inwestycji poza deficytem i długiem publicznym.

Potrzebny czas

Ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia została uchwalona w 2007 roku, jednak jej przepisy nigdy dotychczas nie zostały wykorzystane. Dziś wymagałaby już pewnych zmian – choćby dostosowania do warunków uzgodnionych w międzyczasie z Eurostatem. Na to wszystko potrzeba czasu.

Według szacunków MIB, czas potrzebny na przejście ścieżki legislacyjnej to ok. 12 miesięcy. Kolejne 4-9 miesięcy należy doliczyć na notyfikację. – Oba warunki: dotyczące pomocy publicznej i umieszczenia spółki poza deficytem i długiem chcemy mieć sprawdzone i potwierdzone przez Eurostat przed realizacją projektu – zaznacza Jarosław Waszkiewicz.

Utworzenie drogowej spółki wymagałoby kolejnych ok. 2–4 miesięcy, potem trzeba by było doliczyć m.in. procedury związane z umowami, przetargami realizacyjnymi itd. Wszystko to powoduje, że perspektywa wybudowania jakiejkolwiek drogi przez spółkę wydaje się być odległa. Jednak przedstawiciele resortu infrastruktury podkreślają, że część niezbędnych do podjęcia działań można prowadzić równolegle. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit szacuje, że utworzenie spółki jest kwestią maksymalnie dwóch lat. – Dziś stoimy przed decyzją, które odcinki dróg będą realizowane w formie spółek. Spółki będą działały na zasadach komercyjnych, więc procedury będą szybsze – zaznacza.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS