Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Inne - Polska

Bieńkowska: Tunel w Świnoujściu gotowy do 2020 roku

| Rynek Infrastruktury źródło: pr/Gazeta Wyborcza Szczecin/Rynek Infrastruktury 23.05.2014

PARTNER DZIAŁU


 

Bieńkowska: Tunel w Świnoujściu gotowy do 2020 roku
fot. Rynek Infrastruktury

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wicepremier Elżbieta Bieńkowska twierdzi, że tunel w Świnoujściu, który ma połączyć wyspy Woli i Uznam, będzie gotowy do końca tej dekady. O sprawie pisze „Gazeta Wyborcza Szczecin”.

Jak podaje „GW”, po wielu latach dyskusji jest pomysł na zbudowanie tunelu pod Świną, na który zgadzają się i miasto Świnoujście, i rząd. Zdaniem wicepremier Bieńkowskiej inwestycja powstanie do końca nowej unijnej perspektywy finansowej.
– Myślimy o połączeniu jednorurowym, którego koszt wynosi 800 mln zł. Dwie rury w ogóle nie wchodzą w rachubę. Wypracowaliśmy już z miastem Świnoujście montaż finansowy dla tej inwestycji. Złożą się na nie pieniądze z Unii Europejskiej, samorządu lokalnego oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych – powiedziała „GW” Bieńkowska.

PIR to spółka powołana przez skarb państwa i Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Inwestycje Polskie. Jej zadaniem jest zapewnienie finansowania długotrwałych i rentownych projektów infrastrukturalnych.

Montaż finansowy: POIiŚ + wkład miasta + pożyczka z PIR

„GW” informuje, że połowę wartości inwestycji w Świnoujściu miałyby pokryć fundusze unijne przyznane w ramach programu POIiŚ. 120 mln zł ma dać samorząd Świnoujścia. PIR zapewniłby brakujące 280 mln zł. PIR wprawdzie tylko udzieli pożyczki (miałaby ją spłacać spółka celowa powołana do budowy i zarządzania tunelem), ale na zasadach o wiele korzystniejszych niż kredyt komercyjny na kilka lat lub znacznie dłuższy okres. Wkład PIR na sfinansowanie budowy dróg w województwie kujawsko-pomorskim ma być zwrócony po 20 latach. Każdy projekt jest traktowany indywidualnie.

Zdaniem prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza, inwestycja wreszcie staje się realna. – Mam wrażenie, że nastąpił korzystny dla nas przełom. Wreszcie doszliśmy do jakichś ustaleń. Ta konstrukcja finansowa jest kolejnym z naszych pomysłów. Teraz już akceptowalnym przez stronę rządową. Na tak zaprojektowane wydatki na tę inwestycję będzie nas stać, gdy będziemy mieli dochody z podatków od terminalu LNG – ocenia Żmurkiewicz.

Jeśli budowa miałaby być prowadzona według tej formuły, tunel powstałby prawdopodobnie do 2020 r., a najpóźniej do 2022 r. Chodzi o to – jak przypomina „GW” – że rozliczenie unijnych funduszy przyznanych Polsce na lata 2014-20 musi się odbyć najpóźniej dwa lata po zakończeniu tej perspektywy finansowej. Tunel łączący Wolin z Uznamem ma mieć 1654 m długości, z czego 1146 m stanowiłaby rura o średnicy 10 m położona pod dnem Świny.

Jak rząd zmieniał zdanie ws. tunelu

Przypomnijmy, iż jeszcze przed kilkoma miesiącami strona rządowa w ogóle nie rozpatrywała budowy tunelu w Świnoujściu w najbliższych latach. Jesienią 2013 r. – w efekcie silnego lobbingu zachodniopomorskich polityków i samorządowców – doszło jednak do spotkania z kierownictwem ówczesnego MTBiGM, po którym informowano, że rząd wstępnie zmienił zdanie ws. tunelu. Niedawno tunel został dopisany do Dokumentu Implementacyjnego Strategii Rozwoju Transportu.

Informowaliśmy niedawno, że porównując obecne koszty funkcjonowania świnoujskich promów i przyszłe koszty utrzymania tunelu – jego budowa powinna zwrócić się maksymalnie w ciągu 25 lat.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS