Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Biznes - Dolnośląskie

Chmielowski: Problem ze śluzą to efekt zaniechania wykonywania ustawowych obowiązków

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.12.2014

 

Chmielowski: Problem ze śluzą to efekt zaniechania wykonywania ustawowych obowiązków
Śluza w Brzegu Dolnymfot. Ladar, commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problem ze śluzą w Brzegu Dolnym jest modelowym przykładem braku odpowiedzialności decydentów. Prędzej czy później tak musiało się stać – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Piotr Chmielowski, poseł SLD, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Poseł przypomina, że ostatnia duża kontrola zamkniętej od wtorku śluzy, tzw. weryfikacja 5-letnia, nastąpiła w 2006 roku. – Wtedy we wnioskach Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zaznaczył, że śluza ta wymaga pilnego remontu. Pięć lat później nie wykonano weryfikacji. Nastąpiła ona dopiero w tym roku, w październiku. Ponieważ nie zrobiono na śluzie nic od lat co najmniej ośmiu, nie było wyjścia, trzeba było zamknąć. I nie ma tu winy albo złej woli DWINB Wrocław, jak to próbuje przedstawić administrator obiektu, czyli wrocławski RZGW. Proszę mieć na uwadze, że śluza została oddana do użytku w 1959 roku i prawdopodobnie nigdy nie była remontowana i modernizowana. To jest ewidentne zaniechanie wykonywania ustawowych obowiązków przez administratora obiektu. Teraz nie pozostanie nic innego jak wypełnić zarządzenia inspektora budowlanego i ją wyremontować. I najprawdopodobniej do końca tego remontu, śluzy tej się nie uruchomi, nawet na awaryjne przepuszczenie oczekujących w okolicy jednostek – mówi Piotr Chmielowski.

Lodołamacz utknął, pozostaje liczyć na łagodną zimę

Polityk Sojuszu zauważa, że ta sytuacja będzie miała wpływ na całą Odrę. Pomijając kwestie transportowe i realizacji kontraktów przez stocznie śródlądowe we Wrocławiu lub Kędzierzynie-Koźlu, zamknięcie śluzy może mieć wymierny wpływ na bezpieczeństwo i zagrożenie powodziowe na całej Odrze. – Lodołamacz przez rozkopaną śluzę nie przejdzie [przed śluzą utknął lodołamacz „Borsuk”, płynący w górę Odry na zimową służbę we Wrocławskim Węźle Wodnym – red.]. Nie da się go też pociąć i przewieźć na lawetach w okolice Gliwic lub Kędzierzyna, żeby rozbił zatory lodowe. Z mojej wiedzy wynika, że powyżej Brzegu Dolnego nie ma na Odrze takiej jednostki. Pozostaje liczyć na łaskawość natury – dodaje poseł Chmielowski.

Nasz rozmówca zauważa, że z wszystkimi obiektami hydrologicznymi na Odrze, od ponad 30 lat jest ten sam problem. – Aby odwrócić temat od śluz, a trzeba zauważyć, że wszystkie są w podobnym stanie jak Brzeg, posłużę się przykładem wiaduktów nad Odrą. Systematycznie buduje się tego typu obiekty i tylko dzięki zaangażowaniu oraz monitoringowi pozarządowych środowisk społecznych i świadomych lokalnych samorządów, czasami uwzględnia się parametry umożliwiające w przyszłości jakąkolwiek żeglugę po Odrze. A wystarczyłby jeden podpis dowolnego premiera i zobowiązanie ministerstw, w tym resortów środowiska i MIR, aby wszystkie obiekty nowopowstające lub modernizowane uwzględniały klasę żeglowności minimum Vb. Co jest ciekawe, że np. zbudowanie jakiejkolwiek nowej śluzy w tej klasie jest tańsze niż w klasie niższej… A gdyby w ogóle powstał „Plan Gospodarczy dla Odry”, to automatycznie nie budzilibyśmy się w środku zimy z jakimiś problemami w Brzegu, w Malczycach, czy gdziekolwiek indziej w korycie Odry – twierdzi Piotr Chmielowski.

Resort środowiska jest drastycznym szkodnikiem na drogach wodnych

Poseł dołącza się do grona tych osób, które uważają, że reforma prawa wodnego, która sceduje praktycznie całość odpowiedzialności za drogi wodne na resort środowiska, pozbawiając de facto na nie wpływu ze strony MIR, to błąd. – Całość cieków wodnych zawłaszczyło ministerstwo środowiska i jest dramatycznym szkodnikiem w dwóch aspektach. Pierwszy z nich to świadome doprowadzenie do zmian hydrologicznych w całym dorzeczu Odry: mam tu na myśli pożar w Rudach Raciborskich [chodzi o pożar lasu z 1992 r., trwającego 18 dni, który objął swoim zasięgiem 9060 ha – red.], którego konsekwencją jest obniżenie stanu wód gruntowych na skutek działalności kopalni piasku w Kotlarni i nie uregulowaniu Odry w okolicach Raciborza. Drugi to szkodzące przyrodzie traktowanie cieków wodnych jako terenów tzw. Natury 2000: bo na rzece są jakieś dwa gniazda lub protestujący ekoterroryści. Tego typu działania zubożają przyrodniczo wszystkie rzeki w Polsce. Nie pozostaje nic innego jak czekać na solidne opady i kolejną powódź. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest natychmiastowe przeniesienie odpowiedzialności za tzw. żeglowne rzeki z MOŚ do MIR z natychmiastowym rozpoczęciem inwestycji w korytarzach transportowych E30 i E40 – twierdzi Piotr Chmielowski.

Jego zdaniem, największym kuriozum jest to, że Komisja Europejska już dawno przygotowała dodatkowe środki inwestycyjne dla Odry w korytarzu E30 a rząd, likwidując Program Odra 2006, nie zamierza nawet przedstawiać sprawozdań z wykonania tego programu i myślę, że połączenie blokady śluzy w Brzegu z likwidacją Programu Odra 2006 jest widoczne gołym okiem nawet dla laika.

Piotr Chmielowski poinformował również, że dziś w Kuźni Raciborskiej, najprawdopodobniej powołany zostanie społeczny zespół odrzański, w którym partycypować będą samorządowcy, posłowie i część stowarzyszeń.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5