Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Gdynia

Czy Droga Czerwona do gdyńskiego portu znajdzie się w PBDK?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl/ PAP 06.06.2016

 

 

Czy Droga Czerwona do gdyńskiego portu znajdzie się w PBDK?
fot. T. Urbaniak/Port Gdynia

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zdaniem wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita jest szansa na wpisanie gdyńskiej Drogi Czerwonej na listę dróg, w których budowie pomoże państwo. Jak informuje PAP – ta inwestycja jest ważna dla mniejszego z trójmiejskich portów i może znacznie poprawić dojazd do niego.
Droga Czerwona do PBDK

Szmit powiedział w Gdańsku, że jego resort chciałby poszerzyć Program Budowy Dróg Krajowych o „krótką listę bardzo strategicznych dla Polski zadań”. Wyjaśnił, że jednym z takich zadań, które jego zdaniem, powinno znaleźć się na wspomnianej liście, jest tzw. Droga Czerwona, która połączyłaby gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, co zapewniłoby lepsze skomunikowanie portu z krajem.

Wyjaśnił, że ani jego, ani szefa resortu, który reprezentuje – ministra Andrzeja Adamczyka, nie trzeba przekonywać, iż Droga Czerwona jest niezbędna do rozwoju gdyńskiego portu. – Co do merytorycznej konieczności, ja nie mam żadnych wątpliwości – powiedział Szmit.

Wiceminister odniósł się także do ogólnego poszerzenia listy inwestycji objętych Programem budowy Dróg Krajowych. Jak zapowiedział decyzje w tej sprawie powinny zapaść do końca roku. Jednak przypomniał, że aby poszerzenie listy wspomnianych inwestycji było możliwe, muszą zostać ograniczone koszty budowy dróg w Polsce. – Jeżeli uda mam się ograniczyć koszty budowy dróg i znaleźć źródła dodatkowego finansowania budowy dróg w Polsce, to nasze możliwości będą większe – powiedział w Gdańsku Szmit.

Inwestycja za ponad miliard złotych

W tej sprawie wypowiedzieli się także wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz oraz prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Janusz Jarosiński. Zdaniem pierwszego wpisania Drogi Czerwonej na listę dróg, których budowa może być finansowana przez państwo, wygląda niezwykle obiecująco. – To bardzo dobra informacja z jednej strony dla gdyńskiej, ale też pomorskiej gospodarki, bo – mówiąc o porcie, mówimy o wielu miejscach pracy w całym województwie – powiedział Bartoszewicz.

Dodał, że samorząd oszacował koszt wykonania tej – liczącej około 3,3 kilometra drogi, na około 1,3 mld zł. – Są to tak duże środki, że jako samorząd gdyński, czy jako w ogóle metropolia, nie jesteśmy i nigdy nie będziemy w stanie takich kosztów ponosić. Musi być to inwestycja na poziomie krajowym, bo musimy mieć świadomość, że dotyczy ona rozwoju portu, mniej samorządu gdyńskiego – powiedział Bartoszewicz.

Trasa Kwiatkowskiego to za mało

Z kolei przedstawiciel gdyńskiego portu przypomniał, że dziś gdyński port rozwija się niezwykle dynamicznie. – Powstają nowe terminale, systematycznie wzrastają obroty portowe. Warto przypomnieć, że w 1992 roku przeładowywaliśmy nieco ponad 6 mln ton, a w ubiegłym roku – ponad 18 mln ton – powiedział Jarosiński dodając, że dwie trzecie ładunków dowożonych jest do portu transportem drogowym.

Prezes przypomniał, że dziś cały transport drogowy do gdyńskiego portu oparty jest o Trasę Kwiatkowskiego, której przepustowość na ten moment jest jeszcze wystarczająca. – Jednak myśląc o dalszym dynamicznym rozwoju portu, niezwykle istotna jest budowa alternatywnego dostępu drogowego. Droga Czerwona to jest woda do życia dla portu, ale też rozwiązanie problemów transportowych portu gdyńskiego i w znacznej części miasta, na następne dziesięciolecia – powiedział Jarosiński.

Jak powiedział Jarosiński, władze portu i samego miasta ubiegają się też od lat o zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego z drogi gminnej na krajową. Dodał, że takie rozwiązanie bardzo usprawniłoby dowozy ładunków do portu oraz z portu. Przypomniał, że Trasa Kwiatkowskiego ma dziś status drogi gminnej, co sprawia, że Estakada Kwiatkowskiego (jest ona częścią Trasy) mimo praktycznej nośności, która pozwala poruszać się na niej autom o nacisku na oś 10 ton, może przyjmować auta o maksymalnym nacisku 8 ton na oś.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS