Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

Czy nowe ministerstwo rozruszało gospodarkę morską?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 16.11.2016

 

 

Czy nowe ministerstwo rozruszało gospodarkę morską?
fot. Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rząd Beaty Szydło podsumowuje rok swojej pracy. Jednym z ważnych punktów po wyborach było wznowienie działalności Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jego szefem został Marek Gróbarczyk. Jak wyglądało 12 miesięcy pracy resortu?
– Wyznaczyliśmy pięć obszarów, które musi objąć to ministerstwo. To bezwzględnie odbudowa przemysłu stoczniowego. Drugi to aktywizacja naszych portów, aktywizacja żeglugi, a przede wszystkim odbudowa żeglugi śródlądowej. Kolejne to odbudowa i obrona polskiego rybołówstwa oraz rozwój szkolnictwa morskiego – mówił Marek Gróbarczyk w wystąpieniu podsumowującym roczną działalność rządu.

Jako najważniejsze pięć punktów rocznej działalności ministerstwo podaje:
– przygotowanie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
– rozpoczęcie procesu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną,
– przygotowanie założeń do strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 oraz ratyfikacja Konwencji AGN,
– wsparcie rybołówstwa, zwłaszcza przybrzeżnego, rodzinnego,
– utworzenie przy ministerstwie Sekretariatu do spraw morskich Grupy 16+1.

Stocznie

MGMiŻŚ postawiło m.in. na pomoc polskiej branży stoczniowej. – Projekt ustawy przygotowaliśmy w ciągu trzech pierwszych miesięcy funkcjonowania nowego rządu. Po konsultacjach społecznych, z przedsiębiorcami itd. projekt został przyjęty przez obie izby parlamentu i podpisany przez prezydenta RP. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2017 roku. Tworzy ramy prawne, organizacyjne i finansowe niezbędne do aktywizacji tej gałęzi polskiej gospodarki – informuje resort.

Proponowane rozwiązania mają się przełożyć na rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce, w tym na rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych związanych z budownictwem okrętowym oraz na wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników. – Zakładamy, że wejście ustawy w życie pozwoli na utworzenie ok. 3 tys. miejsc pracy i tysiące kolejnych w całym łańcuchu dostawczym. Mają temu służyć udogodnienia dla przedsiębiorców w sferze: prawa podatkowego, funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, w dostępie do środków unijnych – informuje ministerstwo.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przy objęciu władzy przez Prawo i Sprawiedliwość jednym z głównych postulatów była budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Obecnie trwa przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji, a do zamawiającego, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni wpłynęły już oferty. Kanał żeglugowym ma być gotowy w 2022 roku, a koszt inwestycji to ok. 880 mln zł. W budżecie państwa są zabezpieczone fundusze na realizację inwestycji.

– Kanał zapewni i poprawi bezpieczeństwo i obronność państwa i regionu oraz umożliwi wzrost społeczno-gospodarczy zapewniając swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga, morskiego portu Unii Europejskiej – komentuje resort.

Rzeki

Zespół Marka Gróbarczyka 12 miesięcy temu obiecał także zająć się zaniedbanymi polskimi drogami wodnymi, a w szczególności Odrzańską Drogą Wodną. – Konsekwentnie dążymy do przywrócenia żeglugi na polskich rzekach. Pierwszym ważnym krokiem są „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”. Rząd zaakceptował dokument. Stanowi bazę strategii rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenia żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenia Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Strategia obejmuje też budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę oraz połączenie Odra-Łaba-Dunaj – informuje ministerstwo.

Fundamentalną kwestią dla przywrócenia żeglugi jest ratyfikacja ONZ-owskiej Konwencji AGN, która ma nadać naszym drogom wodnym znaczenie międzynarodowe. Ratyfikacja ma nastąpić jeszcze w tym roku. Obecnie dokument podpisany przez premier Beatę Szydło czeka na akceptację obu izb parlamentu i podpis prezydenta RP.

Rybołówstwo

MGMiŻŚ za cel wzięło sobie także wsparcie działania rybaków. – Chodzi zwłaszcza o tych przybrzeżnych, którzy do tej pory nie byli objęci żadną pomocą za strony Unii. Rząd PO-PSL nie przygotował dla tej grupy żadnego programu wsparcia. Co gorsza, od roku 2014 zablokował przyjętą ustawą fundusze dla Lokalnych Grup Rybackich – informuje resort. – Znowelizowaliśmy już ustawę by takie fundusze na działalność LGR przeznaczyć. Właśnie weryfikowane są wnioski i pierwsze pieniądze na kontach tych organizacji powinny znaleźć się jeszcze w tym roku. Przewidzieliśmy jeszcze szereg działań, które wspomagają rybaków – dodaje.

Sekretariat ds. morskich grupy 16+1

Podczas niedawnego szczytu gospodarczego krajów Europy Centralnej i Środkowo-Wschodniej oraz Chin z udziałem premierów tych państwa udało nam się przeforsować pomysł utworzenia w Polsce, przy naszym Ministerstwie Sekretariatu do spraw morskich Grupy 16+1. Utworzenie Sekretariatu wpisano do głównego dokumentu wspomnianego szczytu. Sygnatariusze poparli współpracę obszarów nadmorskich pomiędzy Chinami i państwami Europy Centralnej i Środkowo-Wschodniej pomiędzy Morzem Bałtyckim, Adriatykiem i Morzem Czarnym. Sekretariat ma służyć przede wszystkim koordynacji w zakresie współpracy pomiędzy głównymi portami na terenach nadmorskich, wsparciu budowy klastrów przemysłowych na obszarach nadmorskim i wzmacnianiu współpracy w obszarze rozwoju infrastruktury, wraz z drogami kolejowymi, lądowymi, wodnymi, jak i hubami logistycznymi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS