Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Doprecyzowanie reguł finansowej partycypacji może być dla samorządów korzystne

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfarstruktury.pl 18.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Doprecyzowanie reguł finansowej partycypacji może być dla samorządów korzystne
fot. Jesse Therrien

Zobacz więcej na temat:

drogi lokalne
Samorządy
Przepisy

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Dotychczas samorządy starały się partycypować w kosztach realizacji inwestycji drogowych na nie swoich sieciach, jednak przeprowadzały to w oparciu o różne rozwiązania prawne. Doświadczenia ostatnich lat wskazują, że zmiana przepisów w tym zakresie będzie korzystna dla samorządów – ocenia Marcin Rams, radca prawny specjalizujący się w prawie dotyczącym budowy, zarządzania i korzystania z dróg.
Samorządy dbając o potrzeby komunikacyjne i bezpieczeństwo swoich lokalnych społeczności nie uchylały się od finansowego partycypowania w zadaniach, jak na przykład w budowach chodników, na drogach innych zarządców. Jednak Regionalne Izby Obrachunkowe na bazie interpretacji obowiązujących regulacji ograniczały możliwość wydatkowania przez jednostki samorządu terytorialnego środków publicznych na projekty w ich obszarach, ale zlokalizowanych w pasach dróg innego zarządcy.

Przygotowanie projektów zmian ustaw o drogach publicznych oraz o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, które mają umożliwić samorządom finansowanie lub dofinansowanie inwestycji drogowych realizowanych przez innych zarządców, zostało 17 czerwca br. wpisane do „Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów”. W tej chwili planowane nowele są na etapie wewnętrznych uzgodnień resortu infrastruktury. Nowe regulacje będą wymagały jeszcze dokonania uzgodnień międzyresortowych i przeprowadzenia konsultacji publicznych.

Interpretacyjne rozbieżności

Dotąd wystarczającą podstawę do finansowej partycypacji dostrzegano w treści art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. – Z tego przepisu wynika, że inwestycje drogowe mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby prawne. Takie rozwiązanie zostało jednak zakwestionowane przez niektóre Regionalne Izby Obrachunkowe. Zdaniem RIO w przywołanym przepisie chodzi o inne osoby prawne niż jednostki samorządu terytorialnego, które mocą ustawy zostały zobowiązane do finansowania zadań związanych z drogami publicznymi. Jednocześnie zaczęto podnosić, że na gruncie ustaw samorządowych wątpliwe jest uznawanie finasowania cudzej infrastruktury drogowej za zadania własne danej jednostki. Z uwagi na występujące rozbieżności interpretacyjne część samorządów rezygnowała z pomysłu partycypacji w kosztach – tłumaczy radca prawny Marcin Rams.

Bardziej zdeterminowane samorządy zawierały porozumienia z innymi zarządcami dróg, na mocy których przejmowały zarządzanie daną drogą, a dzięki temu zyskiwały uprawnienie i obowiązek do utrzymania przejętej drogi. – Poprawność tego rozwiązania również nie została jednogłośnie zaakceptowana, ponieważ zgodnie z ustawą o drogach publicznych porozumienia przekazujące zarządzanie drogą powinny regulować wzajemne rozliczenia finansowe. Dotyczy to zwłaszcza przypadku przekazania zarządzania drogą krajową, a więc delegowania zadań z zakresu administracji rządowej – mówi Marcin Rams.

Radca prawny dodaje, że przeciw możliwości finansowania inwestycji w zakresie dróg krajowych ma też przemawiać ustawa o samorządzie gminnym, która dopuszcza pomoc finansową pomiędzy jednostkami samorządowymi, ale nie wspomina o pomocy na rzecz Skarbu Państwa. – Samorządy pomagają jednak w budowie dróg krajowych między innymi poprzez przekazywanie praw do wykonanych na własne zlecenie dokumentacji projektowych, przenoszenie własności nieruchomości czy też od zeszłego roku poprzez zrzekanie się odszkodowań za komunalne nieruchomości wywłaszczone pod drogę – opisuje funkcjonującą praktykę Marcin Rams.

Potrzebne jednoznaczne upoważnienie

Radca prawny Marcin Rams zauważa, że projektowana zmiana może więc przyczynić się do ujednolicenia praktyki w zakresie współdziałania samorządów w realizacji inwestycji drogowych oraz pozwoli rozwiać występujące po stronie samorządowców wątpliwości co do legalności ich działań.

– Nowelizacja powinna nie tylko doprecyzowywać treść ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, ale powinna wprowadzić do ustawy o drogach publicznych jednoznaczne upoważnienie do zawierania między zarządcami dróg publicznych porozumień umożliwiających przekazywanie wszystkich zadań związanych z realizacją inwestycji drogowych i określanie ich finansowania. Ze względu na wskazane wcześniej wątpliwości należy również rozważyć celowość dostosowania przepisów ustaw samorządowych – podkreśla Marcin Rams.

Projekt zmian przepisów, nad którymi pracuje resort infrastruktur, nie jest jeszcze upubliczniony. W przyjętym założeniu planowanych zmian, jak można przeczytać w opisie planowanych noweli zawartym w „Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów”, chodzi o przygotowanie jednostkom samorządu terytorialnego wyraźnej podstawy do przekazywania środków finansowych, a tym samym o wyeliminowanie wątpliwości w zakresie współpracy między samorządami a Skarbem Państwa.

Zakładane projekty zmian

Zmiany zostaną więc wprowadzone w ustawie z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.) oraz ustawie z 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2251, z późn. zm.). Zapis art. 19 ustawy o drogach publicznych ma jednoznacznie wskazywać, iż możliwe jest zawieranie porozumień pomiędzy zarządcami dróg w celu realizacji inwestycji, którymi z różnych względów są zainteresowane samorządy, zlokalizowanych w pasach drogowych dróg innych kategorii niż ich własne oraz ich finansowanie. Natomiast proponowana zmiana w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, jest pochodną zmian w ustawie o drogach publicznych i jednoznacznie sprecyzuje możliwość przekazywania przez samorządy środków finansowych innym zarządcom dróg.

Konieczność zmian w tych przepisach została sformułowana w postulatach będących efektem prac nad optymalizacją Programu Budowy Dróg Krajowych. Odpowiedzialny za ich przygotowanie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, podkreślał m.in. podczas konferencji mającej miejsce na Targach Autostrada w Kielcach, że umożliwienie samorządom współfinansowania dróg krajowych jest skierowane do zainteresowanych tym jednostek i nie oznacza przerzucenia na samorządy ciężaru budowy czy nakładania na nie dodatkowych zadań. Równocześnie zakłada, że prace legislacyjne nad planowanymi zmianami mogłaby się zakończyć w tym roku. Nowe przepisy weszłyby więc w życie od stycznia 2017 r.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS