Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Gdańsk

Dorota Raben dla RI: Czynniki polskie wpływające na Port Gdańsk [cz. 2]

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 02.03.2016

 

 

Dorota Raben dla RI: Czynniki polskie wpływające na Port Gdańsk [cz. 2]
fot. Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W pierwszej części wywiadu z Dorotą Raben na naszym portalu mogliście przeczytać o tym jak wiele czynników wpływa na obecną sytuację Poru Gdańsk. Jak w takim razie wygląda ogólna sytuacja portowa w Polsce? W kolejnej części pytamy o rolę Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, sprawę polskiej floty, a także o relacje miedzy trójmiejskimi przystaniami.
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie szanse może polskim portom dać nowe Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej?

Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk: Każde działanie mające wartość dodaną, a wpływającą na polską gospodarkę morską jest właściwe. Zdecydowanie teraz kiedy istnieje resort odpowiedzialny za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową łatwiej będzie zarządom portów komunikować się w obszarach dotyczących infrastruktury dostępowej, kwestii podatkowych czy bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska i wspierać działania resortu w tym zakresie. Naturalnie resort ten jest ambasadorem naszych spraw morskich w kraju i za granicą, tym samym podejmowane przez porty misje gospodarcze czy handlowe działania pozyskania kapitału na tereny inwestycyjne mogą zyskać wzmocnienie poprzez stronę rządową. Synergia działań w tym przypadku jest konieczna i ma na celu identyfikacje potrzeb i oczekiwań obu stron. Umocnienie instytucjonalne polskiego przemysłu morskiego stwarza warunki do podejmowania przez decydentów określonych działań na rzecz jego poprawy.

Jak na polskie porty wpływa brak polskiej floty?

Ruch w portach generowany jest przez wszystkich uczestników wymiany międzynarodowej. Mowa zatem o transgraniczności, która nie przypisuje danemu kapitałowi narodowości. Oczywiście warto dyskutować o możliwościach i warunkach legislacyjnych, finansowych czy rynkowych, a skutecznie wpływających na rozwój polskiej floty.

W ciągu ostatniego roku gdyńskie terminale odnotowały znaczny spadek w dużej mierze "odpowiada" za to Port Gdańsk. Jak można działać równocześnie na rzecz rozwoju portu w Gdańsku, a jednocześnie zapobiec dalszej recesji portu w Gdyni?

To błędne założenie, że za spadki w Porcie Gdynia odpowiada Port Gdańsk. Żyjemy w dobie wolnego rynku, gdzie to gestorzy ładunków i spedytorzy decydują o tym, gdzie konkretnie skierowany zostanie ładunek. Rzeczywiście w minionym roku sytuacja na rynku kontenerowym była szczególnie trudna i spadków doświadczyły niemal wszystkie porty. Owszem naszą przewagą nad Portem Gdynia jest głębokowodny terminal kontenerowy, który w tej chwili jest największym terminalem tego typu na Bałtyku. Zważywszy, że armatorzy m.in. za sprawą oszczędności wybierają uprawianie żeglugi coraz większymi statkami, naturalną konsekwencją jest to, że na rynku wygrywa ten, kto najlepiej przystosowany i przygotowany jest do obsługi dużych statków. Natura sprawiła, że to właśnie Port Gdańsk ma zdecydowanie lepsze warunki hydrograficzne, resztę weryfikacji dokonuje sam rynek.

Mówiąc o obu portach, proszę zwrócić uwagę na fakt, że mamy wspólnego właściciela i obowiązkiem zarządów portów zgodnie z „Ustawą o Portach i Przystaniach Morskich” jest dbanie o infrastrukturę portową i jej rozwój w celu generowania jak najlepszych warunków do pozyskania i rozwoju biznesu. Zatem nie rozwijanie jej mimo dobrych warunków byłoby grzechem i szkodą dla naszego kraju, bowiem wszyscy pracujemy na to, aby towary do i z Polski oraz naszego zaplecza przechodziły przez polskie porty.

Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS