Partnerzy serwisu:

 

Porty | Intermodal i logistyka - Gdańsk,Polska

Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 29.02.2016

 

 

Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]
fot. gdansk.pl

Więcej z regionu:

Gdańsk
Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest wiele czynników, przez które port Gdańsk jest liderem polskiej gospodarki morskiej. – Na to, że Port Gdańsk bez wątpienia od kilku lat notuje silny wzrost przeładunków wpływa wiele okoliczności – o tym opowiedziała portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Czemu Port Gdańsk zawdzięcza tak duży rozwój w ostatnich, trudnych w branży, latach?

Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk:
Port Gdańsk bez wątpienia od kilku lat notuje silny wzrost przeładunków na co wpływa wiele okoliczności takich jak: preferencyjna lokalizacja, uniwersalność portu, rozwój infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu jak i wody , co wpływa na zainteresowanie nowych inwestorów do zainwestowania w terminale, duże zaangażowanie obecnych, poszczególnych terminali w rozbudowę i dalszy rozwój swoich inwestycji, udogodnienia prawne, zwłaszcza celne – odprawy w max. 24 godziny, bardzo intensywne przedsięwzięcia inwestycyjne samego Zarządu Portu polegające na modernizacji starej infrastruktury portowej , jej rozbudowy i remonty, a także potężne działania marketingowe oraz edukacyjne Zarządu Portu, mające na celu uświadomienia polskiemu biznesowi wszystkich możliwości portu, jego walorów i możliwości, co wpływa na wzrost masy ładunkowej kierowanej przez porty polskie. Wszystkie te działania w konsekwencji wpływają na wzrost ładunków masowych, płynnych i liczby kontenerów transportowanych via Gdańsk. Statystyki Portu Gdańsk pomimo dość trudnej sytuacji na rynku przewozów nadal zachowały tendencję zwyżkową i to niebagatelną, bo aż dwucyfrową. Jest to wynikiem między innymi bardzo wysokich przeładunków paliw płynnych.

Z czego wynika taka sytuacja?

Taka sytuacja jest potwierdzeniem jednej podstawowej zasady, że im bardziej uniwersalny potencjał portu, tym lepiej. W chwili obecnej Port Gdańsk można nazwać w pełni uniwersalnym, którego struktura przeładunków w największym stopniu podobna jest do struktury portu Rotterdam – a zatem jednego z najprężniejszych i największych portów europejskich. W Gdańsku struktura przeładowywanych towarów w równych trzech częściach dzieli się na drobnicę, ładunki masowe płynne oraz ładunki masowe suche. Do roku 2010 Port Gdańsk funkcjonował raczej jako port masowy. Jednak od momentu bardzo dobrego trendu w zakresie przeładunków kontenerowych, Port Gdańsk przeszedł transformację. W praktyce oznacza to, że w zależności od koniunktury na poszczególne towary, Gdańskowi łatwo jest dostosować się do zmieniającego się otoczenia rynkowego i w tym w dużej mierze zasadza się nasz sukces.

Jakie czynniki najbardziej wpływają na sytuację gdańskiego portu?

Czynników tych jest bardzo wiele, część z nich przywołałam przed chwilą, ale to co ma także niebagatelne znaczenie dla naszego portu, to ogromna aktywność polskich przedsiębiorców, producentów i rolników. Jak pokazały ostatnie 2 lata, embargo rosyjskie nie przeszkodziło nam w biciu kolejnych rekordów, pomimo tego, że udział obsługi rynku rosyjskiego przez nasz port pośród krajów spoza UE stanowił aż 40%. Tymczasem rzeczywistość pokazała, że można poszukać i skutecznie kooperować z innymi rynkami dotąd mało aktywnymi w wymianie z polską. Nagle okazało się, że polska żywność i polskie zboże chętnie kupowane są na innych kontynentach, co więcej cieszą się ogromnym powodzeniem ze względu na swoją wysoką jakość. W efekcie my jako port odczuwamy to w naszych statystykach przeładunkowych, które jak wspomniałam w minionym roku były rekordowe i aż o 11% wyższe niż jeszcze w 2014 roku.

Weź udział w II Forum Lotniczym, największym spotkaniu branży lotniczej w Polsce.

14 września, Warszawa

www.forumlotnicze2016.pl


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS