Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Ukraina

Ukraińska autostrada M10 strategiczna, lecz dotąd nic z tego nie wynika

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 07.01.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Ukraińska autostrada M10 strategiczna, lecz dotąd nic z tego nie wynika
fot. JøMa, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Zobacz więcej na temat:

A4
Ukraina
Zagranica
M10

Więcej z regionu:

Ukraina

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska strona od lat bezskutecznie apeluje o budowę autostrady M10 Krakowiec (Korczowa) – Lwów, będącej przedłużeniem naszej A4. – Podczas posiedzeń polsko-ukraińskich grup strona ukraińska podkreśla zainteresowanie realizacją tego zadania, jednak nie wskazuje na dokładne terminy – informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Autostrada A4 i jej kontynuacja po stronie Ukrainy, czyli autostrada M10, miały być gotowe na EURO 2012. Potrzeba usprawnienia komunikacji uczestnikom piłkarskich mistrzostw pomiędzy państwami – gospodarzami, czyli Polską i Ukrainą, była impulsem do zrealizowania drogowego przedsięwzięcia istotnego z punktu widzenia europejskiej gospodarki oraz państw wschodniej części kontynentu. W zeszłym roku, z trzyletnim poślizgiem w stosunku do pierwotnych planów, oddano ostatni z brakujących fragmentów A4. A po stronie Ukrainy jak dotąd nic się nie dzieje.

M10 strategiczna w europejskiej sieci transportowej

Autostrada M10 z Krakowca do Lwowa stanowi część międzynarodowej drogi E40 i jest kluczowa z punktu widzenia rozwoju połączeń transportowych pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą. Droga E40 w granicach UE należy do sieci bazowej europejskiej sieci transportowej TEN-T, zaś na Ukrainie jest częścią oficjalnie przyjętej w 2013 r. sieci transportowej Partnerstwa Wschodniego. Na odbytym wówczas spotkaniu w Luksemburgu tę sieć sygnowali ministrowie transportu Unii Europejskiej i państw – uczestników programu Partnerstwa Wschodniego.

Partnerstwo Unii Europejskiej z Armenią, Azerbejdżanem, Białorusią, Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, czyli Partnerstwo Wschodnie, zostało zainaugurowane w 2009 roku z inicjatywy Polski i Szwecji. Celem tej inicjatywy było wzmocnienie relacji pomiędzy UE a jej sześcioma wschodnimi sąsiadami m.in. w zakresie transportu. Rozwój Partnerstwa Wschodniego był jednym z głównych priorytetów polskiej prezydencji w UE w II połowie 2011 roku i stąd w październiku 2011 r. w Krakowie odbyła się pierwsza konferencja ministrów transportu państw UE i Partnerstwa Wschodniego. Wtedy właśnie powstał plan działania na rzecz poprawy połączeń z UE, wskazujący jako priorytetowy projekt infrastrukturalny przebudowę drogi Krakowiec – Lwów – Brody – Równe na Ukrainie (łącznie nieco ponad 162 km), a więc ciąg planowanej autostrady M10.

Potrzebę usprawnienia połączeń transportowych ze wschodnią częścią kontynentu parlament europejski podkreślił w 2015 roku w podjętej rezolucji „w sprawie współpracy infrastrukturalnej między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego: wspólne projekty dotyczące transportu drogowego, kolejowego i lotniczego”.

M10 bez konkretnego terminu

Plan budowy blisko 85 km autostrady M10, wiodącej od naszej granicy w Korczowej (ukraiński Krakowiec) do Lwowa, zrodził się jednak dużo wcześniej – dekretem prezydenta Ukrainy z 1998 roku postanowiono, że trasa powstanie jako koncesyjna. Rok później rząd Ukrainy podpisał taką umowę. Droga miała powstać w ciągu pięciu lat. Niestety partner prywatny tej umowy nie był w stanie zabezpieczyć finansowania dla tego przedsięwzięcia.

Kolejny etap planowanej budowy wiązał się z przygotowaniami do EURO 2012. W październiku 2010 roku wbito symboliczną łopatę pod rozpoczynaną budowę, a w kolejnym roku wykonawca miał już oddać pierwszy fragment M10. Niestety, ukraiński rząd z powodu braku środków finansowych ponownie odłożył realizację tej autostrady.

Pod koniec maja 2015 r. strona ukraińska podjęła ponowną próbę uruchomienia autostradowego projektu. Ukraińska państwowa agencja drogowa Ukravtodor ogłosiła konkurs na budowę koncesjonowanego odcinka autostrady Lwów – Krakowiec. Oferty na budowę pierwszego odcinka złożyły 2 firmy: ukraińska Koncessionnye Transportnye Magistrali i francuska Bouygues. Jednak 22 września 2015 r. Ukravtodor zamieścił informację na swojej oficjalnej stronie o anulowaniu tego przetargu, motywując swoją decyzję tym, że „żadna z firm nie jest w stanie zapewnić środków finansowych na budowę obiektu lub koncesji, ani ze środków własnych, ani z pożyczonych, zgodnie z wymogami określonymi w przetargu koncesyjnym”. M10 jest więc nadal w zawieszeniu. A nasza autostrada A4 pozostaje jedynie transportowym otwarciem kraju na zachód Europy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS