Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Blocher: Nie uciekniemy od podwyżki opłaty paliwowej

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 03.03.2017

 

 

Blocher: Nie uciekniemy od podwyżki opłaty paliwowej
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stoimy przed wyborem: albo musimy pogodzić się z tym, że wszystkie drogi objęte programem drogowym nie zostaną wybudowane, albo zapłacimy za ich realizację poprzez zwiększoną opłatę paliwową. Zdaniem prezesa Budimeksu, Dariusza Blochera, korzyści wynikające z uzyskania spójnego układu komunikacyjnego są warte trudnej decyzji związanej z podwyżką opłaty.
Według Dariusz Blochera, żeby zrealizować wszystkie drogi, które są zapisane w Programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 brakuje ok. 50 mld zł – Tych pieniędzy nie ma i nie będzie – zaznacza Blocher.

O tym, ze środków jest za mało, od dawna mówi też rząd, który różnice między zabezpieczonym finansowaniem (107 mld zł) a faktycznie potrzebną kwotą szacuje na ok. 90 mld zł. Dlatego tez wkrótce ma być przedstawiony zaktualizowany program drogowy, dostosowany do możliwości finansowych. – Program można zmieniać, tylko powstaje pytanie, które drogi wypadną, bo na pewno środków na wszystko nie ma – zauważa Dariusz Blocher. – Jeżeli rząd formalnie nie zwiększy budżetu, to nie może przyjąć tego samego programu jeśli chodzi o kilometry – dodaje.

Rezygnacja z niektórych dróg?

Jego zdaniem mamy obecnie wybór między dwoma wariantami: albo godzimy się z tym, że wszystkie zaplanowane drogi nie zostaną wybudowane, albo podejmujemy decyzję o większym finansowaniu, co w praktyce musi oznaczać podwyżkę opłaty paliwowej.

– Uważam, że trzeba to zrobić i dokończyć ten system – wyraża swoją opinię prezes Budimeksu. Jak wylicza, podwyżka o 20 gr na litrze paliwa oznaczałaby ok. 8 mld zł rocznie, co w perspektywie pięciu lat dałoby kwotę 40 mld zł, a to już prawie suma pozwalająca na dokończenie układu drogowego w takiej liczbie kilometrów, jaka została przyjęta w roku 2015.

– Jeżeli tego nie zrobimy teraz, to będziemy mieli system transportowy oczywiście znacznie lepszy niż mieliśmy, ale jednak nadal będzie on poprzerywany – stwierdza Blocher. Tymczasem, jak podkreśla, warunkiem sprawnego działania systemu transportowego jest jego spójność i kompletność, zwłaszcza jeśli chodzi o „kręgosłup” w postaci autostrad i dróg ekspresowych.

– Rząd musi się zastanowić co z tym zrobić. Ja uważam, że warto przecierpieć, dołożyć pieniędzy i dokończyć budowę sieci drogowej, bo na końcu będzie to z korzyścią dla kierowców – stwierdza. Wymienia oszczędność czasu, paliwa, wzrost bezpieczeństwa. – Bez dodatkowych środków nie ma na to szans.

Realizacja w kolejnej perspektywie?

Jeśli rozważać wariant bez dodatkowych środków, można część dróg wybudować do roku 2023, a pozostałe dopiero po tym okresie. To byłoby jakieś rozwiązanie, pod warunkiem że w kolejnej perspektywie finansowej dostaniemy z Unii Europejskiej pieniądze na infrastrukturę drogową. Dariusz Blocher sądzi jednak, że w przyszłości, w sektorze drogowym będą one dostępne tylko na wyjątkowe projekty, np. drogi leżące w sieci TEN-T. – Fundusze europejskie będą kierowane raczej na hydrotechnikę, projekty ekologiczne w miastach, czy transport szynowy – mówi.

Możemy więc ograniczyć inwestycje do budżetu 107 mld zł i wskazać te, które będą zrealizowane później, ale także i wtedy prawdopodobnie trzeba je będzie zasilić dodatkowymi kwotami. – Tych pieniędzy nie ma – zaznacza prezes Budimeksu. I zauważa: – Wszystkie środki, którymi dysponuje rząd, pochodzą od nas, są zbierane w formie różnego rodzaju podatków i opłat.

Podwyżka opłaty paliwowej, w kontekście poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania dróg byłaby, jego zdaniem, najprostszym rozwiązaniem. – Nie trzeba zmieniać prawa, poza tym trafia ona bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. To jest najprostsze i najszybsze rozwiązanie – stwierdza Dariusz Blocher.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS