Blocher: Rentowność Budimeksu jest wysoka. Chcemy ją utrzymać - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Blocher: Rentowność Budimeksu jest wysoka. Chcemy ją utrzymać

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.10.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Blocher: Rentowność Budimeksu jest wysoka. Chcemy ją utrzymać
fot. Łukasz Patera

 

Trudno poprawiać wyniki, które już są na bardzo wysokim poziomie, dlatego w kolejnych kwartałach Budimex będzie wykazywał mniejszą dynamikę wzrostów w stosunku do lat poprzednich. Obecnie spółka wykazuje zysk 7 proc. na poziomie EBIT – Będziemy się skupiali, by z taką rentownością prowadzić biznes budowlany – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl prezes Zarządu Budimeksu, Dariusz Blocher.
RynekInfratsruktury.pl: Budimex cały czas znajduje się na fali wzrostu, co widać też po wynikach za pierwsze półrocze. To już stała tendencja?

Dariusz Blocher, prezes Zarządu Budimex
: Dobrze, by było cały czas zwiększać zyski, jednak nasz poziom rentowności jest wysoki w stosunku do konkurencji. Podczas gdy w firmach budowlanych zysk operacyjny znajduje się na poziomie 1-2 procent, u nas wynosi 7. Pole do wzrostu jest więc niewielkie, zwłaszcza przy obecnej presji rynkowej. Będziemy robili wszystko, by wyniki były lepsze, ale nie można się spodziewać poprawy jak w minionych kwartałach.

Ponieważ osiągamy bardzo wysoką rentowność, w kolejnych kwartałach dynamika poprawy w stosunku do poprzednich lat będzie mniejsza, albo nawet może jej nie być w ogóle, Będziemy się skupiali, by z taką rentownością prowadzić biznes budowlany.

W odniesieniu do całej Grupy może to wyglądać inaczej, ponieważ chcemy uruchamiać więcej działalności w tych obszarach, które są bardziej rentowne – chodzi np. o Budimex Nieruchomości, rynek niemiecki czy skomplikowane projekty infrastrukturalne. W samym budownictwie będzie natomiast bardzo trudno poprawiać rentowność, właśnie z uwagi na to, że mamy wysoką rentowność w stosunku do konkurencji, nawet 3-4 razy wyższą.

Jak Pan wspomniał, sytuacja rynkowa też nie sprzyja spektakularnemu poprawianiu wyników.

Mamy bardzo dużo niesprzyjających elementów zewnętrznych wpływających na wyniki, choćby wzrost kosztów niektórych materiałów jak asfalt, prefabrykaty betonowe, czy stal. Do tego dochodzi gigantyczny wzrost kosztów robocizny, brak podwykonawców i w konsekwencji wydłużające się czasy wykonania. To elementy, które nie tylko nam będą przeszkadzały w poprawie wyników.

Co wpływa na dotychczasową wysoką w porównaniu do innych spółek rentowność? Czy to ostrożne ofertowanie, które z kolei skutkuje tym, że oferty Budimeksu pod względem ceny znajdują się na dalszych miejscach?

Nasz poziom rentowności jest wyższy niż innych spółek z różnych powodów. Z selektywnego podejścia do kontraktów, bardzo dobrego przygotowania się do ich realizacji, z posiadania własnego biura projektowego, biura technicznego, czyli ze stałej organizacji, która pracuje na to, by te wyniki można było poprawiać, robić coś szybciej, bardziej efektywnie.

My nie braliśmy każdego tematu za wszelką cenę. Prawdą jest też to, że składając ofertę zakładamy minimalne marże – 1 czasami 2 procent i tego nie zmieniliśmy, tylko urealniamy koszty. Jeśli widzimy, że coś co kiedyś kosztowało 80 zł, dzisiaj kosztuje 100 zł, to nie wstawiamy 80, a widzimy wiele firm ryzykuje i wstawia takie wartości.

Drugi element jest taki, że w przetargach zaprojektuj i zbuduj czytamy PFU czy SIWZ. To co tam jest napisane, chcemy dostarczyć. Być może część firm próbuje wpisać coś, co potem nie będzie do osiągnięcia. My takich rzeczy nie robimy – to spowodowało, że w niektórych przetargach, zwłaszcza drogowych, znaleźliśmy się trochę z tylu.

Rzeczywiście dzisiaj lądujemy trochę z tyłu, ale nie martwimy się tym, bo mamy duży portfel zamówień.

Jaki jest ten portfel obecnie?

Na koniec czerwca było to ponad 9 mld i na tym poziomie się utrzymujemy.

Tegoroczne lato było słabe. W naszych wewnętrznych planach spodziewaliśmy się, że wykonamy większą produkcję. W całym roku 2017 będzie ona lepsza niż w zeszłym, ale spodziewaliśmy się, że będzie znacznie lepsza.

Brak podwykonawców, brak pracowników i słabe warunki pogodowe spowodowały, że projekty infrastrukturalne nie miały tempa jakiego byśmy sobie życzyli. Portfel nie topniał tak bardzo jak powinien.

Bardzo dobrze poradziliśmy sobie natomiast w kolejach. Mamy trzecią pozycję na rynku i zlecenia warte 1,3 mld zł. To więcej niż się spodziewaliśmy, bo zakładaliśmy miliard. Musimy się wiec przeorganizować. Budujemy nową strukturę, chcemy też dokupić jeszcze trochę sprzętu.

W tym roku bardzo dużo zainwestujemy w środki trwałe. Będzie to wynikało przede wszystkim z wchodzenia w obszar kolejowy, ale inwestujemy również w sprzęty drogowe. Rozważamy też zwiększenie sił własnych, bo widzimy, że podwykonawcy nie są w stanie dostarczyć pracowników.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS