Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Brak środków w samorządach grozi zaniedbaniami na przejazdach kolejowych

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 13.03.2017

 

 

Brak środków w samorządach grozi zaniedbaniami na przejazdach kolejowych
fot. Pixabay

 

Bezpieczeństwo przejazdów kolejowych najłatwiej uzyskać przez ich likwidację. Sztuką natomiast jest wzajemnie porozumienie zarządców kolei i dróg, by rozwiązać ten problem – zwraca na to uwagę w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Grzegorz P. Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich. Nawiązując do kontroli NIK zaznacza, że zaniedbania drogowców w zakresie przejazdów mogą mieć swoje uzasadnione przyczyny.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl: Czy zarządcy dróg nie mają zbyt dużo obowiązków w zakresie utrzymania i zapewnienia bezpieczeństw przejazdów kolejowych? Jakiej skali jest ich odpowiedzialność?

Grzegorz P. Kubalski, zastępca dyrektora Biura ZPP: Podział zadań związanych ze skrzyżowaniami dróg publicznych z liniami kolejowymi między poszczególne podmioty określa art. 28 ustawy o drogach publicznych. Co do zasady w przypadku skrzyżowań w poziomie szyn do zarządcy kolei należy budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku – w odległości 4 metrów od skrajnych szyn. W pozostałej części, zwłaszcza na obszarze dojazdu, obowiązki spoczywają na zarządcy drogi. Faktycznie jest to niemały zakres odpowiedzialności.

Współpraca pomiędzy zarządcami tych obu rodzajów infrastruktury budziła wiele nieporozumień? Jak układa się ona obecnie? Jakich zmian w prawie w tym zakresie oczekują drogowcy?

Dla partnerskiej współpracy bardziej znacząca jest dobra wola obu stron, niż tworzenie jakichś szczególnych rozwiązań prawnych. Problemy we współpracy są bowiem często wynikiem różnego patrzenia na to samo zagadnienie. Z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego istotne jest zaspokojenie potrzeb lokalnych wspólnot, również w zakresie sprawnej komunikacji przez tory kolejowe.

Z punktu widzenia zarządcy linii kolejowej kluczowe jest natomiast bezpieczeństwo i płynność ruchu kolejowego. Tą natomiast najłatwiej uzyskać poprzez likwidację większości przejazdów odbywających się na poziomie szyn. Wzajemne zrozumienie i chęć wspólnego rozwiązywania istniejących problemów jest więc rzeczą kluczową.

Samorządy tłumaczą niedopełnienie obowiązków w zakresie przejazdów kolejowych, np. w projektach organizacji ruchu czy w dopełnieniu okresowych kontroli, brakiem dostatecznych środków finansowych i nie możnością ich zapewnienia w swoich budżetach. Rzeczywiście brakuje pieniędzy na te zadania?

Kluczem jest nawet nie tyle tryb finansowania, co ogólny poziom finansowania. Nie oszukujmy się – jakość wszelkich usług publicznych jest uzależniona od strumienia środków przeznaczanych właśnie na nie. W przypadku ograniczeń budżetowych konieczne jest podjęcie decyzji na co mają zostać przeznaczone dostępne środki. Dokonując punktowej oceny – tak jak to w przypadku większości kontroli czyni NIK – można stwierdzić, że w określonym obszarze są zaniedbania, ale nie ma miejsca na ocenę, czy przy ogólnym poziomie finansowania danego podmiotu – w tym przypadku zarządcy drogi – zaniedbania te nie są usprawiedliwione. W wielu przypadkach tak jest.

Czy niedopełnienie obowiązków może być też przyczyną braku dostatecznej znajomości przepisów budowlanych i technicznych oraz skutkiem barku wykwalifikowanej kadry w urzędach samorządowych i ich jednostkach organizacyjnych?

Co do zasady z kwalifikacjami kadr i ich znajomością przepisów na poziomie starostw powiatowych, czy powiatowych zarządców dróg, nie ma problemu. Wynika to z faktu, że skala działania powiatu jest na tyle duża, że możliwa jest specjalizacja, włącznie z zatrudnieniem osób o odpowiednim profilu zawodowym. Podobnie sytuacja wygląda w większych jednostkach samorządu gminnego; nieco gorzej jest w bardzo małych gminach, gdzie wobec niewielkiej liczby pracowników, każdy z nich zajmuje się całym wachlarzem zadań. I wówczas mogą wystąpić pewne braki w wiedzy dotyczącej niszowych zagadnień.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS