Bryła: ITD potrzebuje szerszych uprawnień - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Bryła: ITD potrzebuje szerszych uprawnień

| Roman Czubiński źródło: 03.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Bryła: ITD potrzebuje szerszych uprawnień
By Henryk Borawski - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

 

Inspekcja Transportu Drogowego wypełnia postawione przed nią zadania, jednak aby poprawić jej skuteczność, konieczne jest lepsze uregulowanie działania służby przepisami – mówi w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” pełniący obowiązki zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego Łukasz Bryła. Temu samemu ma służyć przygotowywana automatyzacja systemu nakładania kar. Jak dodaje Bryła, potrzebne jest też nadanie dalszego biegu projektowi ustawy uwzględniającej postulaty protestujących funkcjonariuszy.
Jakie miejsce powinna zajmować ITD w polityce transportowej państwa?

Podstawowym celem powołania ITD było zapewnienie skutecznej kontroli przewozów drogowych w Polsce. Do naszych najistotniejszych zadań należy m. in. kontrola: przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, przewozu towarów niebezpiecznych, zwierząt, odpadów i towarów szybko psujących się, kontrola przestrzegania przepisów ruchu drogowego (m. in. w zakresie sprawdzania warunków technicznych pojazdów oraz kontroli masy, nacisków na osie i wymiarów pojazdów) oraz kontrola przestrzegania przepisów rozporządzeń wspólnotowych określających warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Niespełna piętnastoletnia obecność na polskich drogach tej wysoko wyspecjalizowanej formacji z całą pewnością potwierdziła zasadność jej utworzenia, doprowadzając do ograniczenia nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym, poprawy bezpieczeństwa na drogach, poprawy poziomu ochrony dróg przed degradacją i ochrony środowiska naturalnego.

Czy obecne regulacje prawne Pana zdaniem dobrze służą wypełnianiu przez Inspekcję jej zadań?

Wysokie wyspecjalizowanie ITD jest pochodną odrębności tej formacji, która nadal powinna pełnić kluczową rolę w zakresie nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych w Polsce. Niemniej jednak aktualnie obowiązujące przepisy prawa dotyczące funkcjonowania Inspekcji wprowadzają poważny rozdźwięk pomiędzy specyfiką wykonywanych zadań a pragmatyką regulującą pracę inspektorów na gruncie przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Ze względu na znaczenie rynku usług przewozowych dla polskiej gospodarki oraz obszerność, złożoność i kompleksowość mających do niego zastosowanie przepisów prawnych uzasadnionym jest, aby wyspecjalizowana, umundurowana i pracująca samodzielnie formacja kontrolna przeprowadzała kontrole w ciągu całej doby, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Dlatego przygotowano projekt ustawy o ITD, który ma na celu umożliwienie właściwej ochrony rynku przewozów drogowych przed nieuczciwą konkurencją poprzez opracowanie odrębnej pragmatyki służbowej dla ITD. Dodatkowo zakłada on rozszerzenie uprawnień kontrolnych Inspekcji w zakresie pojazdów nienormatywnych, przewozów drogowych towarów niebezpiecznych i przewozów drogowych zwierząt o przewozy wykonywane pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Inne założenia to powrót ITD do realizacji jej pierwotnej misji, która nie zakłada kompetencji do kontroli ruchu drogowego przy pomocy stacjonarnych urządzeń rejestrujących, oraz zmiana uposażenia funkcjonariuszy poprzez doprowadzenie do tego, aby było adekwatne do zakresu obowiązków, wymaganej wiedzy, doświadczenia, zaangażowania oraz obciążenia pracą.

Kilka lat temu pojawiły się kontrowersje na tle z góry założonych, dość wygórowanych wpływów do budżetu państwa z mandatów nałożonych przez ITD. Jak wygląda ta kwestia obecnie?

Obecnie nie widzę żadnej kontrowersji w sposobie określania projektu planu dochodów GITD. Należy pamiętać, że prognoza wpływów określona w ustawie budżetowej, nie stanowi samoistnej podstawy do faktycznej realizacji dochodów. Innymi słowy faktyczna realizacja dochodów nie jest determinowana i wyznaczana planem, ale zdarzeniami, które muszą zaistnieć, np. wykroczeniami popełnianych przez kierujących pojazdami. Pragnę przy tym podkreślić, iż od początku procesu budowy ogólnopolskiego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nadrzędnym celem była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. W opracowanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego raporcie „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2016 r.” przedstawiono wymierne koszty związane ze skutkami zdarzeń drogowych.

Według szacunków przytoczonych podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej przez wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych „Tor” Adriana Furgalskiego 25% ciężarówek jeżdżących po polskich drogach to pojazdy przeładowane. Czy dane ITD to potwierdzają? Jeśli tak – co zrobić, by zmienić ten stan?

ITD nie dysponuje danymi pozwalającymi to potwierdzić. Przytoczone dane opierają się najprawdopodobniej o szacunki Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Tak jak wskazywałem w trakcie debaty podczas Kongresu, rozwiązaniem, które znacznie wpłynęłoby na kwestie ograniczenia problemu ruchu pojazdów nienormatywnych, może być automatyzacja procesu sankcjonowania naruszeń z tym związanych. Dzięki staraniom m. in. Głównego Inspektora Transportu Drogowego powstał trójstronny zespół, złożony z przedstawicieli Inspekcji Transportu Drogowego, Głównego Urzędu Miar i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którego celem jest sprawdzenie możliwości wdrożenia automatycznego systemu pomiaru parametrów pojazdów nienormatywnych w ruchu do nakładania kar pieniężnych za przejazdy takich pojazdów. Pożądanym rezultatem jego prac byłoby osiągnięcie zdolności prawnej i technicznej do budowy kompleksowego systemu administracyjnego pomiaru parametrów pojazdów nienormatywnych.

Niedawno miał miejsce protest funkcjonariuszy ITD, którzy żądali odblokowania prac nad ustawą nadającą Inspekcji status służby mundurowej. Jakie jest w tej sprawie stanowisko władz ITD? Drugim postulatem protestujących było odmrożenie wynagrodzeń - czy są przygotowywane rozwiązania tego problemu?

Projekt ustawy o ITD wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, które przedstawia Związek Zawodowy Inspekcji Transportu Drogowego, w tym również w zakresie wzrostu uposażenia inspektorów ITD, które powinno być adekwatne do specyfiki wykonywanych zadań. Liczymy, że projekt ten uzyska pozytywną rekomendację Stałego Komitetu Rady Ministrów.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS