Rekordowy zysk netto na poziomie 410 mln zł oraz wzrost sprzedaży o 8,5 proc. odnotowała Grupa Budimex w 2016 roku. wyniki za ubiegły rok pasują spółkę na pierwszym miejscu wśród największych firm budowlanych w Polsce. Na koniec roku Budimex miał w portfelu 8,9 mld zł.
– To był dla nas dobry, choć trudny rok – ocenił prezes Budimeksu Dariusz Blocher rok 2016. Jak stwierdził, został osiągnięty dobry wynik, ale nastąpiło to dużym wysiłkiem.
Mimo spadku produkcji budowlano – montażowej na poziomie 14,4 proc., a w sektorze infrastrukturalnym, który jest kluczowy dla spółki o 19 proc., Budimex zwiększył sprzedaż o 8,5 proc. – Idziemy pod prąd – stwierdził prezes.
Jak ocenia Dariusz Blocher, dobry wynik został osiągnięty dzięki sprzyjającym okolicznościom – ze względu na słabą kondycję sektora, w budownictwie utrzymywały się korzystne ceny surowców i koszty usług podwykonawców. – Dodatkowo w czwartym kwartale odnotowaliśmy istotny spadek rezerwy na przewidywane straty na jednym z realizowanych kontraktów infrastrukturalnych. To zaskutkowało dobrymi wynikami – marża brutto za sprzedaży, wynik operacyjny i wynik netto wzrosły odpowiednio o 52 proc., 73 proc. i 74 proc.
Wyniki za ubiegły rok wysuwają Budimex na pierwszą pozycję wśród największych firm budowlanych w Polsce. – Jesteśmy co najmniej o 1 lub 1,5 mld zł więksi od naszego konkurenta – stwierdza Dariusz Blocher.
7,3 mld zł w ofertach
W ubiegłym roku Budimex zakończył budowę 87 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad, co oznacza ponad 2/3 wszystkich tras oddanych do użytkowania przez GDDKiA.
Wartość ofert złożonych przez Budimex w 2016 roku w segmencie drogowym wyniosła 7,3 mld zł. To o 70 proc. mniej niż w roku poprzedzającym. W tym czasie znacząco spadła jednak wartość przetargów ogłaszanych przez GDDKiA.
Natomiast w sektorze kolejowym, gdzie ofertacja wzrosła, Budimex złożył oferty cenowe na ponad 20 projektów. Ich wartość to 9 mld zł netto.
Nowe kontrakty
W całym roku 2016 Grupa Budimex pozyskała kontrakty na kwotę 5,7 mld zł. – To bardzo dobry wynik uwzględniwszy to, że przetargów było znacznie mniej niż w roku 2015 – zauważa Blocher. Wartość kontraktów zawartych z GDDKiA wyniosła w 2016 roku 1,6 mld zł (to o 64 proc. mniej niż rok wcześniej). Łączna wartość wszystkich zleceń drogowych wyniosła 2,4 mld zł.
Kontrakty, w których Grupa Budimex złożyła najniższe cenowo lub najkorzystniejsze oferty mają wartość 3,9 mld zł, z czego 25 proc. to kontrakty kolejowe, a 33 proc. to zadania drogowe, w których inwestorem jest GDDKiA.
– Dosyć dobrze radzimy sobie na rynku kolejowym. Końcówka roku i początek obecnego obfitowała w dużą ilość otwarć przetargowych. Mamy już prawie miliard złotych ofert w kolejach, gdzie jesteśmy na pierwszym miejscu, co jednak nie oznacza jeszcze pozyskania kontraktu – informuje prezes. Taka sytuacja plasuje Budimex na trzecim miejscu po Torpolu i Strabagu, z 10-procentowym udziałem w rynku. –
Mam nadzieję, że to się zamieni w konkretne umowy – komentuje prezes Budimeksu.
Wartość portfela zamówień Budimeksu wynosiła na koniec 2016 roku 8,9 mld zł – to o pół miliarda więcej niż na koniec 2015 r. Spadł w nim udział projektów drogowych – z 65 proc. do 57 proc.
Na koniec roku pozycja gotówkowa netto Budimeksu wynosiła 2,6 mld zł. To poziom o 13 proc. wyższy niż przed rokiem. Grupa zwiększyła zatrudnienie o ponad 500 osób.
Spodziewany dalszy wzrost
– W najbliższych kwartałach spodziewamy się wzrostu dynamiki sprzedaży – zapowiada Dariusz Blocher.
W roku 2017 Budimex planuje skupić swoje działania na budowaniu rentownego portfela zamówień na kolejne lata. – Obserwujemy ożywienie na rynku przetargów infrastrukturalnych, zarówno drogowych, jak kolejowych – mówi prezes. W lutym Budimex złożył najkorzystniejszą cenowo ofertę na S14 zachodnią obwodnicę Łodzi na kwotę 1,3 mld zł netto (oferta przekracza budżet zamawiającego, trwa oczekiwanie na decyzje w sprawie przetargu). Obecnie Budimex przygotowuje się do złożenia ofert m.in. na S19, S7 i S3.