Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Budujemy zbyt szorstkie drogi? Ministerstwo analizuje

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.08.2017

 

 

Budujemy zbyt szorstkie drogi? Ministerstwo analizuje
fot. firmatography, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wymagania dotyczące właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych, zdaniem przedstawicieli branży drogowej, są wygórowane. Organizacje branżowe apelowały w tej sprawie do wiceministra infrastruktury. Ten obiecał przeanalizować problem.
Chodzi o wymagania zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie znowelizowane w lutym 2015 roku. Zdaniem przedstawicieli branży, zapisane tam wymagania w zakresie współczynnika tarcia są zbyt wygórowane, a w efekcie bardzo trudne do spełnienia.

Do tego zapisane w dokumentach parametry, które nastręczają problemów wykonawcom, nie są poparte badaniami, które by uzasadniały te wymagania.

– Porównując z tym co jest u naszych bliższych czy dalszych sąsiadów oraz biorąc pod uwagę, że drogi, które się w Polsce buduje, są w zdecydowanej większości dobrej jakości, nie ma potrzeby by aż tak te kryteria śrubować – mówi w rozmowie z portalem RynekInfratsruktury.pl Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Wątpliwości przedstawicieli branży budzi także sposób badania szorstkości nawierzchni. Stosowane do tego celu urządzenie SRT-3 pracuje przy pełnej blokadzie koła pomiarowego, podczas gdy większość samochodów poruszających się po drogach jest już od dawna wyposażona w systemy ABS – zwracają uwagę wykonawcy.

Problem związany z szorstkością nawierzchni stał się tym bardziej ważny, że w najnowszych przetargach właściwości przeciwpoślizgowe są jednym z kryteriów oceny ofert. Może to skutkować ściganiem się na parametry, które w praktyce są niemożliwe do spełnienia.

Organizacje piszą, minister odpowiada

Swoje uwagi przedstawiciele branży zawarli w piśmie skierowanym do wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita wiosną tego roku. Pod listem podpisały się Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Wiceminister właśnie odpowiedział na ten list.

W swojej odpowiedzi wiceminister zapewnia, że przyjrzy się problemowi. Informuje, że ze względu na toczącą się dyskusję dotyczącą właściwości przeciwpoślizgowych, GDDKiA zleciła Instytutowi Badawczemu Dróg i Mostów analizę dotychczasowych wyników badań. Ma ona być oparta na wynikach badań odbiorowych i sieciowych z lat 2010 – 2016 i odniesiona do aktualnych wymagań krajowych i zagranicznych.
– Wiemy, że ta analiza jest już gotowa – mówi portalowi RynekInfrastruktury.pl prezes OIGD. – Wystąpiliśmy już o udostępnienie wyników tej pracy – dodaje.

Prezes organizacji branżowej zauważa, że nie ma żadnych badań, które wskazywałyby na związek między większą szorstkością i wyższym bezpieczeństwem. Podobnie nikt nie policzył o ile wyższe są koszty paliwa i przedwcześnie niszczonych opon na zbyt szorstkich nawierzchniach. – Trzeba na to spojrzeć całościowo – stwierdza Barbara Dzieciuchowicz.

Dlaczego dopiero teraz?

W odpowiedzi na pismo wykonawców wiceminister Jerzy Szmit zarzuca branży, że temat szorstkości jest podnoszony zbyt późno – od zmiany przepisów minęły dwa lata.

– Z tym się nie zgadzamy – mówi prezes OIGD. Jak tłumaczy, w 2014 roku, na etapie konsultowania zmian, negatywnie opiniowało je PSWNA. Wszystkie uwagi stowarzyszenia zostały jednak wówczas odrzucone. – Do tematu wróciliśmy zaraz po zmianie władzy w ministerstwie i Generalnej Dyrekcji – mówi Barbara Dzieciuchowicz z OIGD.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS