Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

CUPT: Pieniądze wydatkujemy lepiej niż w poprzedniej perspektywie (cz. IV)

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.04.2017

 

 

CUPT: Pieniądze wydatkujemy lepiej niż w poprzedniej perspektywie (cz. IV)
fot. Torpol

 

– Do wykorzystania jest też znacznie więcej środków unijnych, niż w latach 2007-2013, a więc mamy dużo bardziej ambitne cele jeżeli chodzi o ich wydatkowanie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Łukasz Malinowski, „RynekInfrastruktury.pl”: Czy istnieje możliwość przesunięć na projekty taborowe?

Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych: Potrzeby taborowe są ciągle ogromne, ale Krajowej Rezerwy Wykonania nie należy wiązać z przenoszeniem środków na tabor. To dwa osobne procesy. Decyzja leży po stronie Ministerstwa Rozwoju oraz Komisji Europejskiej. Warto podkreślić, że analizowane są wszystkie możliwości na pełne wykorzystanie środków UE przy realizacji zakładanego w dokumentach programowych całego zakresu inwestycyjnego.

17 stycznia odbyło się spotkanie na wysokim szczeblu z udziałem Komisji Europejskiej oraz wszystkich resortów zaangażowanych w proces przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, mające na celu analizę inwestycji PKP PLK. Zarządzono tryb komunikacji postępu prac. Komisja chciała mieć pewność, że te środki będą rzeczywiście wykorzystane.
Jakimi wnioskami zakończyło się spotkanie?


W porównaniu z poprzednią perspektywą jest lepiej. Warto jednak pamiętać, że jedną z przyczyn jest obecność projektów fazowanych, których nie zdołano zakończyć w roku 2015. Do wykorzystania jest też jednak znacznie więcej środków UE, niż w latach 2007-2013, a więc mamy dużo bardziej ambitne cele jeżeli chodzi o ich wykorzystanie.

Czy wizyty przedstawicieli Komisji Europejskiej to standardowa procedura?


Formułę spotkań na średnim szczeblu wypracowano na kanwie problemów z minionej perspektywy. Teraz do Polski przyjechał Dyrektor Generalny Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej, odpowiadającej za politykę regionalną – to już bardzo wysoki szczebel polityczny, co świadczy o dużej atencji ze strony KE i dużym wsparciu w zakresie realizacji inwestycji kolejowych. Ustalono ścieżkę komunikacji oraz to, co Komisja chciałaby widzieć, jeśli chodzi o monitorowanie i ocenę postępu poszczególnych projektów. Strona polska będzie przygotowywała się do przedstawienia niezbędnych informacji. Będą one podlegały cyklicznemu monitorowaniu co pół roku, a na poziomie operacyjnym – co kwartał.

Co z karami umownymi za Pendolino? Komu przypadną pieniądze z kar w razie ich zasądzenia?

Na razie nie mogę powiedzieć nic poza tym, że czekamy na odpowiedź ze strony PKP IC. Projekt Pendolino był realizowany w oparciu o decyzję związaną z pomocą publiczną. Stopień dofinansowania był przez to zdeterminowany przez KE. Nie można wobec tego porównywać go z projektami miejskimi, realizowanymi na bazie kontraktu PSC, i decyzjami zapadłymi w ich przypadku.

PKP IC chce – a czasem jest zmuszone – zmieniać trasy, na których kursuje tabor zakupiony ze środków poprzedniej perspektywy budżetowej (ED160 i ED161). Czy CUPT jest angażowany w procedury ustalania dopuszczalności takiego kroku?

Tak. Za każdym razem, kiedy planowana jest zmiana wykorzystania taboru lub elementu projektu, musimy przeanalizować, czy nie są naruszane warunki trwałości – a więc czy efekty projektu w wyniku zmian będą utrzymane. Nasza zgoda jest konieczna, aby do przesunięcia mogło dojść, bez ryzyka utraty środków UE. Proces podejmowania decyzji zachodzi jednak w uzgodnieniu z Ministerstwem Rozwoju. Zdarzały się wnioski, które odrzucaliśmy z powodu niewystarczającej argumentacji.

Zachęcamy również do przeczytania poprzednich części wywiadu z Przemysławem Gorgolem:
CUPT: Inwestycje zgodnie z harmonogramem
CUPT: W toku 19 projektów kolejowych z poprzedniej perspektywy (cz. II)
CUPT: W zeszłym roku certyfikowaliśmy prawie 9 mld zł (cz. III)

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS