Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Czechy

Czesi budują przedłużenie drogi S3. Kto wybuduje drogę po polskiej stronie?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.05.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Czesi budują przedłużenie drogi S3. Kto wybuduje drogę po polskiej stronie?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska
Czechy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Czechach zainaugurowano budowę autostrady D11 Smiřice – Jaroměř. To część trasy wiodącej z Pragi w kierunku granicy z Polską w Lubawce, gdzie czeska droga połączy się z drogą ekspresową S3.
W dzisiejszej inauguracji budowy, na zaproszenie ministra transportu Republiki Czeskiej Dana T’oka, uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Bardzo się cieszę, że nasi czescy partnerzy konsekwentnie realizują budowę autostrady D11. Chcę zapewnić, że po naszej stronie istnieje równie wielka determinacja do ukończenia drogi ekspresowej S3 aż do polsko-czeskiej granicy w Lubawce – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym minister Adamczyk.

Zainaugurowana dziś budowa to ponad 7 km fragment przyszłej autostrady, który powierzony został firmie Porr. To na razie najbliższy polskiej granicy realizowany fragment drogi D11. Do połączenia z Polską pozostanie jeszcze ok. 40 km (dwa odcinki). Według planów czeskiego rządu z grudnia ub. roku ostatnie fragmenty drogi D11 mogą być wybudowane w połowie przyszłej dekady.

Po stronie polskiej dwa przygraniczne odcinki, ostatnie oczekujące na budowę, by droga S3 była kompletna, są obecnie na etapie przetargu – czekają na wybór najkorzystniejszej oferty.

Droga będzie budowana w dwóch odcinkach: Bolków – Kamienna Góra Północ (zad. III) oraz Kamienna Góra – granica państwa (zad. IV). Pierwszy liczy 16,1 km, w tym dwa tunele, z których dłuższy będzie miała aż 2,3 km długości, a krótszy 300 m. Oprócz tego powstać ma 7 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3 oraz 4 wiadukty nad nią oraz 1 most.

Odcinek określany jako zad. IV ma 15,3 km długości. Na trasie zaplanowano trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Do wykonania jest także 9 wiaduktów i 3 mosty.

Trudne rozstrzygnięcie

Przetargi na oba zadania zostały ogłoszone na przełomie maja i czerwca ubiegłego roku, a późną jesienią poznaliśmy oferty cenowe.

Realizacją zadania III zainteresowanych było 12 wykonawców, a najtańszą ofertę złożyła firma Astaldi proponujące cenę 1,056 mld zł. Kilka dni temu GDDKiA poinformowała, że oferta ta została wykluczona ze względu na „informacje wprowadzające w błąd” w zakresie kryterium personel wykonawcy. Odrzucone zostały także oferty pięciu kolejnych firm: włoska firma Societa Italiana per Condotte (1,123 mld zł) nie przedłużyła terminu związani ofertą, wartą 1,155 mld zł propozycję Toto odrzucono ze względu na niezgodność z treścią specyfikacji oraz rażąco niską cenę, a trzy kolejne – Stecol Corporation, Salini i Dogus zostały odrzucone z powodu „informacji wprowadzających w błąd”. Ważna pozostaje dopiero oferta z siódmego miejsca należąca do Porr i warta 1,536 mld zł. Oprócz niej, ważna pozostaje jeszcze tylko oferta konsorcjum Metrostav Polska - warta 1,592 mld zł. 

W przypadku zadania IV wpłynęło 17 ofert, a propozycję z najniższą ceną złożył Budimex. Jest ona warta 747,9 mln zł. Firma nie przedłużyła jednak terminu związania ofertą. Następna w kolejności oferta została wyceniona na 759,47 mln zł, a złożyło ją konsorcjum Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia wraz z Mirbudem. Ta oferta także została odrzucona – zamawiający stwierdził „wprowadzenie w błąd” w zakresie wykazanego personelu wykonawcy.

Ten sam zarzut dotyczy kolejnej oferty złożonej przez Astaldi, a wycenionej na 820,4 mln zł oraz oferty Salini z ceną 838,8 mln zł. Następny oferent – konsorcjum Toto Construzioni Generali z ceną 855,2 mln zł jeszcze w lutym nie przedłużył terminu związania ofertą. Ważna pozostaje dopiero oferta konsorcjum Mosty Łódź i Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia z ceną 879,7 mln zł. W sumie wybór zostanie dokonany między pięcioma nieodrzuconymi ofertami. 

Kiedy droga dojdzie do granicy?

Na razie czekamy na rozstrzygnięcie przetargu, jeszcze nie wiadomo kiedy dojdzie do podpisania umowy – przy dużej licznie wykonawców i licznych odrzuceniach należy się liczyć z odwołaniami od rozstrzygnięć. Potem wykonawca zadania 4 będzie miał maksymalnie 37 a zadania 3 z tunelem 50 miesięcy na realizację, nie licząc miesięcy zimowych. Oznacza to, że droga S3 poi stronie polskiej będzie gotowa najwcześniej w 2023 roku.

Jak przypomina Ministerstwo Infrastruktury, korytarz drogowy S3-D11 ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ekonomicznego południowo-zachodniej Polski i północnych Czech. Stanowi najkrótsze połączenie tych regionów z zespołem portów Szczecin - Świnoujście i dalej ze Skandynawią. Będzie też kolejnym szlakiem łączącym rejon Adriatyku z północą Europy.








Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS