Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świnoujście

Czy TBM w przypadku Świnoujścia doprowadzi do katastrofy? Ekspert: Takie zdanie to brak wiedzy

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.11.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Czy TBM w przypadku Świnoujścia doprowadzi do katastrofy? Ekspert: Takie zdanie to brak wiedzy
fot. Herrenknecht

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” alarmuje, że budowa tunelu pod Świną metodą Tunnel Boring Machine (TBM) będzie katastrofą. – Nikt na świecie nie wierci tuneli w błocie – mówi członek organizacji. Ta metoda została jednak rekomendowana w Studium Technologiczno-Ekonomiczno- Środowiskowym (STEŚ). – Takie stwierdzenie to brak wiedzy w tym temacie – komentuje sprawę w rozmowie z portalem „RynekInfrastrutkury.pl” prof. Anna Siemińska-Lewandowska z wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Unieważnić przetarg

W październiku br. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych złożyło do Małgorzaty Stręciwilk, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wniosek o unieważnienie postępowania dotyczącego budowy tunelu w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 93.

Jak podaje „Gazeta Wyborcza” – zdaniem stowarzyszenia, inwestycja będzie katastrofą z uwagi na wybraną metodę, czyli TBM. – Jeszcze nikt na świecie taką metodą nie wiercił w błocie – alarmuje Andrzej Sulima, członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników.

Zdaniem inżynierów sposób, jaki został wybrany, jest „obarczony wielkim ryzykiem technicznym i ekonomicznym” oraz „nie gwarantuje wykonania obiektu o wysokich standardach technicznych, użytkowych i jakościowych” ze względu na warunki geotechniczne i hydrologiczne.

TBM wybrane w STEŚ

– W przypadku budowy stałej przeprawy między wyspami Uznam i Wolin analizowanych było bardzo dużo wariantów. Sprawa jest jednak bardzo złożona i wszystkie jej aspekty zostały przeanalizowane w STEŚ z 2010 roku. Ostatecznie, jak najlepsza, wybrana została rozwiązanie zakładające technologię TBM i odpowiedni tor – komentuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Organizacja twierdzi, że tańszym i mniej ryzykownym wyborem byłaby metoda zatapiania prefabrykowanych elementów. – Przy tym sposobie konieczne byłoby m.in. zamykanie toru wodnego Szczecin – Świnoujście co znacznie utrudniłoby pracę Portu Szczecin oraz mieszkańców Świnoujścia – podkreśla Grzeszczuk.

Wykorzystanie maszyny wiercącej popiera także ekspert z Politechniki Warszawskiej. – Stwierdzenie, że za pomocą TBM „nie można wiercić w błocie” jest nieprawdą. Ta technologia jest stworzona tak aby można było budować tunele praktycznie w każdym materiale. Da się więc wiercić zarówno w skale jak i w luźnym gruncie – komentuje Anna Siemińska-Lewandowska. – Można wymienić dużo przykładów podobnych do tunelu pod Świną gdzie użyto TBM. Chociażby tunel pod Martwą Wisłą, czy tunel w Hamburgu – dodaje.

Tunel pod Świną

W ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę przeprawy między wyspami Uznam i Wolin. Po dokładnym sprawdzeniu i weryfikacji 4 złożonych w postępowaniu ofert stwierdzono, iż najkorzystniejsza jest oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS