Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Śląskie

Droga Racibórz – Pszczyna priorytetem w śląskiej strategii transportowej

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.02.2017

 

 

Droga Racibórz – Pszczyna priorytetem w śląskiej strategii transportowej
fot. Pixabay

 

Droga Regionalna Racibórz – Pszczyna to przedsięwzięcie istotne dla udrożnienia układu drogowego południowej części województwa śląskiego. W efekcie powstanie 60-kilometrowa trasa. W modernizacji poszczególnych odcinków docelowej drogi uczestniczą gminy, powiaty i samorząd województwa śląskiego. Czynna jest już obwodnica Pszczyny. Rybnik natomiast wkrótce rozpocznie budowę swojego fragmentu tej strategicznej trasy.
W 2012 roku władze Raciborza oraz województwa śląskiego podpisały porozumienie w sprawie przygotowania projektu budowy Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Droga ma przebiegać od gminy Rudnik przez Racibórz, Kornowac, Gaszowice, Lyski i Rydułtowy do ul. Sportowej w Rybniku.

Inwestycja jest prowadzona w etapami. W 2013 roku otwarta została obwodnica Pszczyny, która pozwala ominąć centrum miasta pojazdom poruszającym się na trasie Suszec – Tychy. Zakres robót obejmował budowę bezkolizyjnego węzła łączącego z drogą krajową nr 1. Inwestycja była finansowana ze środków RPO WSL 2007 – 2013 oraz z budżetu województwa śląskiego i rezerwy budżetowej państwa. Koszt budowy sięgnął ok. 115 mln zł.

Czas na Rybnik

W ubiegłym roku podjęta została decyzja o dofinansowaniu z RPO WSL 2014 – 2020 pierwszego etapu budowy fragmentu tej trasy na terenie Rybnika – od istniejącego ronda w Żorach do Węzła Wodzisławskiego. Dofinansowanie przyznane miastu sięgnęło blisko 290 mln zł. Staraniem miasta udało się pozyskać do montażu finansowego kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Droga usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.

– Ta droga to jest łącznik z aglomeracją ostrawską i katowicką, jest to szybkie połączenie Rybnika z tymi obszarami. Dla przyszłości, rozwoju biznesu, miejsc pracy, komfortu życia w mieście jest to sprawa podstawowa – podkreślał prezydent Rybnika Piotr Kuczera, informując w ubiegłym roku o przyznanej miastu unijnej dotacji. – Biorąc pod uwagę listę projektów, które uzyskały odpowiednią liczbę punktów do dofinansowania, bezsprzecznie jesteśmy liderem w województwie i jest to też najwyższe dofinansowanie, jakie dotąd zostało przyznane Rybnikowi – zaznaczał prezydent.

Inwestycja obejmuje budowę 10,22 km bezkolizyjnej drogi klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Agnieszka Skupień z Urzędu Miasta poinformowała portal RynekInfrastruktury.pl, że na przełomie lutego i marca zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę, a roboty ruszą w drugim kwartale tego roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2020 r. Całkowita wartość zadania szacowana jest na 433,7 mln zł.

Następne odcinki w kolejce po środki

Obecnie, jak informuje naszą redakcję Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, do drugiego naboru projektów w ramach RPO WSL 2014 – 2020 złożone zostały dwa projekty związane z tą ważną dla Śląska inwestycją. Pierwszy to projekt samorządu województwa: „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku od włączenia do drogi krajowej nr 45 w gminie Rudnik do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik – etap 4 i etap 5 Wschodnia Obwodnica Raciborza”. Wnioskowane dofinansowanie to 146 010 634,61 zł, a cały koszt inwestycji wynosi 197 427 217,19 zł.

Drugi projekt złożył Rybnik: „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik – etap II”. Miasto złożyło wniosek o 9 997 446,74 zł, a cały koszt zadania wynosi 152 136 970,85 zł.

Wnioski zostały złożone w drugim naborze projektów do dofinansowania. Są one jeszcze w trakcie oceny.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS