Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Drogowcy mają dość zadań. Za przejazdy powinna odpowiadać wyłącznie kolej?

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynekinfratsruktury.pl 21.02.2017

 

 

Drogowcy mają dość zadań. Za przejazdy powinna odpowiadać wyłącznie kolej?
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Skupienie wszystkich zadań związanych z funkcjonowaniem i oznakowaniem przejazdów kolejowych w jednej gestii – zarządu kolei – pozwoliłoby na zwiększenie efektywności działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa na przejazdach, przede wszystkim przez skupienie w jednym ośrodku wiedzy o stanie wszystkich przejazdów – podkreśla Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego, komentując wyniki niedawno upublicznionego raportu NIK.
Najwyższa Izba Kontroli niedawno poinformowała, że zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie zadbali należycie o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Wiele zarzutów skierowała pod adresem zarządców dróg i organów zarządzających ruchem.

Zarzuty wobec drogowców

NIK m.in. wskazała na brak kontroli stanu dróg dojazdowych do przejazdów zgodnie z wymaganiami stawianymi przepisami prawa budowlanego, a więc wykonywanych w cyklach rocznych i pięcioletnich, jak też na brak książek obiektów budowlanych z zapisami dotyczącymi kontroli i wykonywanych robót w trakcie eksploatacji drogi.

Jako szczególne niedopełnienie obowiązków w zapewnieniu bezpieczeństwa NIK wytknęła niewywiązywanie się większości skontrolowanych organów zarządzających ruchem z zadań nałożonych przepisami rozporządzenia regulującego to zarządzanie. Niepokojącym – co zostało podkreślone w raporcie – było nieprzeprowadzanie kontroli zarządców dróg w zakresie prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu. Nieprawidłowości zostały też dostrzeżone w prowadzeniu ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu na drogach z przejazdami kolejowymi, co znacznie utrudniało monitorowanie przestrzegania organizacji ruchu drogowego.

Wyniki kontroli NIK zostały opublikowane TUTAJ
 
Czynności w zgodzie z obowiązującym prawem

Tomasz Sobieraj, nawiązując do wniosków zawartych w raporcie NIK, zaznacza, że w ramach kompetencji i obowiązków urzędu marszałka zadania związane z rozpatrywaniem i zatwierdzaniem projektów organizacji ruchu drogowego są przez zachodniopomorski organ wykonywane zgodnie z nałożonym ustawowym obowiązkiem.

– Zatwierdzenie złożonych projektów stałej i czasowej organizacji ruchu odbywa się w sposób sprawny i bez zbędnej zwłoki. Pozwala na to dobra praktyka wstępnych konsultacji dla wnioskodawców, przeprowadzanych przed formalnym złożeniem kompletnego wniosku. To w wielu przypadkach pozwala uniknąć konieczności wzywania wnioskodawców do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów. Ewidencja zatwierdzonych projektów prowadzona jest na bieżąco zgodnie z ustawowymi wymogami – podkreśla Tomasz Sobieraj.

Co roku w planie kontroli, prowadzonych przez urząd, umieszczona jest kontrola realizacji rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Zakresem kontroli objęte są wykonanie zadań technicznych wynikających z realizacji projektu stałej organizacji ruchu, oraz prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach.

Jako planowany termin kontroli wskazywany jest cały roku (pkt a/ w terminie 14 dni od wprowadzenia organizacji ruchu, pkt b/ co najmniej raz na 6 miesięcy) w warunkach, gdy możliwe jest przeprowadzenie kontroli (poza warunkami zimowymi). – Kontrole nie weryfikują każdej organizacji ruchu po 14 dniach od jej wprowadzenia z uwagi chociażby na możliwości organizacyjne. Możliwość zestawienia zespołu kontrolnego zależna jest bowiem od obciążenia pracowników pracą wynikającą z terminów rozpatrywania spraw oraz dyspozycyjności samochodu służbowego. Przeprowadzane są więc w miarę możliwości – tłumaczy Tomasz Sobieraj.

Wicemarszałek, odnosząc się do wyspecyfikowanych w raporcie NIK projektów organizacji ruchu dla przejazdów kolejowych, podkreśla, że obowiązek ich posiadania istnieje dopiero od wejścia w życie nowego rozporządzenia z lipca 2003 r. – Wiele organizacji ruchu na drogach wojewódzkich jest organizacjami zastanymi, wprowadzonymi w większości przed reformą administracji państwowej wprowadzającą obecny, trójstopniowy podział administracyjny kraju. Przejazdy kolejowe, na których skupia się raport NIK stanowią bardzo małą część na sieci dróg wojewódzkich i często nie posiadają oddzielnej organizacji ruchu – zaznacza T. Sobieraj.

Jeden ośrodek odpowiedzialności?

Zarządcą drogi w obrębie przejazdu do 4 m od skrajnej główki szyny jest zarządca kolei i odpowiada on za umieszczenie i utrzymanie znaków drogowych B-32 „stój” z napisem „Rogatka uszkodzona” lub „Sygnalizacja uszkodzona”, G-2 „sieć pod napięciem”, G-3 „krzyż. św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym”, G-4 „krzyż. św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz urządzeń sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej umieszczanych na przejazdach kolejowych.

Za stan drogi w odległości większej niż 4 m od skrajnej główki szyny oraz pozostałe oznakowanie przejazdu, a zatem za znaki B-20, A-9, A-10 , G-1a, G-1b, G-1c, G-1d, G-1e, G-1f, odpowiada już zarząd drogi.

– Niewątpliwie zapewnieniu bezpieczeństwa na przejazdach nie sprzyja fakt bardzo dużego rozdrobnienia zadań zarządcy drogi – zauważa Tomasz Sobieraj, dla którego perspektywą tego spostrzeżenia są nie tylko doświadczenia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Pełni on obowiązki przewodniczącego Komisji ds. Infrastruktury, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Związku Województw RP, jest też przedstawicielem ZWRP w Zespole ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zdaniem więc Tomasza Sobieraja skupienie wszystkich zadań dotyczących funkcjonowania i oznakowania przejazdów kolejowych w jednej gestii, czyli zarządu kolei, pozwoliłoby zwiększyć efektywność działań służących zapewnieniu bezpieczeństwa na przejazdach. Jeden ośrodek byłby bowiem dysponentem kompletnej wiedzy o stanie wszystkich przejazdów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS