Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Dzieciuchowicz: Brakuje ofert w małych przetargach? Obniżmy warunki dla firm

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Dzieciuchowicz: Brakuje ofert w małych przetargach? Obniżmy warunki dla firm
fot. Anton Lefterov, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

Branża drogowa

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przetargi, w których żadna firma nie złożyła oferty, albo takie, gdzie nieliczne, które wpłynęły, przekroczyły budżet inwestora w ostatnim czasie nie należą do rzadkości. Receptą może być złagodzenie warunków udziału małych i średnich firm w przetargach ogłaszanych przez zamawiających samorządowych – wskazuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.
Obecnie mamy do czynienia ze spiętrzeniem robót na drogach krajowych, jak i samorządowych. Skutkiem tego, w wielu przetargach, zwłaszcza ogłaszanych przez samorządy, brakuje ofert lub – ze względu na niewielką liczbę propozycji – są one niekonkurencyjne. Z drugiej strony spora część małych i średnich firm drogowych znajduje się w kiepskiej sytuacji finansowej. Ich kondycja ekonomiczna jest na tyle słaba, że nie są w stanie spełnić minimalnych wymagań stawianych w postępowaniach przetargowych, wobec czego w ogóle w nich nie startują. Cierpią na tym obie strony. Receptą mogłoby być obniżenie wymagań stawianych przez inwestorów. To właśnie proponuje OIGD.

Wymogi zbyt wysokie

– W Polsce przyjęło się, że zamawiający korzystają z maksymalnych wymagań. Dotyczy to na przykład kwot wadium czy zabezpieczenia należytego wykonania umowy – zwraca uwagę prezes OIGD, Barbara Dzieciuchowicz. Skutkiem tego, nieduże firmy, nie mogąc zaciągnąć kolejnego kredytu, w ogóle nie startują w przetargach. – W pewnym momencie możliwości finansowe im na to nie pozwalają, mimo że są jeszcze możliwości techniczne – dodaje Barbara Dzieciuchowicz.

Jest także problem z wykazywanym doświadczeniem. Małe i średnie firmy najczęściej działają lokalnie. Tym samym do lokalnego rynku ogranicza się ich doświadczenie. Jeśli w przeciągu kilku lat inwestorzy w określonym regionie nie realizowali dużych zadań, działające tam przedsiębiorstwo nie ma doświadczenia w ich realizacji w danym okresie.

Tymczasem w praktyce zdarza się, że samorządy ogłaszają jakieś większe zadanie na przykład po siedmiu latach od ostatniego podobnego zlecenia, ale od uczestników przetargu oczekują doświadczenia z ostatnich trzech lat.

Problemem dla niewielkich firm są także płatności w trakcie realizacji. – U wielu zamawiających samorządowych, na kontraktach trwających kilka miesięcy, jest tylko jedna płatność – na zakończenie robót. Część samorządów nie stosuje faktur częściowych, w związku z czym firmy są zmuszone kredytować całą inwestycję. To jest duży problem – ocenia prezes OIGD.

Te problematyczne kwestie można, pozostając w zgodzie z prawem, rozwiązać. W wielu aspektach udało się to zrobić na kontraktach realizowanych na zlecenie GDDKiA. Izba sugeruje, by podobne rozwiązania jak Generalna Dyrekcja zastosowali także zamawiający samorządowi.

Co można zmienić

I tak proponuje m.in. stosowanie minimalnych, adekwatnych do zadania warunków dla kwalifikacji personelu wykonawcy, dopuszczanie doświadczenia z wykonanych robót z okresu 10 lat oraz 7 lat w przypadku usług i dostaw (zamiast odpowiednio 5 i 3 lat) oraz żądanie wadium na maksymalnym poziomie 1 proc. wartości zamówienia (według przepisów jest to maksymalnie 3 proc.).

Izba postuluje także obowiązkowe wprowadzenie zaliczek na kontraktach samorządowych oraz dopuszczanie do przetargu firm, których roczny obrót sięga przynajmniej 30 proc. wartości zamówienia (przepisy dopuszczają nie więcej niż dwukrotność wartości zlecanego zadania). Dobrym kierunkiem, zdaniem Izby, byłoby ograniczenie zabezpieczenia należytego wykonania umowy do poziomu 3-5 proc. wartości zamówienia (zamiast maksymalnie 10 proc.), a w przypadku kontraktów trwających dłużej niż rok korzystanie z zabezpieczenia w postaci potrąceń z należności za już wykonane roboty.

– Proponujemy coś, co w naszej opinii mogłoby z jednej strony poprawić kondycję firm, z drugiej mogliby z tego skorzystać zamawiający, którym brakuje wykonawców – mówi Barbara Dzieciuchowicz. – To nie jest remedium na wszystkie bolączki. Patrzymy z punktu widzenia firm i ich kondycji finansowej i uważamy, że gdyby zamawiający zechcieli skorzystać z części tych propozycji, to może udałoby się część problemów ograniczyć – zastrzega. Przede wszystkim, jej zdaniem, więcej firm byłoby w stanie wystartować w przetargu i złożyć ofertę.

Bez szkody dla jakości

W opinii prezes OIGD, nie ma obawy, że obniżenie warunków udziału w przetargu mogłoby się przełożyć się na gorszą jakość zlecanych robót. – Mówimy o podmiotach, które funkcjonują na rynku i potrafią wykazać swoje doświadczenie. Drogownictwo to nie jest handel pietruszką, tu firmy nie pojawiają się z dnia na dzień. Czasem jednak jest tak, że brakuje możliwości finansowych, by stanąć do kolejnego przetargu – stwierdza Barbara Dzieciuchowicz.





VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS