Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Dzieciuchowicz: Rynek dojrzał. Ceny są wyższe, bo jest większa świadomość ryzyk

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 01.03.2017

 

 

Dzieciuchowicz: Rynek dojrzał. Ceny są wyższe, bo jest większa świadomość ryzyk
fot. Thoursie, sxc.hu

 

Nieprzystająca do obecnych realiów baza odniesienia oraz dojrzałość rynku – to, według Barbary Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa niektóre, choć nie jedyne, powody obserwowanego „wzrostu” cen w relacji do kosztorysów inwestorskich.
W ostatnim okresie daje się zauważyć, że ceny oferowane przez wykonawców w przetargach na zadania drogowe są – w stosunku do kosztorysów inwestorskich – znacznie wyższe niż te, do których byliśmy przyzwyczajeni w ostatnich latach. Nie tylko nie pozwalają inwestorowi istotnie zaoszczędzić, ale często wręcz w sposób istotny przekraczają zaplanowany budżet.

Najjaskrawszym tego przykładem był przetarg na S14 – zachodnia obwodnicę Łodzi, gdzie cena najtańszych ofert o 149 mln zł przekroczyła budżet GDDKiA, ale podobnych przykładów nie brak także na drogach samorządowych.

Wzrost wartości ofert nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę, że ogólnie wzrosły ceny materiałów budowalnych. Ponadto, jak zauważa Barbara Dzieciuchowicz, kontrakty typu zaprojektuj i wybuduj niosą ze sobą wiele niewiadomych tak dla zamawiającego, jak i oferenta. To powoduje, że kosztorysy inwestorskie mogą być niedoszacowane, a złożone oferty mogą się między sobą znacznie różnić. – W tego typu kontraktach zawsze mogą się zdarzać różnice w szacowaniu cen przez rynek i zamawiającego – zauważa szefowa izby gospodarczej drogownictwa.

Inna istotna sprawa, na którą zwraca uwagę, to fakt, że kosztorysy inwestorskie są wyliczane na podstawie cen z wcześniejszych okresów. – W ostatnich dwóch ogłaszano niewiele przetargów, wskutek tego mieliśmy do czynienia ze stosunkowo niskimi cenami. Przetargi były rozstrzygane na poziomie 70-80 proc. kosztorysów inwestorskich – mówi Barbara Dzieciuchowicz. Zatem, jak stwierdza, to baza odniesienia jest niska.

Wnioski z poprzednich lat

W kosztorysach inwestorskich wciąż odnosimy się do cen z okresu ostrej, destrukcyjnej w skutkach walki cenowej. – Najwięksi ryzykanci tego nie wytrzymali. Teraz, przedsiębiorcy, mając w pamięci to, co się wydarzyło, są bardziej ostrożni – zauważa prezes organizacji branżowej.

Patrząc z tej perspektywy, ten „wzrost” cen należałoby odbierać pozytywnie.

W ostatnim okresie firmy drogowe doświadczały wielu trudności, przedsiębiorcy ponosili straty, teraz więc szczególnie boją się ryzykować. – Jest też większa świadomość ryzyk. Kontrakty drogowe, zwłaszcza te wieloletnie wiążą się z wieloma ryzykami. Do tej pory były one przerzucane na wykonawcę – mówi prezes OIGD. – Ryzyka kosztują. Zamawiający często z tego sobie sprawy nie zdawali, lub nie chcieli zdawać, a im bardziej ryzykowny kontrakt, z tym większymi kosztami należy się liczyć – stwierdza. – Rozsądny i uczciwy wykonawca musi to wszystko skalkulować – dodaje Dzieciuchowicz.

Kurczenie się rynku

Prezes OIGD zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt – w mniejszych przetargach na zadania drogowe oprócz wyższych w stosunku do kosztorysów cen, można zaobserwować mniejszą liczbę oferentów – nierzadko o realizację zadania ubiegają się 1-2 podmioty. – Mamy do czynienia ze zjawiskiem kurczenia się rynku – zauważa Barbara Dzieciuchowicz. To także jeden ze skutków nie najlepszych ostatnio lat w branży. – Część firm nie przetrwała, inne już nie starują w przetargach samodzielnie, lecz w konsorcjach lub jako podwykonawcy.

Szansa na równowagę

Biorąc pod uwagę prawa ekonomii, w przyszłości spadku cen nie należy się spodziewać. Jest jednak szansa na równowagę. Według prezes OIGD, nadzieję na to daje nowy wzór umowy, który będzie stosowany w zamówieniach publicznych i w którym podział ryzyk jest bardziej zrównoważony. Dotyczy to choćby waloryzacji, z której znika pułap jednego procenta. Waloryzacja ma działać w dwie strony. Wprawdzie biorąc pod uwagę prawa ekonomii, spadku cen nie należy się spodziewać, jednak taka zasada jest sprawiedliwa.

Dokładając do tego komisje rozjemcze, które dają szanse na rozwiązanie większości sporów na budowie można sądzić, że kontrakty będą bezpieczniejsze dla każdej ze stron. – Myślę, że teraz rynek będzie się już stabilizował – podsumowuje Barbara Dzieciuchowicz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS