Furgalski: Grzechy poprzedniej perspektywy dobrze znamy. Teraz sytuacja jest lepsza - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Furgalski: Grzechy poprzedniej perspektywy dobrze znamy. Teraz sytuacja jest lepsza

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.04.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Furgalski: Grzechy poprzedniej perspektywy dobrze znamy. Teraz sytuacja jest lepsza
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

NIK opublikowała raport, w którym zarzuca GDDKiA, że realizując inwestycje drogowe w latach 2011-2016 nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa. Dotyczy on wypłaconych podwykonawcom i kontrahentom zaległych należności oraz stosowania przez zarządcę dróg specustawy, która weszła w życie w 2012 roku. – Grzechy poprzedniej perspektywy finansowej dobrze znamy. Dzisiaj monitorowanie postępów w realizacji inwestycji oraz wzajemnych rozliczeń między firmami w danym kontrakcie jest jednak na wyższym poziomie – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR.
Błędy poprzedniej perspektywy

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że – w latach 2011-2016 Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom, z tytułu niespłaconych przez wykonawców drogowych zaległych należności, ponad 1,3 mld zł. Zdaniem urzędu, umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa. Brakowało w nich m.in. monitoringu płatności, tak aby na bieżąco wiedzieć, czy wykonawcy płacą podwykonawcom i kontrahentom.

Kolejny zarzutem wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest złe stosowanie specustawy, która weszła w życie w 2012 roku, a jej celem było spłacenie roszczeń wszystkich przedsiębiorców, którzy byli kontrahentami wykonawców, z którymi GDDKiA miała podpisane kontrakty. – Dokument, która miał pomóc w ratowaniu branży budowlanej przed upadłościami, nie została przez Generalną Dyrekcję właściwie zrealizowany. Części firm obniżono, albo w ogóle nie wypłacono przysługujących im należności – czytamy w raporcie NIK.

– Grzechy poprzedniej perspektywy finansowej dobrze znamy. Byliśmy krajem, który na największą skalę w UE realizował inwestycje infrastrukturalne, co spowodowało napływ bardzo wielu podmiotów nie posiadających w naszym kraju żadnego potencjału. Żeby wygrać przetarg podmioty te na dodatek dawały niskie ceny. Przepis na klapę gotowy – mówi Adrian Furgalski.

Lepsza sytuacja

Analiza NIK nie pozostawia przed polską branżą budownictwa drogowego dobrej perspektywy. Pozostaje pytanie, czy sytuacja naprawdę jest tak zła i czy zarządca krajowej infrastruktury faktycznie nie wyciągnął żadnych wniosków z poprzednich swoich działań?

Jak zaznacza Adrian Furgalski – dzisiaj ta weryfikacja jest na znacznie wyższym poziomie, choć pojawiają się zagrożenia wynikające ze wzrostu cen materiałów czy robocizny. Jego zdaniem, sytuację podwykonawców komplikuje także odwrócony VAT.

– Obecnie monitorowanie postępów w realizacji inwestycji oraz wzajemnych rozliczeń między firmami w danym kontrakcie jest na wyższym poziomie. W wyjątkowych sytuacjach możliwe są bezpośrednie płatności podwykonawcom przez inwestora, stosuje się także zapisy w umowach, na podstawie których wypłata na rzecz wykonawcy uzależniona jest od uregulowaniu jego należności względem podwykonawców – komentuje wiceprezes ZDG TOR.

Waloryzacja

Ekspert wskazuje dodatkowo ważny punkt, który w ostatnim czasie coraz częściej jest podejmowany przez największe firmy budowlane. Mowa o waloryzacji. Pojawiły się nawet głosy, że jej brak może doprowadzić do katastrofy na rynku budowlanym i załamaniu w inwestycjach. Te argumenty nie trafiły jednak do strony rządowej. Ministerstwo Infrastruktury w swoim stanowisku odmawia waloryzacji zasłaniając się podpisanymi umowami, które jej nie przewidywały.

– Największym problemem są klauzule waloryzacyjne, które nie zabezpieczają firm w przypadku wzrostu cen, gdyż stosowany tam mechanizm obliczeniowy właściwie tego wzrostu nie zauważa. Trwają prace w ministerstwie mające ten mechanizm skorygować, jednak półki co wsteczne ich zastosowanie nie wydaje się możliwe – mówi Adrian Furgalski.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS