W 2017 roku GDDKiA na inwestycjach drogowych może zaoszczędzić 2,3 mld zł - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

W 2017 roku GDDKiA na inwestycjach drogowych może zaoszczędzić 2,3 mld zł

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 31.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

W 2017 roku GDDKiA na inwestycjach drogowych może zaoszczędzić 2,3 mld zł
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W tym roku podpiszemy umowy nawet na 550 km dróg – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Oznaczałoby to podpisanie jeszcze prawie trzydziestu kontraktów z wykonawcami w ciągu pięciu miesięcy, przy czym w ciągu poprzednich siedmiu miesięcy 2017 roku podpisano ich sześć. Dodatkowo, jeśli umowy zostaną podpisane z oferentami, którzy zaproponowali najniższe ceny to różnica między przewidywanym kosztem wszystkich inwestycji, a ostateczną ceną, jaką będzie trzeba za nie zapłacić, może przekroczyć 2 mld zł.
Według informacji podanych przez portal „money.pl”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w tym roku podpisać umowy na drogi o całkowitej długości 370 km. Jednak z danych zarządcy polskich tras wynika, że wszystkie podpisane w 2017 roku kontrakty powinny przewidywać realizację tras o łącznej długości 550 km. W rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” GDDKiA potwierdza, że w tym roku możliwe jest popisanie tylu umów.

6 umów w 7 miesięcy

Pierwszym podpisanym przez GDDKiA kontraktem w 2017 roku była inwestycja dotycząca projektu i budowy drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61. Wykonawcą została firma Polaqua, która wyceniła swoje usługi na 75,080 mln zł, przy budżecie inwestora równym 113,773 mln zł. Druga umowa dotyczyła budowy odcinka S61 obwodnica Augustowa – granica państwa prowadzącego od Suwałk do Budziska. Zadanie powierzono firmie Impresa Pizzarotti za 605,580 mln zł, przy budżecie inwestora 852,510 mln zł.

Do 24 lipca br. to wszystko. Następnie, 25 lipca br., podpisano umowy na realizację kolejnych czterech zadań. Pierwsze z nich to budowa A2 od węzła Lubelska do węzła Konik oraz od węzła Konik do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Łączna długość obu fragmentów to 14,769 km, a koszt to 502,5 mln zł, przy budżecie inwestora 619,6 mln zł. Kolejna umowa, którą GDDKiA podpisała w lipcu to budowa węzła Lubelska, który łączy w sobie drogi S2, S17 i A2. Kontrakt o wartości 190,3 należy do firmy Porr Polska Infrastructure. Generalna Dyrekcja planowała przeznaczyć na tę inwestycję 198,206 mln zł. Ostatnia umowa dotyczyła budowy wiaduktu w Legionowie na drodze krajowej nr 61 oraz fragmentu tej trasy od wiaduktu do rejonu skrzyżowania z ul. Wolską. Wykonawcą tej inwestycji została Skanska, która zrealizuje zadnie za 45,737 mln zł, przy budżecie GDDKiA równym 63,063 mln zł.

Oznacza to, że na sześciu inwestycjach, które zakładają budowę dróg o długości 49,354 km, na realizację których planowano przeznaczyć 1,847 mld zł, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oszczędzi 427,955 mln zł.

Harmonogram

Według terminarza GDDKiA na kolejne miesiące planowane jest konsekwentne podpisywanie kolejnych umów.

Po pierwsze nadal czkam na umowę dotyczącą budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Przy tym 18-kilometrowym odcinku cały czas widnieje data 31 marca 2017 roku. Przetarg jest na etapie oceny ofert. Obecnie wiemy, że najtańszą z propozycji złożyło konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, Akcine Bendrove, PEUiM i Gotowski. Jej wartość to 269,099 mln zł, przy budżecie inwestora równym 429,910 mln zł.

Następnie, jeszcze w lipcu przypada termin kontraktu dotyczącego budowy A6 węzeł Kijewo – węzeł Rzęśnica. Jest to odcinek o długości 3,495 km, na który najkorzystniejsza oferta opiewa na 35,412 mln zł, a budżet inwestora jest równy 81,850 mln zł.

Sierpień

Obfity w podpisane umowy ma być sierpień. Pierwsza inwestycja to budowa łącznika obwodnicy Inowrocławia w ciągu DK-25. Jednak przedsięwzięcie napotkało problemy w postaci ofert przewyższających budżet GDDKiA. Najtańsza propozycja, złożona przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, opiewa na 93,972 mln zł, a kwota początkowo przewidziana na tę inwestycję to 88,728 mln zł. Ostatecznie wojewoda kujawsko-pomorski zapewnił, że łącznik powstanie, ale nie wiadomo, czy podpisanie umowy nie opóźni się.

W kolejnych dniach sierpnia mamy doczekać się także trzech kontraktów na odcinki S7 łączące węzeł Lotnisko w Warszawie z początkiem obwodnicy Grójca. Jest to trasa o długości prawie 30 km. W tym przypadku również pojawił się problem wyższych cen. Całkowity koszt wynosił 813,524 mln zł, przy budżecie równym 804,924 mln zł. Jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdecydowało o dofinansowaniu inwestycji.

Jeszcze w ósmym miesiącu 2017 roku wykonawców mają otrzymać trzy inwestycje na S3. Będzie to m.in. rozbudowa węzła Kijewo, który łączy S3 i A6. Na to przedsięwzięcie przeznaczono 76,080 mln zł, a najkorzystniejsza ofert a opiewa na 56,622 mln zł. Kolejny projekt dotyczy budowy odcinków: obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo – Miękowo, a także Miękowo – Rzęśnica. Przetarg podzielono na dwa zadania, na które budżet wynosi łącznie 516,008 mln zł, a przy wyborze najtańszych ofert szczeciński oddział GDDKIA może zapłacić za roboty 487,302 mln zł.

Ostatnia umowa, której mamy doczekać się w sierpniu to drugi etap obwodnicy Kępna w ciągu S11. Droga, o długości ok. 7 km, miała kosztować 139,946 mln zł. Jednak najkorzystniejsza oferta, złożona przez firmę Intercor, jest nieco tańsza i opiewa na 122,606 mln zł.

Wrzesień

Na wrzesień przypada siedem kolejnych umów. Trzy z nich dotyczą drogi S19 na odcinku Kraśnik – Lasy Janowskie. Inwestycja dotyczy trzech części o łącznej długości prawie 33 km. Budżet inwestora na realizację tych trzech zadań to 1,08 mld zł, a wybór najtańszych ofert pozwoli zbudować tę drogę za 674,938 mln zł.

Następny kontrakt, który ma zostać podpisany we wrześniu to S7 granica województwa – Skarżysko Kamienna. Otwarcie ofert na ten 7,6-kilometrowy odcinek nastąpiło w maju br. Najtańszą propozycja pochodziła od Budimexu , a jej wartość to 259,835 mln zł, przy czym budżet tej inwestora jest równy 293 mln zł.

Kolejny odcinek to S17 Zakręt – Lubelska. Nie znamy jeszcze ofert na tę drogę. Stanowi ona część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Niestety projekt dotyczący całej drogi napotkał problemy i obecnie sprawę decyzji środowiskowej przejęła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Również we wrześniu podpisana ma zostać umowa na odcinek drogi krajowej nr 77, która będzie stanowić obwodnicę Stalowej Woli i Niska. Ten prawie szesnastokilometrowy odcinek zostanie najprawdopodobniej zbudowany za 199,189 mln zł, przy budżecie 294,876 mln zł.

Ostatnia umowa, której podpisanie przypada na dziewiąty miesiąc tego roku dotyczy S10 II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa. Oferty na ten odcinek o długości ok 6,4 km poznaliśmy w marcu br. Najkorzystniejsza pochodziła od konsorcjum Strabag i opiewała na 57,224 mln zł, przy budżecie 79,900 mln zł.

Październik

Październik ma minąć pod znakiem drogi ekspresowej S7. Wtedy olsztyńska GDDKiA planuje podpisać kontrakty na budowę czterech fragmentów drogi S7 Olsztynek – Płońsk, czyli trasy Napierki – Mława – Strzegowo – Pieńki – Płońsk. Ich łączna długość to 71,213 km, a przewidywana cena wszystkich czterech zadań to 2,177 mld zł. Obecnie nie wybrano najkorzystniejszych ofert, ale najtańsze propozycje opiewają łącznie na 1,539 mld zł.

Poza ekspresową „siódemką” w dziesiątym miesiącu 2017 roku mamy doczekać się kontraktu na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Trasa ma mieć prawie 10 km, a jeśli najkorzystniejszą ofertą zostanie wybrana ta najtańsza to lubelska GDDKiA podpisze umowę z firmą Energopol-Szczecin za 141,327 mln zł. Początkowo na tę inwestycję planowano wydać 233,6 mln zł.

Listopad

W listopadzie czeka nas podpisanie dwóch trzech. Pierwsza z nich dotyczy S1 Pyrzowice – Podwarpie (etap III). Trasa ta liczy prawie 10 kilometrów długości. Kontrakt zostanie najprawdopodobniej podpisany z konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, a jego wartość będzie wynosić 76,8 mln zł. GDDKiA planowała przeznaczyć na tę inwestycję 161,255 mln zł.

Drugi odcinek, na który umowy mamy doczekać się w listopadzie br. to S61 Stawiski – Szczuczyn. Jest to jedno z przedsięwzięć, na które przetarg ogłoszono w tym roku. Również w tym roku ma zostać podpisany kontrakt. Najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu złożyła firma Budimex, a jej wartość to 342,134 mln zł, przy budżecie inwestora równym 481,076 mln zł.

Trzeci, listopadowy kontrakt dotyczy budowy obwodnicy Warzymic i Przecławia w ciągu drogi krajowej nr 13. Trasa ma mieć docelowo ok. 6,5 km, a jej ukończenie jest planowane na koniec lipca 2021 roku. Obecnie szczecińska Generalna Dyrekcja czeka na oferty od wykonawców.

Grudzień

Ostatni miesiąc roku ma przynieść prawdziwą kumulację kontraktów. W grudniu będziemy czekać aż na siedemnaście umów. Sześć z nich będzie dotyczyło drogi ekspresowej S19. Pierwsze trzy to S19 Lublin – Kraśnik. Droga została podzielona na trzy zadania o łącznej długości 42 km. Obecnie zamawiający czeka na oferty od potencjalnych wykonawców.

Kolejne trzy kontrakty mają dotyczyć S19 Lasy Janowskie – Nisko. Całkowita długość trasy to 24,3 km. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji zaprosił firmy do składania ofert i w tej chwili czeka na propozycje.

W ostatnim miesiącu 2017 roku GDDKiA planuje także podpisać umowy na budowę trasy S6. Ma być ich aż siedem. Trzy z nich dotyczą odcinka Koszalin – Słupsk. Łączna ich długość to ponad 46 km. Kolejne cztery z nich przewidują projekt oraz budowę S6 od końca Obwodnicy Trójmiasta do Lęborka. Ich całkowita długość to ponad 62 km. Te postepowania są obecnie na etapie oczekiwania na oferty od wykonawców. Dzięki tym inwestycjom na północny Polski ma powstać ponad 100 km drogi ekspresowej.

Grudzień ma być także dobry dla Małopolski. Krakowski oddział GDDKiA chce wtedy podpisać dwie umowy na budowę trasy S7 na północ od dawnej stolicy naszego kraju. Mowa o odcinkach Szczepanowice – Widoma i Widoma – węzeł Igołomska. Cała trasa liczy 32 km, a Generalna Dyrekcja obecnie czeka na propozycje oferentów.

Dwunasty miesiąc br. ma przynieść także umowę na obwodnicę Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9. Do składania ofert na kontynuację projektu oraz budowę tej trasy GDDKiA zaprosiła już firmy. Droga ma mieć 7,2 km, a według planów pojedziemy nią we wrześniu 2021 roku.

Ostatni odcinek, na który kontrakt ma zostać podpisany jeszcze w 2017 roku, to fragment S61 Kolno – Stawiski. Oferty na budowę tej drogi białostocka GDDKiA otrzymała w maju. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum Strabag, jej wartość to 288,323 mln zł, przy budżecie inwestora równym 419,216 mln zł.

52 umowy

Łącznie są to 52 umowy na 501,320 km dróg. Jak informuje nas GDDKiA – taki scenariusz jest realny. Jednak wiele osób twierdzi, że podpisani tylu umów w określonym czasie nie jest możliwe.

Ale jeśli to się uda to w całym 2017 roku zostaną podpisane kontrakty na 550,674 km. Większość z tych przetargów została ogłoszona jeszcze w 2015 roku. Przy wyborze najtańszych ofert w postępowaniach, oraz tych wybranych jako najkorzystniejsze, GDDKiA może zaoszczędzić 1,9 mld zł. Do tej sumy należy dodać kwotę, o którą niższe były inwestycje, na które już podpisano umowy. Łącznie daje to 2,328 mld zł. Dodatkowo należy uwzględnić inwestycje, na które ofert jeszcze nie poznaliśmy.

O tym jakie drogi nadzorowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad maja zostać oddane do użytku w 2017 roku przeczytasz tu:
GDDKiA: W tym roku do użytku oddamy ponad 200 km nowych dróg



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS