Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Chiny

Gigantyczne inwestycje w Chinach. 20 tys. km tuneli w budowie, kolejne 20 tys. km w planach

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 21.09.2019

 

Gigantyczne inwestycje w Chinach. 20 tys. km tuneli w budowie, kolejne 20 tys. km w planach
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Chiny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z końcem 2017 roku Chiny uruchomiły 127 tys. km torów kolejowych, w tym 25 tys. km szybkich połączeń. Do tego Chiny wybudowały do tej pory prawie 5 mln km autostrad. Wśród nich znalazło się ponad 16 tysięcy tuneli, które razem tworzyły ponad 15 tys. km. Obecnie długość wszystkich tuneli sięga prawie 45 tys. km, ale Chińczycy na tym nie poprzestają.
Budowa tuneli jest ściśle związana ze wskaźnikiem zaludnienia w Chinach. Ten gigant populacyjny musi stosować coraz to nowe rozwiązania, by ułatwić mieszkańcom transport publiczny. Niemal każde z dużych miast chińskich jest wyposażone w miejską sieć transportu kolejowego, w tym w ponad 4 tys. km metra.

Od kilku lat można zaobserwować wyraźny nacisk Chin na uruchamianie kolejnych tuneli drogowych. Ich łączna długość przekroczyła 36 tys. km, nie licząc tuneli wodociągowych, energetycznych, odpadowych i innych. Po dodaniu długości wszystkich tuneli, niezależnie od ich funkcji, ich długość przekroczy 45 tys. km.

Chiny chcą świecić przykładem

Te liczby jednak nie satysfakcjonują chińskich władz i konstruktorów. Obecnie w budowie pozostaje 20 tys. km tuneli, a w planach pozostaje kolejne 20 tys. kilometrów.
Chiny chcą pozostać przykładem dla innych państw przymierzających się do prężnego rozbudowywania swoich systemów tunelowych. Jak podkreślała w wywiadzie dla portalu tunnel-online.info profesor Jinxiu Yan, wiceprezydent ITA oraz wiceprezydent Chinede Tunnelling and Underground Works Society of CCES, rozwój Chin w tym sektorze nie byłby możliwy, gdyby nie wsparcie i wiedza międzynarodowej branży tunelowej.

− Obecnie rozwój technologii tunelowych w Chinach również przyczynia się do rozwoju branży. Ogromna liczba naszych projektów była wzorowana na wnioskach i lekcjach wyciągniętych z czterdziestu lat doświadczenia innych państw. Jesteśmy gotowi dzielić się zdobytymi osiągnięciami na międzynarodowych konferencjach, sympozjach, warsztatach i poprzez inne media, podobnie dzielono się kiedyś z nami – tłumaczy pani wiceprezydent.

Dwie godziny w 10 minut

Jednym ze szczytowych osiągnięć na tym polu jest The Queershan Tunnel ukończony w 2017 roku. Jego budowa zajęła pięć lat i pochłonęła 150 mln euro. Powstał w ciągu drogi G317, nazywanej powszechnie „najniebezpieczniejszą drogą w Chinach”. Podziemna droga składa się z ponad 7 tys. metrów głównego tunelu oraz z pilotowego tunelu o tej samej długości. Wysokość wejścia to sporo ponad 4 tys. metrów. Dzięki niemu pojazdy mogą przejechać przez Queershan w ciągu 10 minut, zamiast, tak jak przedtem, korzystać z dwugodzinnego objazdu.

Najdłuższym tunelem kolejowym w Chinach pozostaje New Guanjiao Tunnel (32 km), choć już niedługo ma zostać zdetronizowany przez Gaoligongshan Tunnel – ten ma być dłuższy o 2 km. Oba te obiekty, tak jak większość im podobnych, są dwunawowe.
Jednym z ciekawszych projektów tunelowych pozostających w fazie realizacji jest tunel kolejowy pomiędzy prowincją Syczuan a Tybetem. Będzie on liczył ok. 1,4 tys. km, a jego położenie będzie dość problematyczne: teren jest pełen uskoków, wiecznej zmarzliny, osuwisk. Warunki geologiczne i atmosferyczne mogą być sporym utrudnieniem w pracach. Opóźnianie terminu ukończenia projektu nie leży jednak w zwyczajach chińskich wykonawców.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5