Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Głogów

Głogów bez obwodnicy i drugiego mostu zostanie sparaliżowany

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynek Infrastruktury.pl 03.05.2017

 

 

Głogów bez obwodnicy i drugiego mostu zostanie sparaliżowany
fot. geo573, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Głogów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Głogowie na moście przez Odrę kumuluje się ruch lokalny oraz tranzytowy z i na północ. Natężenia sięgają tu 20 – 25 tys. pojazdów na dobę. – Obwodnica i most w jej ciągu to nie jest kwestia komfortu, lecz konieczność wynikająca z funkcjonowania układu drogowego miasta oraz jego topograficznego położenia – podkreśla w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Rafael Rokaszewicz, prezydent Głogowa.
Głogów jest węzłem komunikacyjnym. Przez miasto przebiegają drogi wojewódzkie oraz droga krajowa nr 12 relacji Łęknica – Żary – Głogów – Leszno – Kalisz – Radom – Lublin – Berdyszcze (Dorohusk). „Dwunastka” w Głogowie wiedzie przez drugie pod względem wielkości w Europie rondo oraz przez jedyny w promieniu kilkudziesięciu kilometrów most na Odrze.

Od komunikacyjnej inwestycji nie ma odwrotu

Życie bywa bogate w różne – te zarówno nieprzewidziane, jak i zaskakujące – sytuacje. I takich też nie zabrakło w Głogowie. Okazuje się, że jedyną przeprawę przez Odrę blokują nie tylko zdarzenia drogowe. Kilkakrotnie patowe dla ruchu sytuacje, wymagające interwencji służb ratunkowych, wywołały wspinające się na most niezrównoważone psychicznie osoby. Miasto zatem nie raz doświadczało komunikacyjnego paraliżu i wywołanych tym dantejskich scen na zakorkowanych ulicach.

Nie bez przyczyny więc władze i mieszkańcy miasta oraz pozostałe samorządy regionu zwarły szyki w zabieganiu o obwodnicę, wyprowadzającą tranzyt z Głogowa, oraz o most w jej ciągu, który zlikwiduje objazdy dziesiątkami kilometrów, kiedy dochodzi do tamujących ruch zdarzeń na miejskiej przeprawie. W efekcie to zadanie udało się wpisać do Programu Budowy Dróg Krajowych.

– Jeżeli ktoś dzisiaj powiedziałby, że ta inwestycja wypada z rządowego programu, to chyba nie udałoby się powstrzymać mieszkańców przed protestami w rodzaju blokad dróg. Taka jest w tej chwili determinacja, bo problem istnieje od wielu lat i też od tylu lat trwają starania o to, by coś w tej sprawie wreszcie się zadziało – mówi prezydent Rafael Rokaszewicz.

Samorządy zwarte porozumieniem

O potrzebie głogowskiej inwestycji już mówiło się z końcem ubiegłego stulecia. Podjęte kilka lat temu intensywne prace nad inwestycyjną Strategią Polski Zachodniej uaktywniły zabiegi dotyczące tej inwestycji. Do walki o nią włączyły się samorządy oraz parlamentarzyści regionu dolnośląskiego, a także miejscowe wiodące przedsiębiorstwa.

Z początkiem 2014 r. z inicjatywy tak zjednoczonych środowisk został przekazany do resortu transportu list, w którym zaznaczono, że obwodnica Głogowa stanowi inwestycję ponadregionalną, otwierającą możliwość połączenia trzech ważnych arterii S5, S3 i A4, oraz ważną dla usprawnienia powiązań transportowych w ramach korytarza drogi krajowej nr 12 pomiędzy województwami: dolnośląskim, lubuskim i wielkopolskim.

Ostateczne zostało przygotowane porozumienie o współpracy, które parafowały: miasto Głogów i gmina wiejska Głogów, sąsiednie gminy Kotla, Żukowice i Jerzmanowa, a także powiat głogowski i samorząd województwa dolnośląskiego. Zobowiązało ono sygnatariuszy tego dokumentu do złożenia się na sfinansowanie Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe (STEŚ) dla inwestycji polegającej na budowie obwodnicy Głogowa wraz z mostem.

– Tu nie chodzi wyłącznie o pieniądze, lecz przede wszystkim o pokazanie, że samorządom zależy na tej inwestycji oraz przekonanie, że to zadanie jest ważne nie tylko z punktu widzenia potrzeb samego miasta. Dla województwa, powiatu i gmin powiatu jest to również kluczowe przedsięwzięcie – zaznacza włodarz Głogowa.

Głogów czeka na przetarg na STEŚ

To właśnie porozumienie wraz z działaniami podejmowanymi przez lokalnych parlamentarzystów przyczyniło się do wpisania tego zadnia do Programu Budowy Dróg Krajowych 2014 – 2023 (z perspektywą 2025), choć pierwotnie plany rządowe go pomijały. Najpierw jednak zostało wciągnięte na listę rezerwową i tam figurowało jeszcze w pierwszych miesiącach 2015 r. – Aż wreszcie obwodnica trafiła na listę podstawową PBDK. To bardzo duże osiągnięcie. Teraz pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia tego, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę STEŚ – podkreśla prezydent Głogowa.

Kilka miesięcy temu GDDKiA przesłała do samorządów porozumienia pytanie czy podtrzymują deklarację o współfinansowaniu dokumentacji inwestycji. – Prawie wszystkie potwierdziły gotowość dofinasowania tego przedsięwzięcia. Czekamy więc na rozpoczęcie procedury przetargowej. Z informacji, które do nas docierają, wiemy, że trwają prace nad przygotowaniem specyfikacji przetargowej. Opracowanie STEŚ, jak przypuszczam, będzie trwało około dwóch lat – mówi prezydent Rokaszewicz.

Szacunkowy koszt wykonania dokumentacji wynosi 4 – 5 mln zł. Z budżetu Głogowa na ten cel zostanie wydatkowane nawet 2 mln zł – po jednym milionie złotych w każdym roku prac nad STEŚ. Pozostałe samorządy dołożą się w dużo niższymi kwotami.

Powrót komunikacyjnej normalności w zasięgu najbliższych lat

Zgodnie z zapisami PBDK realizację inwestycji przewiduje się w latach 2020 – 2024. Jej szacowany koszt waha się od 400 do 450 mln zł. Nowa trasa, jak wskazano w rządowym dokumencie, może mierzyć nawet 20 km. Na pewno będzie się znacząco różnić od koncepcji jakie były analizowane przez GDDKiA jeszcze z końcem poprzedniej dekady lat. Teraz jej ostateczny przebieg i dystans zostanie wybrany na podstawie ŚTEŚ.

Obwodnica, jako ciąg drogi krajowej nr 12, przejmie uciążliwy ruch tranzytowy z miasta, umożliwiając sprawny przepływ ruchowi lokalnemu w obrębie Głogowa. I co ważne: wybudowany na obwodnicy most przyczyni się do unormowania sytuacji na istniejącej miejskiej przeprawie. Z niego korzystają głogowianie. Również pokonują go mieszkańcy wiejskich gmin Głogów i Jerzmanowa. Tam w osiedlach domów jednorodzinnych zamieszkali ci, którzy wyprowadzili się z miasta. Teraz tu powracają codziennie do pracy, szkół i po zakupy. Ponadto drugi most, zlokalizowany na obwodnicy, będzie komunikacyjną alternatywą w sytuacjach, gdy coś wydarzy się na starym obiekcie.

Współpraca potrzebna, czasem też konieczna

– Jesteśmy skłonni współfinansować dokumentację, natomiast dużo większym wyzwaniem jest współfinansowanie realizacji inwestycji, bo w grę wchodzą już setki milionów złotych. Ale podejrzewam, że gdyby trzeba było się dołożyć, to w jakimś skromniejszym stopniu na pewno ze strony miasta taka współpraca też byłaby możliwa – mówi Rafael Rokaszewicz w nawiązaniu do zmienionych przepisów ułatwiających współfinansowanie przez samorządy zadań na drogach krajowych.

Prezydent Głogowa zaznacza, że nowe regulacje w tym zakresie na pewno będą ułatwieniem dla kolejnych przedsięwzięć, a tych jest jeszcze wiele do zrobienia zarówno w odniesieniu do ciągów na sieci krajowej, jak też wojewódzkiej. Głogów w zasadzie co roku we współpracy z zarządcą dróg wojewódzkich remontuje ulice przebiegające w tych ciągach czy przebudowuje skrzyżowania na ronda. I tę współpracę prezydent Głogowa ocenia jako korzystną.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS