Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

KIP 2017: Oświetlenie i monitoring w służbie smart city

| Roman Czubiński źródło: 14.07.2017

 

 

KIP 2017: Oświetlenie i monitoring w służbie smart city
fot. jusben

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Inteligentny system zarządzania połączonym z monitoringiem oświetleniem wpisuje się w trend smart city. Wykorzystanie istniejących zasobów miejskich, z których dostępności władze miast często nie zdają sobie sprawy, do nowych funkcji ma pozwolić na znaczne oszczędności. O nowo wprowadzonym na rynek produkcie opowiadał na Kongresie Infrastruktury Polskiej przedstawiciel firmy Lesss Piotr Ostanek.
- U podstaw naszego rozwiązania leżała chęć zwiększenia bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kierowaliśmy się też dążeniem do zmniejszenia zużycia energii - deklarował Ostanek. Jak stwierdził, oświetlenie odpowiada za ok. 60% wszystkich opłat za energię elektryczną w budżecie statystycznego miasta.

Przy budowie systemu wykorzystano szereg elementów i rozwiązań dostępnych już wcześniej na rynku. - Kiedy wchodzimy w zasięg systemu oświetlenia, lampy się zapalają, a tam, gdzie nie ma nikogo - świecą na 10%. Zapożyczyliśmy działanie takiego systemu od konkurencji, poszliśmy jednak o krok dalej, integrując dwa dotąd niezależne od siebie segmenty: bezpieczeństwa i oświetlenia - kontynuował przedstawiciel Lesss. Sterowanie oświetleniem ulicznym jest oparte o system inteligentnej analizy obrazu, czyli rodzaj dobrej jakości inteligentnego monitoringu. - Jesteśmy więc w stanie zapewnić bezpieczeństwo wszędzie tam, gdzie dociera oświetlenie, bez dodatkowej infrastruktury kablowej - podkreślił Ostanek.

Pan i niewolnik

- System działa na zasadzie "master and slave". Jedna latarnia nadrzędna zarządza odpowiednią liczbą podrzędnych. Technicznie rzecz biorąc, może być nawet 68, choć takich projektów raczej się nie spotyka. Czy będzie to 3, 5 czy 10 latarni (takie wartości zdarzają się najczęściej), zależy od natężenia ruchu i potrzeby bezpieczeństwa w danym miejscu - opisywał przedstawiciel Lesss.

Gdy system detekcji nie rozpoznaje w polu widzenia kamery człowieka ani pojazdu (poruszające się obiekty są odpowiednio klasyfikowane z wykorzystaniem inteligentnej analizy obrazu), lampy są przygaszone, wykorzystując jedynie 10% mocy i pobierając odpowiednio mniej energii. Dopiero kiedy kamera na latarni nadrzędnej rozpoznaje obiekt, oprawy zaczynają świecić w pełni. - Dzięki temu w miejscach najmniej uczęszczanych oszczędzamy nawet 85% energii w stosunku do rozwiązań tradycyjnych, takich jak lampy sodowe. Warto dodać, że o dofinansowanie z Unii Europejskiej można się ubiegać dla takich systemów oświetlenia, które oszczędzają powyżej 60% energii. Zwykła lampa LED oszczędza zaledwie 40%, potrzebny jest więc dodatkowy system włączeń i wyłączeń, sterowany na przykład - jak w naszym przypadku - przez monitoring - przekonywał Ostanek.

Bezpieczeństwo w oparciu o autonomię

Jak już wspomniano, drugą, równie ważną funkcją całego systemu jest monitoring. - Nasz cel to rozwój infrastruktury publicznej i miejsc publicznych oraz zwiększenia ich atrakcyjności. Cała informacja z monitoringu zapisuje się w pamięci latarni, z którą zintegrowano daną kamerę. W razie konieczności przejrzenia zapisu z danej godziny odpowiednie dane mogą zostać ściągnięte w ciągu 15 sekund - zapewnił Ostanek. System może zostać zintegrowany np. z istniejącym już monitoringiem miejskim albo z szerszym systemem zarządzania miastem, jednak nie jest to wymagane.

System działa w oparciu o zasadę inteligencji rozproszonej. - Poszczególne elementy całości działają autonomicznie, czyli nie potrzebują do zarządzania sobą jednostki nadrzędnej. Nie wiążą się z tym również żadne opłaty miesięczne. Monitoring np. na małej stacji kolejowej lub w parku może być zaprojektowany autonomicznie - wyliczał zalety systemu prelegent.

Nie wszystko musi być nowe

Nowa infrastruktura może być budowana w oparciu o tę już istniejącą, przystosowaną do napięcia 230V. - Można wykorzystać dotychczasowe słupy oświetleniowe oraz biegnące już pod ziemią kable, o ile oczywiście pozwala na to ich stan techniczny. Można do nich oraz do istniejących opraw oświetleniowych podłączyć moduł Lesss, a następnie podłączyć do niego kamery, co umożliwi przesył danych z monitoringu. Dodatkowo możemy podłączyć routery WiFi, by poszerzać miejską sieć bezpłatnego Internetu, ekrany LED, tablice informacyjne, głośniki i różnego rodzaju sensory, takie jak np. czujniki smogu - wyliczył Ostanek.

Dużą rolę odgrywa też, zdaniem mówcy, oszczędność na czasie. - To z punktu widzenia zarządcy bardzo ważny aspekt. Oszczędzamy na robotach drogowych, na czasie pracy urzędników, na ubieganiu się o pozwolenia i na przetargach: wystarczy przeprowadzić jeden zamiast pięciu na różne funkcje - argumentował Ostanek. Dziś gminne jednostki odpowiadające za oświetlenie, monitoring i inne usługi oraz ich budżety są zwykle od siebie niezależne. - Technologia, o której mowa, daje możliwość, aby budżet był wspólny i mniejszy od kilku osobnych - przekonywał reprezentant Lesss.

Szansa dla małych miast

Firma lesss to start up technologiczny współpracujący z różnymi partnerami na rynku. Według Ostanka związana z oświetleniem i monitoringiem oferta firmy jest skierowana dla każdego podmiotu ale przeznaczona na małe lokalizacje, które są uzupełnieniem w dużych inwestycjach typu: wymiana oświetlenia w całym mieście na raz. Widzimy dla siebie szansę raczej w małych lokalizacjach, tam, gdzie jest infrastruktura oświetleniowa, ale tworzenie osobnego okablowania np. dla samego monitoringu nie byłoby efektywne finansowo lub wiązałoby się z dużym wysiłkiem. Jesteśmy w stanie zapewnić monitoring i inne urządzenia w takich lokalizacjach, jak małe stacje kolejowe, wspólnoty mieszkaniowe, parki, przystanki, tunele czy drogi rowerowe - powiedział Ostanek.

Przypomnijmy, że przedstawiciel Lesss nie był jedynym uczestnikiem Kongresu, który poruszył temat oświetlenia i monitoringu. Podczas debaty o dużych projektach infrastrukturalnych wypowiedział się w tej sprawie także koordynator Krajowego Programu Rewitalizacji Miejskich i Przemysłowych Systemów Oświetlenia Mariusz Woźniak z LUG Light Factory. - Projektując cokolwiek, musimy dziś myśleć o idei smart. Chodzi o migrację danych, która pozwoli właściwym jednostkom na wyciąganie wniosków i bieżące zarządzanie infrastrukturą – wyjaśnił. Takim nośnikiem informacji w smart city może być właśnie oświetlenie, jako najsilniej oplatająca miasto sieć. W tym celu musi ono być projektowane tak, by umożliwiać dołączanie przy sterownikach kamer, czujników i innych dodatkowych elementów. Przy projektowaniu warto więc, według przedstawiciela LUG, uwzględnić późniejsze możliwe zastosowania i funkcje, a także rozszerzenie poszczególnych systemów na kolejne, sąsiadujące z poddawanym zmianom obszarem rejony miasta.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS