Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Wypadki śmiertelne w budownictwie - „Wizja Zero”

| Roman Czubiński źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.06.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Wypadki śmiertelne w budownictwie - „Wizja Zero”
fot. Roman Czubiński

 

Współpraca najważniejszych graczy na rynku budowlanym pozwoliła na zmniejszenie liczby wypadków na budowach – twierdzi prezes zarządu Warbud S. A. Jerzy Werle, stojący jednocześnie na czele Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Działania, które do tego doprowadziły, to organizacja wspólnych szkoleń, ujednolicenie wymagań wobec podwykonawców, a także wspólna analiza wypadków. Organizacja zamierza nadal wypracowywać wspólne standardy i przyjmować nowych członków.
Idea powołania organizacji pojawiła się w 2010 r. – O spotkanie w tej sprawie poprosił prezes Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa Wiktor Piwkowski. Jako generalni wykonawcy podchwyciliśmy pomysł – wspominał Werle. Współpraca w ramach nowej organizacji miała stać się podstawowym narzędziem poprawy bezpieczeństwa na budowach. Jako cel nadrzędny wskazano ograniczenie do zera liczby mających miejsce na budowach wypadków śmiertelnych i ograniczenie pozostałych.

Za obszary priorytetowe uznano zarządzanie ryzykiem, pracę z podwykonawcami, wykwalifikowaną siłę roboczą oraz rozwijanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy. Członkowie Porozumienia wprowadzili jednolity schemat Instrukcji Bezpiecznego Wykonania Robót. Dorobek Porozumienia to także wspólne ramy i zasady weryfikacji i prekwalifikacji podwykonawców oraz dotyczące BHP części zapytań ofertowych. – Wypracowane standardy obowiązują wszystkich – podkreślił Werle. Dziś jest ich ok. 12. Do końca roku powinno zakończyć się opracowywanie kompleksowej Księgi Standardów Prac Niebezpiecznych, nad którą dziś toczą się zaawansowane prace. W toku jest też przygotowywanie wspólnego scenariusza negocjacji z podwykonawcami i wprowadzania ich na plac budowy.

Ponad 30 tysięcy uczestników szkoleń

Członkowie PdBwB realizują wspólny projekt systemowy dotyczący sprawozdawczości wewnętrznej. Co kwartał odbywają się spotkania prezesów, a co miesiąc – grupy roboczej. Organizacja współpracuje między innymi z Państwową Inspekcją Pracy, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwem Rozwoju. Zwracaniu uwagi na kwestie BHP służy także obecność przedstawicieli Porozumienia w mediach. Stałą imprezą w kalendarzu, organizowaną co roku we wszystkich firmach członkowskich, jest promujący kulturę BHP Tydzień Bezpieczeństwa, podczas którego odbywają się m. in. pokazy ratownictwa i bezpłatne szkolenia. – W ostatniej edycji wzięło udział ponad 30 tysięcy pracowników. Takie wydarzenie wywiera gigantyczny wpływ na całą branżę – podkreślił Werle.

Organizacja ma swój zespół projektowy, przygotowujący różne rodzaje szkoleń BHP dla sił własnych i podwykonawców. – Szkolenie informacyjne musi przejść każdy wchodzący na budowę. Jego poziom jest ustalony między członkami porozumienia. Mamy też szkolenia PreStart, polegające na tłumaczeniu zagrożeń podczas spotkań z brygadą każdego dnia, oraz zakończone egzaminem szkolenia okresowe o wysokim standardzie, cieszące się dużą popularnością. Za organizację tych ostatnich płaci ZUS w ramach programów prewencyjnych. Najważniejsze, jak stwierdziliśmy, są jednak szkolenia dla nadzoru – wyliczył prezes Warbudu. Trwają starania o wprowadzenie certyfikacji we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych.

Dziś sygnatariuszy-generalnych wykonawców jest dwunastu. Są wśród nich największe firmy budowlane w Polsce, takie jak Budimex, Mota Engil czy Skanska. Prezes deklaruje otwartość na przyjmowanie nowych partnerów, także stowarzyszonych (pierwszym takim członkiem organizacji stał się w marcu bieżącego roku Rembor General). – Co ważne, do porozumienia coraz chętniej przystępują małe przedsiębiorstwa. Chcemy współpracować także z podwykonawcami – zaznaczył Werle. Przewodnictwo w organizacji jest sprawowane rotacyjnie.

W sprawach bezpieczeństwa nie ma rywalizacji

Choć branża budowlana wciąż jest uważana za niebezpieczną, od czasu powołania porozumienia liczba wypadków się zmniejszyła. – Członkowie organizacji w 2012 r. odnotowali na swoich budowach 259 takich zdarzeń, w 2016 r. było ich już 160 – przytoczył prezes. Spadek nastąpił także, jeśli chodzi o liczbę wypadków w przeliczeniu na 1000 zatrudnionych. Jak dodał, podobną zależność można było zaobserwować w Wielkiej Brytanii, w której wypadki również stały się rzadsze po powołaniu podobnego porozumienia w roku 2003. Należące do PdPwB firmy uznały sferę bezpieczeństwa za wyłączoną spod konkurencji. – Wszystkie projekty dotyczące bezpieczeństwa dostępne dla firm z całej branży na naszej stronie internetowej – zapewnił Werle. W razie wypadku śmiertelnego prezes firmy, na której budowie do niego doszło, omawia go przed pozostałymi członkami organizacji oraz prezentuje analizy.

Do najczęstszych przyczyn wypadków śmiertelnych należą upadki z wysokości, urazy w transporcie pionowym i wypadki komunikacyjne. Członkowie porozumienia starają się eliminować te okoliczności, w których prawdopodobieństwo wypadków jest największe. – W latach 2010-11 często miały miejsce upadki z drabiny. Postanowiliśmy zlikwidować przyczynę i zastąpić drabiny innymi urządzeniami – podał przykład prezes.

W przyszłości członkowie Porozumienia zamierzają kontynuować pracę na rzecz ograniczania wypadków u siebie i podwykonawców. Środkiem do tego celu mają być zarówno działania edukacyjne, kontynuacja bezpłatnych szkoleń okresowych, jak i opracowanie wspólnego scenariusza negocjacji z podwykonawcą oraz wspomnianej księgi standardów. Organizacja zamierza wspierać tworzenie porozumień lokalnych oraz rozwinąć lobbing legislacyjny. – Największą bolączką jest kwestia odpowiedzialności za bezpieczeństwo na budowie. Chcemy, by w myśl przepisów ponosił ją nie tylko kierownik budowy, którego możliwości działania są ograniczone, ale również inwestor – zadeklarował prezes.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS