Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

KIP 2018: BIM to przyszłość budownictwa

| Roman Czubiński źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

KIP 2018: BIM to przyszłość budownictwa
fot. Budimex

 

Dzięki „inteligentnemu budownictwu” na lepszym przepływie informacji i otwartym dostępie do nich skorzystają zarówno inwestorzy, jak i wykonawcy – uważa Jerzy Rusin z Fundacji na rzecz Powołania buildingSMART Polska. Jego wystąpienie było częścią Kongresu Infrastruktury Polskiej. Zdaniem uczestników zorganizowanej na KIP debaty na ten temat pytanie nie brzmi „czy”, ale „kiedy” modelowanie informacji o procesie budowy stanie się standardem.
Prelegent rozpoczął od przypomnienia początków inteligentnego budownictwa. Idea pojawiła się w latach 90. ubiegłego wieku. Jej upowszechnianiem zajmuje się międzynarodowa organizacja non-profit. Głównym celem jest opracowywanie standardów wymiany informacji w budownictwie, a także promocja otwartego podejścia do ich wymiany. W 1995 r. 12 firm podpisało w tej sprawie list intencyjny, który zaowocował utworzeniem International Alliance of Interoperability (organizacja zmieniła potem nazwę na Building Smart). – W roku 2013 opracowano pierwszy dotyczący inteligentnego budownictwa standard ISO. Obecnie jest ich już 3. Są stosowane dość powszechnie. Oddziałów Building Smart na świecie jest już 18 – powiedział.

Jednolite standardy

Przyświecające BS wartości to otwartość i niezależność. – Nasze osiągnięcia to przede wszystkim powszechnie już stosowany standard IFC, dotyczący zapisu i organizacji informacji, związany z modelowaniem informacji o budowaniu (Building Information Modeling). Jest on wykorzystywany w każdym przetargu, w którym zamawiający wymaga zastosowania BIM. Dzięki temu każda firma, niezależnie od tego, na jakim oprogramowaniu pracuje, jest w stanie dostarczyć modele BIM – stwierdził. Inne standardy służą do wymiany informacji i komunikowania się w kontekście modelu, a także opisują procesy i specyfikacje techniczne.

– Istotna jest ich otwartość, bo każda firma chciałaby mieć wolny wybór co do tego, na jakim oprogramowaniu pracuje. Zgodność informacji i niezależność formatu zapisu danych powoduje, że format ten jest odporny na czas: każda kolejna wersja pliku będzie kompatybilna – wyjaśnił przedstawiciel fundacji. – Formaty, nad którymi czuwa BS, są wolne od tego typu problemów. Ten, kto otrzyma informacje w formacie IFC, będzie miał do nich dostęp zawsze, niezależnie od polityki producentów oprogramowania – podkreślił. Jak dodał, zalety te doceniają już duże firmy (według menedżera Zespołu Rozwoju Biznesu i Zespołu Przedrealizacyjnego Skanska SA Marcina Sokołowskiego decyzję o wdrożeniu technologii BIM podjęto już w 2009 r.).

Będzie polski oddział Building Smart

Poziom zarządzania w budownictwie w powszechnej opinii pozostawia wiele do życzenia. Ankietowani studenci budownictwa oceniają go na 2 do 3 w skali 10-punktowej. – Tymczasem według naukowców 90% problemów w zarządzaniu to problemy komunikacyjne. BS dostarcza nam narzędzi do sprawnej komunikacji, wpływa więc na oprawę sytuacji w budownictwie – zwrócił uwagę Rusin.

– Działamy jako obserwator przy BS Nordic od 2014 r. W 2016 r. gościliśmy zarząd BS na spotkaniu w Krakowie. W roku ubiegłym powstała Fundacja na rzecz Powołania buildingSMART Polska, a samo utworzenie oddziału jest planowane na ten rok – poinformował Rusin. Jak podkreślił, zainteresowanie branży przerasta oczekiwania. – Gdy wystąpiliśmy do 18 największych generalnych wykonawców w Polsce z taką inicjatywą, mieliśmy świadomość, że opracowywane przez BS standardy nie cieszą się jeszcze w Polsce taką popularnością. Spodziewaliśmy się więc małego odzewu. Okazało się jednak, że aż 6 firm zdecydowało się wesprzeć inicjatywę. Liczymy na to, że z czasem dołączą również pozostałe – kontynuował.

Wykonawcy w większości niegotowi?

Po wystąpieniu reprezentanta fundacji na Kongresie odbyła się poświęcona inteligentnemu budownictwu debata z udziałem inwestorów i wykonawców. – Jesteśmy gotowi, by dzielić się informacją i uzupełniać modele. Potrzebujemy jednak wspólnego języka i „alfabetu”, czyli oprogramowania. Musimy wiedzieć, jakie dane chcemy mieć i jak je później wykorzystać – zadeklarował Jacek Boruc z Dyrekcji Biura Technicznego Warbud SA.

W ocenie dyrektora zarządzającego Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA Andrzeja Kaczmarka przygotowanie większości wykonawców jest jednak słabe. – Realizujemy kilkunastomiliardowy program 160 inwestycji. Chcemy wdrażać BIM, by przyspieszyć procesy i zwiększyć transparentność. Zaczęliśmy od spotkania z wykonawcami i podwykonawcami, lecz żadna z ok. 40 firm nie była na to przygotowana – wspomniał przedstawiciel PSE, dodając jednak, że część rozmówców chciała nauczyć się nowych procedur. W efekcie PSE nie mogły wprowadzić BIM do wymagań przetargowych jako warunku koniecznego. Spółka chce jednak pomagać w upowszechnianiu BIM poprzez aktywność szkoleniową.

Kaczmarek zaznaczył, że standardy BIM powstały pierwotnie z myślą o inwestycjach kubaturowych – dopiero spółka PSE Innowacje jako pierwsza na świecie wspólnie z Fundacją SmartBIM wypracowała zasady dla wprowadzenia BIM w budowie linii oraz stacji energetycznych (pierwsza stacja już została w ten sposób wybudowana). Prawdopodobnie w standardzie BIM będzie też modernizowana linia Kozienice – Miłosna. – Nie ma odwrotu. Wykonawca, który nie implementuje BIM, za kilka lat zwinie działalność. Są kraje, w których BIM jest już obowiązkowe. Być może nawet będzie to wymogiem KE w przyszłych perspektywach – ocenił.

Dłuższe projektowanie, krótsza budowa

Szkolenia z podobnego zakresu prowadzi także Europejskie Centrum Certyfikacji BIM. Jego prezes Dariusz Kasznia zwrócił uwagę na konieczność współpracy i zaufania. – Chcieliśmy przeprowadzić proces wdrożenia BIM w zgodzie z rynkiem i jego potencjałem – stąd pomysł na dialog techniczny, by oczekiwania były realne. Część generalnych wykonawców nie chciała jednak dzielić się z nami swoją wiedzą. A przecież chcieliśmy się tylko dowiedzieć, w jaki sposób przekażą nam informacje – wspomniał. Jak dodał, proces poprawy obiegu informacji nie kończy się nigdy. Odpowiednie techniki firma budowlana może wykorzystać także wewnątrz swojej struktury w celu uzyskania oszczędności. – Choć projektowanie z wykorzystaniem BIM jest dłuższe, realizacja staje się krótsza dzięki wcześniejszemu rozpatrzeniu ryzyk i ich „rozwiązaniu w komputerze” – podsumował.

– Do próby skorzystania z BIM skłoniła nas chęć skrócenia czasu realizacji i eliminacji roszczeń oraz części błędów. Ponieważ jednak w praktyce mogły pojawić się trudności, postanowiliśmy wypróbować je na małym zadaniu, tak by uwzględniało różne aspekty projektowania – poinformował zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji GDDKiA Tomasz Stańczak. Wybór padł na budowę obwodnicy Zatora w Małopolsce w ciągu DK28 i DK44. Przejście z projektowania CAD do BIM przedstawiciel Dyrekcji porównał do przestawienia się z deski kreślarskiej na projektowanie komputerowe. – Za chwilę firmy bez takiego poziomu umiejętności nie będą mogły oferować lepszych warunków. Nie wszystkie nowości trzeba jednak wdrażać od razu – zacznijmy lepiej od małych, mniej ryzykownych kroków – dodał.

Zdaniem eksperta ds. BIM z Hochtief Polska Leszka Włochyńskiego nie jest możliwe przygotowanie firmy do BIM wyłącznie „na sucho”. – Trzeba wdrażać nowe praktyki na żywym organizmie. Muszą zatem pojawić się projekty, w których BIM będzie wymagane w warunkach przetargu – postulował.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS