Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

KIP: Będzie mniej pieniędzy dla Polski. Musimy myśleć, co dalej

| Jakub Madrjas źródło: Rynek Infrastruktury 19.06.2017

 

 

KIP: Będzie mniej pieniędzy dla Polski. Musimy myśleć, co dalej
fot. Łukasz Patera

 

Nawet bez Brexitu Polska nie mogła liczyć w kolejnej perspektywie unijnej na tak duże środki, jakie ma do dyspozycji obecnie. Należy już dziś zaplanować, w jaki sposób sfinansujemy przyszłe inwestycje – zgodzili się uczestnicy Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Zakończyła się pierwsza debata trwającego w Warszawie Kongresu Infrastruktury Polskiej pt. „Dziś i jutro finansowania infrastruktury wobec perspektywy zmniejszenia funduszy europejskich dla Polski”. Uczestniczyli w niej: prezes Budimeksu Dariusz Blocher, Dyrektor Generalny Kapsch Telematic Services Marek Cywiński, Przewodniczący Railway Business Forum, Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy Renata Kaznowska, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit, prezes Warbudu Jerzy Werle oraz Magdalena Zabłocka, Radca Prawny, Senior Associate w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Co z unijną kasą?

Uczestnicy debaty zgodzili się, że w przyszłość Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie dofinansowywania inwestycji infrastrukturalnych jest bardzo niepewna. Dotyczy to zarówno postulowanego podziału budżetu Unii na państwa zamożne i biedniejsze, jak i perspektywy Brexitu. – Polska nie może się zgodzić nawet na dyskusję o oddzielnych budżetach dla państw bogatych i biednych – chyba że ten drugi będzie wyższy… ale przecież nie o to chodzi postulującym to rozwiązanie – podkreślał wiceminister Jerzy Szmit.

Wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski przyznał, że na ewentualnym wycofaniu się Wielkiej Brytanii z udziału w unijnym budżecie Polska może stracić nawet powyżej dwudziestu miliardów złotych. – Powinniśmy przygotować się na gorszy scenariusz, bo nie wiemy czy konstrukcja budżetu unijnego będzie taka jak dzisiaj. Coraz silniejsze są głosy, że my zbudowaliśmy drogi i powinniśmy stawiać sobie inne cele – np. innowacyjność – mówił Furgalski, dodając, że już dzisiejsze mechanizmy konkurowania o pieniądze z innymi krajami nie do końca zdają egzamin, co widać na przykładzie drogi S3, którą chcą budować Polska i Czechy. Jego zdaniem Polska powinna już teraz pomyśleć o stworzeniu własnego Funduszu Rozwoju Infrastruktury.

Prezes PLK Ireneusz Merchel zaznaczył jednak, że nie powinno to dotyczyć kolei, bo unijne dyrektywy i informacje płynące z Brukseli wciąż mówią o jeszcze większym stawianiu na ten ekologiczny środek transportu. Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska nie była tu wielką optymistką. – Od początku uznaliśmy, że drugi tak dobry dla Polski budżet już się nie powtórzy. Trwa szaleństwo inwestycyjne, w którym uczestniczy też Warszawa. Założyliśmy, że musimy skończyć drugą linię metra, a prowadzimy też największe inwestycje tramwajowe w historii – przypomniała.

Minister Szmit stwierdził z kolei, że większość pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego to środki pozyskiwane i wydawane przez polski rząd. – Każde euro, które dostajemy bardzo cenimy i dziękujemy za nie, ale przede wszystkim finansujemy rozwój infrastruktury z własnych środków. Dlatego chciałbym, abyśmy nie popadali w histerię, że po 2023 niczego nie zbudujemy – podsumował wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Szansą pobór opłat na drogach

Jednym z przyszłych źródeł finansowania inwestycji, zdaniem uczestników debaty, będzie musiał być system opłat za przejazd drogami. Dyrektor Generalny Kapsch Marek Cywiński jest zdania, że obecnie pod tym względem nie wykorzystujemy unikalnego położenia Polski na mapie Europy. – Polscy przewoźnicy zapłacili w niemieckim systemie 720 mln euro, co stanowi 18 proc. przychodów systemu. Tymczasem przewoźnicy z byłych państw związku zostawili w Polsce 158 mln i nie euro, a złotych, co daje ok. 9 procent naszych wpływów. To oznacza, że polscy przewoźnicy finansują niemiecką infrastrukturę, a my… finansujemy przewoźników wschodnich – podał szef Kapsch.

Adrian Furgalski dodał, że polskie stawki za przejazd drogami publicznymi są najtańsze w Europie, a na kolei – należą do najdroższych. Powoduje to nierównowagę w transporcie towarów. Szansą jest tu system powszechnego poboru opłat, który ma być wprowadzony w przyszłym roku. Wiceprezes ZDG TOR również apeluje o to, by od razu wykorzystać szeroko jego możliwości – choćby do namierzania pojazdów przeciążonych, czy kierowanie ruchu (za pomocą preferencyjnych stawek) na dni i godziny mniej popularne. Wiceminister Jerzy Szmit dodał, że już od lipca tego roku system Viatoll obejmie następne 500 kilometrów dróg.

Brak rąk do realizowania programów inwestycyjnych

Podczas debaty prezes Ireneusz Merchel wskazał na ważną rolę wykonawców w realizacji rozpoczętych już programów inwestycyjnych. Zarówno prezes Budimeksu, jak i Warbudu zapewnili, że wykonawcy poradzą sobie z inwestycjami. Wskazali jednak na szereg pojawiających się już problemów dla branży, z których największym jest brak rąk do pracy. – To nawet nie kwestia galopujących wynagrodzeń, bo od samego podnoszenia pensji obecnym pracownikom rąk do pracy nie przybędzie. Musimy stworzyć zachętę dla pracowników z Ukrainy i Białorusi, żeby chcieli u nas zostać na dłużej, bo nie będzie komu zrealizować inwestycji – ogłosił prezes Budimeksu Dariusz Blocher.

Jerzy Werle z Warbudu dodał, że problem braku rąk do pracy będzie rósł, a nasili go niemiecki program inwestycji infrastrukturalnych wynoszący 4 mld euro rocznie. – Bliskość tego rynku będzie potęgować drenaż wykwalifikowanej kadry z Polski – przewiduje prezes Warbudu. Zarówno szefowie firm infrastrukturalnych, jak i prezes PKP PLK przewidują dalszy wzrost cen materiałów budowlanych i zachęcają do jak najszybszego ich zakupu. Ma w tym pomóc system zaliczek na materiały, wprowadzony przez PKP PLK.

Trzeba zacząć myśleć o utrzymaniu

Szef GDDKiA Krzysztof Kondraciuk uznał za niezbędne zapewnienie właściwego utrzymania już zakończonych inwestycji. Zgodził się z nim prezes PKP PLK Ireneusz Merche,l który ogłosił, że na ukończeniu są rozmowy w sprawie wieloletniego programu utrzymania infrastruktury kolejowej. W tym tygodniu PLK i MIB mają rozmawiać na ten temat z Ministerstwem Finansów. Zdaniem Adriana Furgalskiego, program ten jest absolutnie kluczowy dla postulowanego przenoszenia towarów z dróg na kolej.
Magdalena Zabłocka z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka powiedziała z kolei, że projekty Partnerstwa Publiczno-Prywatnego uczą sektor publiczny nowego podejścia do inwestycji, w którym liczą się koszty życia całego projektu. Prezes Warbudu Jerzy Werle dodał, że ten system zamówień jest korzystny, ponieważ wykonawca ma wówczas zachętę do projektowania infrastruktury zoptymalizowanej pod względem kosztów utrzymania.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS