Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Kolejny trudny rok giełdowych wykonawców

| Jakub Madrjas źródło: Rynek Kolejowy 03.05.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Kolejny trudny rok giełdowych wykonawców
fot. SQ9NIT, CC-BY-SA, 3.0, wikimedia commons

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Giełdowe spółki infrastrukturalne opublikowały swoje wyniki finansowe za 2017 rok. Ożywienie na rynku inwestycji kolejowych nie przełożyło się w większości przypadków na wzrost zysków.
Budimex z rekordem

Zdecydowanie najlepiej na rynku radzi sobie Budimex. Według wstępnych wyników za rok 2017 Budimex uzyskał przychody netto ze sprzedaży na poziomie 6,369 mld zł w stosunku do 5,572 mld zł w roku 2016. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 809,824 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 751,265 mln zł. W 2017 roku Budimex wypracował zysk netto na poziomie 464,594 mln zł w stosunku do 410,476 mln zł rok wcześniej. Prezes spółki Dariusz Blocher podkreślił, że mimo trudnej sytuacji na rynku, w tym rosnących cen materiałów budowlanych i kosztów siły roboczej Grupa Budimex odnotowała rentowność na poziomie operacyjnym – 9,2 proc.. Sęk w tym, że Budimex dopiero wraca do wykonawstwa kolejowego – kontrakty pozyskane od PLK mają obecnie wartość 1,3 mld zł co daje 12-proc. udział w portfelu zamówień, podczas gdy w grudniu 2016 roku było to jedynie 2 proc. Umocnienie się na rynku kolejowym obecnie daje Budimeksowi miejsce w pierwszej piątce wśród firm działających w tym sektorze i pomogło zdobyć rekordowy portfel zamówień – koniec 2017 roku Budimex miał zlecenia o wartości 10,3 mld zł, w tym aż 7,3 mld zł to kontrakty zawarte w 2017 roku. Z drugiej strony warto odnotować, że działająca w budownictwie drogowym grupa Mostostal Warszawa w 2017 roku poniosła stratę netto w wysokości 5 mln zł. Rok wcześniej miała jeszcze zysk netto na poziomie 15 mln zł. Przechodząc do spółek branży budownictwa kolejowego, Grupa Trakcja utrzymała przychody na poziomie 1,37 mld złotych, ale przy mniejszym zysku netto w stosunku do 2016 roku (32 mln zł – spadek o 43%). ZUE odnotowano 36-proc. wzrost przychodów, które wyniosły 465,3 mln zł z w stosunku do 343 mln zł rok wcześniej, a wynik finansowy netto wyniósł 233 tys. w stosunku do 406 tys. rok wcześniej. Najgorzej poradził sobie Torpol – jego grupa miała nieco ponad 750 mln zł przychodów, co oznacza spadek w stosunku do 2016 roku o 2,3 proc., ale ze stratą netto 26,8 mln zł, podczas gdy w porównywanym okresie zanotowano nieco ponad 10 mln zł zysku.

Trakcja PRKiI z litewskim problemem

Prezes Trakcji PRKiI Jarosław Tomaszewski uważa, że w tym świetle wyniki jego spółki należy traktować pozytywnie. – To był trudny rok dla branży. Znacząco wzrosły koszty zarówno materiałów, jak i płac. Można to zaobserwować po obecnych ofertach – w wielu przetargach znacząco przekraczają one kosztorys inwestorski, i to u większości wykonawców. Rynek taniego wykonawstwa skończył się wraz ze wzrostem cen materiałów i spadkiem bezrobocia – mówi. Jak tłumaczy prezes Jarosław Tomaszewski, wyniki dla samej spółki Trakcja są lepsze niż rok wcześniej (zysk 32 mln zł, wzrost o 11,6%), ale wynik grupy pociągnęła w dół sytuacja na rynku litewskim, gdzie Trakcja ma dużą spółkę AB Kauno tiltai. – Na Litwie pojawiła się luka inwestycyjna i praktycznie nie ogłaszano tam żadnych przetargów, ale w tym roku spodziewamy się wyraźnego ożywienia – wyjaśnia dodając, że konkurencja na rynku państw bałtyckich o planowane duże zamówienia w ramach Rail Baltiki będzie bardzo zacięta. W kolejnych latach Trakcja ma zdywersyfikować działalność. Spółkę o profilu stricte kolejowym już rozbudowano o nowe kompetencje, głównie drogowe, energetyczne i inwestycji miejskich (w tym tramwajowych), W samym segmencie drogowym wartość kontraktów to już ponad pół miliarda złotych. Dywersyfikacja działalności spółki oprócz branżowej, ma także wymiar geograficzny. Oprócz litewskiej spółki, intensywnie działa też przedstawicielstwo na Ukrainie oraz na Bałkanach. U naszego wschodniego sąsiada spółka prowadzi już pierwszy kontrakt (w Dnipro ), natomiast obsługujące kraje bałkańskie biuro w Sofii przygotowuje oferty dla całego regionu. – Zakończenie obecnej perspektywy unijnej i Krajowego Programu Kolejowego prawdopodobnie zakończy tak duże inwestycje kolejowe w naszym kraju – przewiduje Tomaszewski. Mimo tego, że wzrosną potrzeby utrzymaniowe, rynek kolejowy się skurczy, a Trakcja PRKiI chce do tego czasu być firmą o bardziej zróżnicowanym profilu działalności.

Torpol z rekordowym portfelem

Trudny rok potwierdzają wspomniane gorsze wyniki Torpolu, choć prezes Grzegorz Grabowski podkreśla, że na wyniku netto zaważyło przede wszystkim dokonanie odpisów aktualizujących w związku z aktywami w Norwegii o łącznej wartości 11,36 mln zł oraz spisanie aktywów na podatek odroczony dotyczący wyodrębnionego znaku towarowego Spółki w kwocie 5,26 mln zł. Należy zaznaczyć że gdyby wyłączyć zdarzenia jednorazowe Torpol zamknąłby ubiegły rok na plusie na poziomie zysku netto i EBITDA na poziomie powyżej 15 mln zł – tłumaczy prezes Grabowski. Jak przewiduje, w obecnym roku szacujemy, że średnia rentowność portfela zamówień Grupie Kapitałowej wraz ze wzrostem przychodów i nabraniem odpowiedniego tempa przerobu własnego powinna ustabilizować się na koniec roku na poziomie ok. 5%. Warto zanotować, że Grupa Torpol miała też niższą sprzedaż niż w 2016 roku, który miał być najtrudniejszy dla wykonawców. W tamtym czasie Torpol wykonywał jednak projekty „fazowane” z poprzedniej perspektywy unijnej. – Niższy poziom przychodów grupy Torpol w 2017 roku związany był z luką inwestycyjną na rynku kolejowym powstałą w w latach 2015-2016. Ogłoszenie pierwszych postępowań przetargowych wywołało walkę konkurencyjną, presję cenową, a w efekcie niższą rentowność realizowanych projektów w 2017 roku – wyjaśnia Grzegorz Grabowski. Grupa Torpol zamknęła miniony rok portfelem zamówień na poziomie ponad 3 mld zł netto bez udziału konsorcjantów. – Historyczny poziom backlogu pozwoli nam na stabilne osiąganie przychodów ze sprzedaży w Polsce w przyszłych latach na poziomie 1 mld zł rocznie – powiedział prezes spółki. On również chce zdywersyfikować działalność swojej spółki.

ZUE poprawia wskaźniki mimo gorszego wyniku

Grupa ZUE w 2017 roku zwiększyła przychody o 36 proc względem poprzedniego okresu. Zysk operacyjny wyniósł 1,6 mln zł w stosunku do 154 tys., sprzed roku, a wynik EBITDA Grupy wzrósł o 18 proc., do 11,5 mln zł z 9,7 mln zł; za to wynik finansowy netto wyniósł 233 tys. w stosunku do 406 tys. rok wcześniej. Dobry dla ZUE jako grupy był przede wszystkim ostatni kwartał ubiegłego roku, kiedy to odnotowano największe wzrosty w stosunku do sytuacji sprzed roku. W samym roku 2017 roku spółka zawarła kontrakty o wartości 2,3 mld zł, a obecnie jej portfel zamówień wynosi 2,4 mld zł. – Będziemy portfel rozbudowywać, ale podchodząc do tego spokojnie i wybiórczo – powiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE. Jak wyjaśnił, w kręgu zainteresowania spółki będą przede wszystkim te kontrakty, które są korzystnie zlokalizowane w stosunku do już realizowanych inwestycji. Swoją przyszłość ZUE wiąże przede wszystkim z inwestycjami kolejowymi i miejskim. Jak powiedział prezes, spółka będzie się przyglądać rynkowi energetycznemu. – Obserwujemy ten rynek, ale się na nim nie koncentrujemy – stwierdził Wiesław Nowak. Jak ocenił, na tym rynku, wskutek niedostatku kontraktów można zaobserwować bardzo niekorzystną z punktu widzenia wykonawcy politykę cenową. Sytuację na przetargach porównał do tej, jaka na kolejach miała miejsce w roku 2016.

Całość artykułu można przeczytać w numerze 5/2018 miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS