Kostrzyn czeka na most przez Odrę. Jest nadzieja - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Lubuskie

Kostrzyn czeka na most przez Odrę. Jest nadzieja

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.05.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Kostrzyn czeka na most przez Odrę. Jest nadzieja
fot. Norbert Radtke (Dramburg), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Most graniczny na Odrze w Kostrzynie od dawna już nie przenosi ruchu, który jest istotny dla rozwoju gospodarczego kostrzyńsko-słubickiej strefy ekonomicznej oraz północno-zachodniej Polski. Musi powstać nowa przeprawa. Finanse nie są już przeszkodą dla budowy, jest tylko kwestia międzynarodowych formalności. Jest także nadzieja dla powstania obwodnicy miasta.
Najprostsza droga z Berlina do Gorzowa Wielkopolskiego, a także dalej w kierunku Bydgoszczy czy Gdańska prowadzi przez Kostrzyn nad Odrą. Tyle, że alby pokonać ją samochodem ciężarowym trzeba pojechać przez most w Świecku lub Kołbaskowie. Przeprawa przez Odrę w Kostrzynie, z powodu złego stanu technicznego, ma bowiem ograniczoną nośność do 7,5 tony.

Lokalne środowiska od lat dopominają się o zmianę tego stanu rzeczy. Niedawno, w interpelacji poselskiej, przypomniała o niej poseł Krystyna Skibińska. Sprawa jest już na dobrej drodze – wynika z informacji przekazanych w odpowiedzi przez wiceministra infrastruktury Marka Chodkiewicza.

Z uwagi na to, że kostrzyńska przeprawa jest mostem granicznym, jej przebudowa lub budowa nowego mostu wymaga zawarcia umowy międzynarodowej, w tym przypadku polsko-niemieckiej. Problem Kostrzyna jest przedmiotem rozmów od 2012 roku. Po uwzględnieniu stanu technicznego istniejącej przeprawy (zwłaszcza podpór nurtowych), strony uzgodniły, że wybudowany zostanie zupełnie nowy most. Ma powstać pomiędzy obecnymi mostami drogowym i kolejowym.

Na początku września ub. roku strony polska i niemiecka parafowały tekst umowy dotyczący granicznej inwestycji. Do pokonania została jednak jeszcze jedna formalność. – W związku z zapisami w umowie dotyczącymi podatku VAT, zgodę na jej podpisanie musi wydać Rada Unii Europejskiej – wyjaśnił w odpowiedzi na interpelację wiceminister infrastruktury. Jak poinformował, Ministerstwo Finansów wystąpiło w tej sprawie do Komisji Europejskiej w grudniu 2017 roku. – Niezwłocznie po wydaniu stosownej decyzji przez Radę UE, Ministerstwo Infrastruktury podejmie działania zmierzające do jak najszybszego podpisania umowy – zapewnił Marek Chodkiewicz. Potem jednak konieczne jeszcze będzie zatwierdzenie umowy w obu krajach, co w przypadku Niemiec powinien uczynić parlament.

Koszt inwestycji szacowany jest na blisko 97 mln zł, a za budowę obiektu zapłacą dwa państwa – każde za część po swojej stronie granicy. – Kwestia finansowa nie jest przeszkodą w budowie mostu ani po stronie polskiej, ani po stronie niemieckiej – zapewnił wiceminister Chodkiewicz.

Czy nowy most rozwiąże problemy międzynarodowego transportu ciężarowego, na co liczą środowiska gospodarcze kostrzyńskiej i gorzowskiej strefy ekonomicznej?

Wiceminister infrastruktury zwrócił uwagę, że zniesienie ograniczeń tonażowych jest nie tylko kwestią możliwości technicznych obiektu, lecz uzgodnień pomiędzy zarządcami dróg prowadzących do mostu. – Strona niemiecka w trakcie wieloletnich dyskusji wskazywała na protesty społeczne przeciw dopuszczeniu transgranicznego ruchu ciężkiego w rejonie Kostrzyna nad Odrą oraz Küstrin-Kietz. Protesty te w dużej mierze uniemożliwiły też ustalenie lokalizacji ewentualnej drugiej granicznej przeprawy mostowej, w ciągu projektowanej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą – napisał w odpowiedzi na interpelacje wiceminister.

Graniczny most powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22. Kostrzyn nad Odrą oczekuje jeszcze jednej inwestycji – budowy obwodnicy w ciągu drogi nr 31 wraz z mostem na Warcie. Na to zadanie nie ma pieniędzy w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, mogą jednak ruszać przygotowania do inwestycji. W marcu tego roku zatwierdzony został program inwestycyjny pozwalający na wszczęcie postępowania przetargowego na opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Według obecnych planów, decyzja ta powinna być uzyskana do końca 2021 roku.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS