Lubelskie i Podkarpackie samorządy liczą na S19 - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Podkarpackie,Lubelskie

Lubelskie i Podkarpackie samorządy liczą na S19

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.01.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Lubelskie i Podkarpackie samorządy liczą na S19
fot. Szater, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org

 

Lublin i Rzeszów - największe miasta południowo – wschodniej Polski – czekają na trasę S19, która połączy obie aglomeracje. Dla Lublina ekspresówka oznacza łatwy dojazd na południe. Rzeszowianom skróci czas podróży do Warszawy.
Dla obu miast istotniejsza jest ekspresówka S17 do Warszawy, ale mieszkańcy czekają też na trasę południową, czyli S19 Lublin - Rzeszów. Samorządowcy liczą, że budowa trasy oznacza wygodny korytarz transportowy na południe i północ kraju. A to przyśpieszy rozwój województw: lubelskiego i podkarpackiego.

Łącznik z autostradą

Władze Lublina wiedzą, że s19 będąca częścią trasy Via Carpatia będzie jedną z kluczowych tras tranzytowych dla wschodniej granicy Unii.

- Lublin, jako jeden z większych i ważniejszych węzłów tej trasy, będzie dogodnym miejscem do rozwoju branży logistycznej i magazynowej. Już to zauważyli potentaci sektora, np. Panattoni, Goodman, czy Raben, lokując w mieście swoje centra logistyczno-magazynowe – mówi Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina.

Co ważne, południowy odcinek S19 połączy Lublin z autostradą A4. A to otworzy korytarz komunikacyjny na południe kraju i umożliwi łatwy dojazd do Krakowa, Katowic i Wrocławia, a także do Niemiec. Dziś – dzięki autostradzie - kierowcy z Rzeszowa do Krakowa dojadą w dwie godziny. Tyle samo zajmie im pokonanie raptem 160 km drogi Rzeszów – Lublin.

- Autostrada A4 skomunikowała nas z Europą. Uruchomiła nowe tereny pod inwestycje. Teraz Rzeszów ma łatwy dostęp zarówno do granic wschodnich, jak i zachodnich. Do tego mamy lotnisko, magistralę kolejową. To są decydujące rzeczy przy wyborze lokalizacji dla inwestycji. A S19 dodatkowo jeszcze podniesie naszą atrakcyjność – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Tak jak S19 otworzy Lublin na południe, tak dla Rzeszowa będzie to wygodny korytarz na północ, zwłaszcza przy podróży do stolicy. Dziś aby dojechać z Rzeszowa do Warszawy kierowcy podróżują krajówką nr 9 do Radomia i dalej DK nr 7.
- Na przejazd trzeba zarezerwować minimum pięć godzin. To gehenna. Widać to po naszym lotnisku. Dziennie wylatują stąd cztery samoloty do Warszawy. Mają stuprocentowe obłożenie – dodaje Maciej Chłodnicki.

Alternatywą dla „dziewiątki” będzie właśnie podróż S19 do Lublina i dalej budowaną już S17 do stolicy. Oznacza to wydłużenie drogi o 50 kilometrów, ale też skrócenie czasu podróży do trzech godzin.

Z kolei 150 kilometrów między Lublinem a Rzeszowem dzięki S19 pokonamy w godzinę 20 minut.

- Trasa ekspresowa ułatwi komunikację między Rzeszowem a południem województwa lubelskiego. Wiele osób z okolic Tomaszowa Lubelskiego, Biłgoraju czy Zamościa dojeżdża do nas na studia i do pracy – dodaje Chłodnicki.

Duże nadzieje 

- Polska wschodnia nie posiada dobrych połączeń z resztą kraju. Jesteśmy mniej atrakcyjni z punktu widzenia inwestorów. Dystans do nadrobienia rośnie. Liczymy, że budowa S19, razem z S12 i S17 stworzy krwiobieg gospodarczy województwa lubelskiego. Polska wschodnia zacznie zyskiwać gospodarczo, Pojawią się firmy, które do tej pory omijały nas szerokim łukiem – opowiada Krzysztof Kołtyś, burmistrz Janowa Lubelskiego.

Władze Janowa liczą, że ekspresówka zmieni sytuację na lokalnym rynku pracy. Część mieszkańców znajdzie prace w Lublinie, gdzie z Janowa dojadą w 40 minut.

Burmistrz zwraca uwagę na bezpieczeństwo. DK nr 19 jest w czołówce dróg z największą liczbą wypadków. Dziewiętnastka wiedzie przez środek wsi i miasteczek. Jest bardzo zakorkowana, zwłaszcza na odcinku między Kraśnikiem a Lublinem. Samorządowcy prognozują, że sytuacja będzie się jeszcze pogarszać po oddaniu do ruchu S17 Warszawa – Lublin.

- Kierowcy z Warszawy wybiorą tę drogę na dojazd do Rzeszowa i granicy z Ukrainą. Natężenie ruchu wzrośnie. Niezbędna jest droga ekspresowa, która wyprowadzi ruch z Janowa - dodaje Krzysztof Kołtyś.
Na realizację tego marzenia mieszkańcy poczekają jeszcze cztery lata.

W woj. lubelskim południową część S19 podzielono na dwa zadania. Pierwsze to 42 kilometry drogi od obwodnicy Lublina do Kraśnika. Fragment podzielono na trzy odcinki realizacyjne. Urzędnicy z GDDKiA w grudniu 2017 wybrali najkorzystniejsze oferty. Umowy z wykonawcami czekają jeszcze na podpis. Wybrane firmy będą mieć 34 miesiące na realizację zadań - z wyłączeniem okresów zimowych. Trasa ma być gotowa w 2021 roku.

Kolejny Lubelski fragment to 35 kilometrów z Kraśnika do granicy z województwem podkarpackim. To zadanie podzielono na trzy odcinki. W październiku 2017 roku podpisano umowy z wykonawcami. Budowa będzie kosztować 722 miliony zł. Prace budowlane mają ruszyć wiosną 2019 roku i potrwają do wiosny 2021 r.

S19 w podkarpackim podzielona jest na dwa zadania: Od Lasów Janowskich na granicy województw do Niska (długość – 24 kilometry) oraz od Niska do Sokołowa Małopolskiego (30 km). Każde zadanie podzielono dodatkowo na trzy odcinki i rozpisano na osobne przetargi. Wszystkie postępowania są na etapie otwarcia ofert. Obecnie trwa ich sprawdzanie.

- Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na II kwartał br. Zakończenie budowy planowane jest w 2021 r. – mówi Joanna Rarus z oddziału GDDKiA w Rzeszowie.

W Sokołowie droga połączy się z istniejącym już fragmentem S19, którym można dojechać do samego Rzeszowa.









VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS