MIB chce wybudować więcej dróg w ramach PBDK. Tylko za co? - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

MIB chce wybudować więcej dróg w ramach PBDK. Tylko za co?

| inf. pras. źródło: MIB 19.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

MIB chce wybudować więcej dróg w ramach PBDK. Tylko za co?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

12 lipca br. rząd zdecydował o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Początkowo wynosił on 107 mld zł, a obecnie jego wartość to 135 mld zł. Dodatkowe 28 mld zł ma pozwolić na realizację większej części inwestycji. Pozostaje jednak pytanie skąd pochodzić będą pieniądze na te projekty? Część z nich miały wesprzeć wpływy ze zwiększonej opłaty paliwowe, ale wycofano się z prac nad nową ustawą.
Dodatkowe 28 mld zł

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk przedstawił listę inwestycji, których budowa zostanie sfinansowana w ramach podwyższonego o 28 mld zł limitu. – Zwiększony limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych pozwala na realizację nowych, nieujętych w dotychczasowym limicie odcinków dróg ekspresowych i autostrad, szczególnie w Polsce Wschodniej. Chodzi przede wszystkim o drogę ekspresową S19, stanowiącą istotny element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Co szczególnie ważne, zaktualizowany PBDK zabezpiecza finansowanie – 27,4 mld zł – na cały ten ciąg – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Oprócz tego do listy inwestycji dodano zadania wspierające korytarz Via Carpatia, takie jak autostrada A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej oraz droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne (granica polsko-ukraińska).

Lista kluczowych projektów została uzupełniona o zadania stanowiące dopełnienie ciągów drogowych – m.in. S3 Świnoujście – Troszyn, S17 w. Drewnica – w. Zakręt, S52 Północna Obwodnica Krakowa, S74 Przełom/Mniów – Kielce. W ramach limitu 135 mld zł powstaną również nowe obwodnice w ciągach dróg krajowych, m.in. obwodnica Olesna S11, obwodnica Chełma S12, obwodnica Opatowa DK-9/S74, obwodnica Nowego Sącza i Chełmca DK-28 czy obwodnica Poręby i Zawiercia DK-78.

Problem z finansowaniem

Pozostaje jednak pytanie: skąd pochodzić będzie dodatkowe 28 mld zł na drogi? Inwestycje dotyczące Via Carpatia, autostrady A2 oraz drogi S17 miałby być wsparte m.in. ze zwiększonej opłaty paliwowej. Projekt ustawy „Paliwo plus” zakładał podniesienie cen o ok. 25 gr na litrze. Część z tych pieniędzy miała iść na drogi samorządowe, a część na te pod opieką Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak, w poniedziałek, prezes PiS Jarosław Kaczyński ogłosił, że zapadła decyzja o wycofaniu ustawy benzynowej. – Będziemy szukać innych metod na zgromadzenie środków potrzebnych na budowę. Na pewno nie będziemy sięgać do kieszeni obywateli – poinformował poseł.

Poparcie dla Paliwo plus

Obecnie branża budowlana oraz eksperci mówią o potrzebie pozyskania dodatkowych środków na budowę dróg. – Propozycja dopłaty do paliwa z jednej strony na pewno jest trudna do zaakceptowania przez kierowców. Z drugiej strony wszyscy ci, którzy tankują auta korzystają z dróg lokalnych lub krajowych i chcą aby te drogi były dobrze zbudowane i utrzymane. W tym kontekście taka opłata jest dobrym rozwiązaniem, bo zapewni w budżecie środki na inwestycje i bieżące utrzymanie dróg – mówił Alfred Watzl członek zarządu Strabag.
 
Podobnego zdania jest prezes Budimexu Dariusz Blocher. – Do realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych potrzebne są dodatkowe pieniądze. Jeśli ich nie znajdziemy teraz, to bez tzw. wkładu własnego nie wykorzystamy pełnej puli dostępnych pieniędzy unijnych – podaje.

Zdecydowane poparcie dla projektu wyrażał również minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Pojawiały się także głosy, że pozyskanie pieniędzy od kierowców jest konieczne, ale sama ustawa powinna wyglądać inaczej. – Niestety kierowcy będą musieli współfinansować budowę dróg w Polsce. Opłata paliwowa powinna jednak wzrosnąć nie o 25 groszy na litrze, a o 10 groszy. Dodatkowo powinno się zwiększyć wpływ do Krajowego Funduszu Drogowego z akcyzy paliwowej – mówi Adrian Furgalski wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Mapa

Na mapie kolorem niebieskim zaznaczono zadania, które planowane są do realizacji w ramach nowego limitu finansowego. Wraz z oszczędnościami uzyskiwanymi podczas rozstrzygania postępowań przetargowych, na listę będą trafiać kolejne zadania.

 
Na mapie kolorem niebieskim zaznaczono zadania, które planowane są do realizacji w ramach nowego limitu finansowego. Wraz z oszczędnościami uzyskiwanymi podczas rozstrzygania postępowań przetargowych, na listę będą trafiać kolejne zadania.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS