Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

MIR chce badań nad polskim Hyperloopem. Znamy wyniki konkursu Gospostrateg

| Jakub Madrjas źródło: 26.03.2018

PARTNER DZIAŁU


 

MIR chce badań nad polskim Hyperloopem. Znamy wyniki konkursu Gospostrateg
Fot. Camilo Sanchez, CCA-SA 4.0

 

Prawie trzydzieści projektów rekomendowano do dofinansowania w ramach wartego 150 mln złotych konkursu Gospostrateg. To głównie projekty ministerialne, w tym dotyczące m. in. Hyperloopa, automatyzacji transportu drogowego czy nowego modelu zakupów taboru kolejowego.
Pół miliarda na innowacje

Ogłoszony w lipcu ubiegłego roku program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Gospostrateg adresowany jest do jednostek naukowych oraz instytucji realizujących politykę rozwojową, w celu wypracowania i wdrożenia nowych rozwiązań w ramach ich realizacji. – To będzie inwestycja w przyszłość Polaków, w lepszą jakość życia – mówił wówczas wicepremier Jarosław Gowin. O dofinansowanie mogą ubiegać się konsorcja złożone z co najmniej dwóch jednostek naukowych i jednej instytucji zdolnej do wdrożenia wyników projektu. To dodanie fazy wdrożeniowej miało być wyróżnikiem nowego programu, wartego 500 milionów złotych.

Pierwszy konkurs w ramach programu, na który przeznaczono 150 milionów złotych, miał charakter otwarty. Górny limit wartości projektów określono na 30 mln zł; ich realizacja ma trwać nie dłużej niż trzy lata. Nabór wniosków miał trwać od 14 sierpnia i do 12 września, ale ostatecznie przedłużono go aż do 20 grudnia 2017 roku. Złożonych zostało 78 wniosków. Kilka dni temu strona Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ogłosiła wyniki tego konkursu – nie brakuje bardzo ciekawych inicjatyw.

Ministerstwo chce badań nad Hyperloopem

W obszarze pułapki średniego dochodu i przeciętnego produktu do dofinansowania rekomendowano w sumie dwanaście projektów. Jeden z najciekawszych przedstawiło Ministerstwo Rozwoju, Akademia Leona Koźmińskiego, Politechnika Warszawska i Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie o nazwie „Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym”. Otrzymał on 34 punkty.

Ówczesne Ministerstwo Rozwoju zgłosiło również projekt z innymi instytucjami (Instytut Chemii Przemysłowej im. prof. Ignacego Mościckiego; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowy Instytut Badawczy; Instytut Transportu Samochodowego) pt. „Strategia rozwoju gospodarki w obszarze technologii wodorowych". Otrzymał on 24,5 pkt. i również został rekomendowany do dofinansowania.

W tym obszarze (pułapki średniego dochodu i przeciętnego produktu) najwięcej punktów (34,5) otrzymał projekt „Zrównoważony rozwój województwa mazowieckiego w nowym układzie jednostek NUTS2 i NUTS3. Poziom metropolitalny, regionalny i subregionalny” przygotowany przez Województwo Mazowieckie SGH i Politechnikę Warszawską. O skutkach podziału statystycznego Mazowsza pisaliśmy tutaj.

Optymalizacja inwestycji drogowych dla ciężarówek

Bardzo ciekawe projekty rekomendowano do dofinansowania także w obszarze „pułapki słabości instytucji”. Maksymalną liczbę 40 punktów otrzymał projekt „Inteligentny system produkcji statystyk transportu drogowego i morskiego z wykorzystaniem wielkich wolumenów danych na rzecz kształtowania polityki transportowej kraju” zgłoszony przez Główny Urząd Statystyczny, Politechnikę Krakowską oraz Akademię Morską w Szczecinie.

Interesujący projekt złożył też Minister Infrastruktury i Budownictwa wraz IBDIM, GDDKiA i Politechniką Wrocławską. Chodzi o optymalizację inwestycji drogowych w zakresie dostosowania sieci dróg krajowych do ruchu pojazdów ciężarowych o nacisku osi do 11,5 tony (38 punktów). Ciekawie zapowiada się też zgłoszony przez ówczesny MIB projekt „Nowy model urbanizacji w Polsce – praktyczne wdrożenie zasad odpowiedzialnej urbanizacji oraz miasta zwartego” (27,5 pkt.). Partnerami ministerstwa w tym projekcie są Instytut Rozwoju Miast w Krakowie oraz Uczelnia Łazarskiego.

Automatyzacja transportu drogowego

Na badania nad Hyperloopem zgłoszone przez MR Ministerstwo Infrastruktury odpowiada badaniami pn. „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego” (25 pkt). Jego partnerami są Instytut Transportu Samochodowego oraz Politechnika Warszawska. Natomiast wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, Instytutem Kolejnictwa oraz Akademią Leona Koźmińskiego zgłoszono projekt pn. „Innowacyjny i zestandaryzowany model rozwoju zakupu kolejowego taboru pasażerskiego" (23 punkty).

Rekomendowany do dofinansowania w tym obszarze został też m.in. projekt Fundacji Instytut Spraw Obywatelskich, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Łódzkiego pn. „Obywatele decydują”.

W obszarze „pułapki braku równowagi” rekomendowano cztery projekty; interesujący dla naszych Czytelników może być projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju, Politechnikę Warszawską i Uniwersytet Gdański: „Konsorcjum eksportowe jako element polityki rozwoju gospodarczego i konkurencyjności” (31,5 punktów). W obszarze pułapki demograficznej rekomendowano jeden projekt, dotyczący rozwoju obszarów wiejskich.

Odpadło dużo projektów samorządowych…

Pozytywną ocenę w konkursie w większości uzyskały konkursy prowadzone przez ministerstwa; dużą skutecznością wykazał się też Główny Urząd Statyczny. Jedynie kilka z 29 rekomendowanych do dofinansowania projektów jest autorstwa samorządów. Nie oznacza to, że nie zgłaszały one projektów – na opublikowanej liście ocenionych negatywnie propozycji znajdziemy ich wiele, ale opinia merytoryczna NCBiR na ich temat była negatywna.

Wśród nich można wyliczyć prowadzone przez Województwo Śląskie projekty poprawy jakości powietrza oraz polityki rowerowej czy zaproponowany przez Województwo Pomorskie projekt „System transportu kolejowego jako kluczowe uwarunkowanie poprawy jakości regionalnych i metropolitalnych przewozów pasażerskich w województwie”. Sita nie przeszedł również drugi projekt antysmogowy z udziałem woj. śląskiego, który prowadziła Polska Izba Ekologii pn. „Antysmog – System grupowych e-zakupów niskoemisyjnych paliw stałych dla odbiorców detalicznych”.

… i program wdrażania Planu Morawieckiego (SOR)

Ministerstwom wcale nie udało się jednak uzyskać dofinansowania na wszystkie zgłoszone projekty. Negatywnie oceniono m.in. projekt MIB dotyczący innowacji w procesie termomodernizacji budynków mieszkalnych czy projekt MGMiŻŚ dotyczące Elektromobilności w żegludze przybrzeżnej na przykładzie relacji Trójmiasto – Półwysep Helski.

Największym zaskoczeniem może być jednak to, że pozytywnej oceny nie otrzymał prowadzony przez nadzorujące NCBiR Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego projekt. Jego cel również jest interesujący – chodziło bowiem o „przygotowanie koncepcji efektywnego modelu wdrażania Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju w oparciu o potencjał instytutów badawczych”.

Nie wiadomo, czy negatywna ocena merytoryczna oznacza, że Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju (tzw. Plan Morawieckiego) już teraz jest efektywnie wdrażana. Wkrótce na naszych portalach opublikujemy szczegółowe informacje na temat szczególnie interesujących projektów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS