Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Multiconsult Polska: Potrzebna jest precyzyjna waloryzacja kontraktów

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.04.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Multiconsult Polska: Potrzebna jest precyzyjna waloryzacja kontraktów
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Gigantycznym wyzwaniem dla wykonawców będzie ukończenie prac w ramach inwestycji, na które umowy zostały podpisane rok, czy półtora roku temu – mówi Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska. W tej sytuacji ratunkiem może być waloryzacja kontraktów. Jak jednak zaznacza prezes spółki, Jarosław Wielopolski – musi to być waloryzacja precyzyjna.
Lawinowo rosnące ceny

Na rynku budowlanym obserwujemy obecnie szybki wzrost cen inwestycji. Jest on spowodowany m.in. spiętrzeniem inwestycji. – To jest normalne zjawisko rynkowe – duży popyt generuje wzrost cen. Z tym jednak wiążą się problemy logistyczne w zakresie dowozu materiałów, a w przypadku inwestycji infrastrukturalnych kruszywo to podstawa. Drugą barierą jest brak rąk do pracy i rosnące żądania płacowe – mówi Jarosław Wielopolski.

Łatwo zauważyć, że wzrost cen jest tak wysoki, że powoduje problemy w podpisywaniu kontraktów na realizację projektów. – Obecnie tempo wzrostu kosztów jest tak duże, a zamawiający wybierają oferty na tyle długo, że wykonawcy wycofują się z przetargu nie podtrzymując swoich propozycji. Możliwe, że niedługo zaobserwujemy efekt w postaci wyboru siódmej firmy pod względem ceny, bo pierwsze sześć odmówi podpisania kontraktu – komentuje prezes Multiconsult Polska.

Potrzeba waloryzacji

Jednak patrząc na problemy w inwestycjach, które dopiero startują nie można zapomnieć o tych, które trwają już od kilku lat. – Gigantycznym wyzwaniem dla wykonawców będzie ukończenie prac w ramach inwestycji, na które umowy zostały podpisane rok, czy półtora roku temu. Wtedy na wygłodniałym rynku ceny były dużo niższe i przetargi wygrywano relatywnie tanio. Ponadto nastąpiły zmiany w Prawie zamówień publicznych i teraz cena nie może być jedynym kryterium oceny oferty. W efekcie firmy, które nie mają np. w pełni zakontraktowanego kruszywa oraz borykające się z brakami kadrowymi i w konsekwencji tego z żądaniami płacowymi, mogą mieć trudności z ukończeniem rozpoczętych już inwestycji – mówi Renata Mordak.

W tej sytuacji zaczęto mówić o potrzebie waloryzacji trwających kontraktów. Pojawiły się nawet głosy, że jej brak może doprowadzić do katastrofy na rynku budowlanym i załamaniu w inwestycjach. Te argumenty nie trafiły jednak do strony rządowej. Ministerstwo Infrastruktury w swoim stanowisku odmawia waloryzacji zasłaniając się podpisanymi umowami, które jej nie przewidywały.

Jak zaznacza prezes Multiconsult Polska – waloryzacja jest potrzebna, ale musi być to waloryzacja precyzyjna, czyli nie taka, która będzie odnoszona do parametrów GUS-owskich, tylko do parametrów związanych z rynkiem budowlanym.

PKP PLK z zabezpieczeniem

W dobie rosnących cen inwestycji infrastrukturalnych sposób na zabezpieczenie znalazła spółka PKP PLK. Na początku br. zaczęła ona szukać firm, z którymi podpisze umowy ramowe na realizację prac zastępczych w przypadku problemów z realizacją inwestycji. Jest to przygotowanie na „czarny scenariusz” na danej inwestycji, czyli taki, kiedy firma wykonawcza upadnie.

– Będzie to firma, która w przypadku poważnych problemów na jakimś kontrakcie wejdzie na plac budowy i dokończy prace. Może to zaowocować sytuacją, w której jeśli na odcinku A pojawią się kłopoty, to firma B dokończy inwestycję, a gdy na innym fragmencie ta sama firma sobie nie poradzi, to wykonawca pierwszego odcinka przybędzie jej na ratunek. Możliwe także, że w taki sprytny sposób uda się wykonać wszystkie inwestycje – komentuje dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS