Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.04.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami
fot. LD

 

– W latach 2015-2017 inwestycji było mniej, co może oznaczać, że wartość roszczeń w następnych latach spadnie. Obecnie jesteśmy jednak przed „wielką górką inwestycyjną”, więc problemy na inwestycjach i związane z nimi roszczenia dopiero przed nami – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.
W ostatnich dniach Najwyższa Izba Kontroli wydała raport pt. "GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa". W dokumencie urząd zarzuca Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że nie wyciąg wniosków z przeszłości. Inspektorzy przypomnieli trudną sytuację, która miała miejsce na rynku budowlanym w latach 2010 – 2012. Mnogość inwestycji drogowych realizowanych m.in. pod presją zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej poskutkowała problemami finansowymi, a także upadłością wielu firm. Zdaniem NIK – Teraz mamy do czynienia z pierwszymi symptomami, wskazującymi na możliwość powtórki z tej sytuacji.

Leonard Dolecki, RynekInfrastruktury.pl: Z czego wynikała sytuacja podwykonawców?

Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska:
Trudna sytuacja podwykonawców, ale też samych wykonawców była efektem wielu czynników, które zadziałały w tym samym momencie. Można rozpatrywać ją w kontekście samej specustawy i uznać, że jej zapisy były często z urzędniczej ostrożności nadinterpretowane na korzyść państwa – tzn. osoba mogąca podjąć decyzję bardziej korzystną dla wykonawcy lub podwykonawcy z obawy przed ewentualnym zarzutem, właśnie o brak dbałości o interes Skarbu Państwa, w razie wątpliwości podejmowała decyzję zachowawczą. Wielu „skrzywdzonych” tą decyzją wykonawców i podwykonawców wkroczyło na ścieżkę sądową, a ich odwołania były skuteczne. Jednak w mojej opinii problem tkwił i tkwi o wiele głębiej. Nie sprowadza się do specustawy, ale ogniskuje się w sposobie wyboru wykonawcy. Gdyby Zamawiający nie kierował się przede wszystkim kryterium najniższej ceny, do dramatycznych sytuacji przy wielu inwestycjach by nie dochodziło. Ponadto, jeśli do realizacji kontraktów nie byłyby wybierane „firmy w teczkach”, ze znakomitymi referencjami, ale bez zaplecza w Polsce, to rzadsze byłby rezygnacje z realizacji i skala problemu byłaby mniejsza.

Czy zaległe kwoty wypłacane podwykonawcom przez GDDKiA w przyszłych latach nadal będą tak duże?

Liczba i wartość wypłacanych roszczeń jest odzwierciedleniem tendencji, które miały miejsce na rynku. Raport odnosi się do lat, gdzie kumulacja inwestycji była największa. W latach 2015-2017 inwestycji było mniej, co może oznaczać, że wartość roszczeń spadnie. Obecnie jesteśmy przed „wielką górką inwestycyjną”, więc problemy na inwestycjach i związane z nimi roszczenia dopiero przed nami. Na pewno wielu wykonawców i podwykonawców, którzy przetrwali poprzednią perspektywę wyciągnęło z niej wnioski – również te o możliwości dochodzenia roszczeń. Być może ich śladem pójdą inni, kiedy widoczne zacznie być, że pieniądze za realizowane kontrakty zdobywa się nie na budowie, a w sądach.

Jak można przeciwdziałać sytuacjom, w których podwykonawcom nie są wypłacane zapłaty za wykonane prace?

Przede wszystkich należy dalej pracować nad poprawą systemu zamówień publicznych, tak aby wybierane były podmioty, które mają techniczne, organizacyjne i finansowe możliwości realizacji inwestycji. Wprawdzie już teraz cena nie może stanowić więcej niż 60% kryterium wyboru, ale wymóg ten jest obchodzony przez Zamawiających poprzez wstawianie sztucznych kryteriów takich jak termin realizacji lub długość gwarancji. Elementy te potencjalni wykonawcy śrubują tak, aby dostać za nie jak najwięcej punktów. W konsekwencji więc i tak decydującą jest cena. Zamawiający powinien również odważnie korzystać z możliwości odrzucania ofert za rażąco niską cenę. Kolejnym elementem, który pozwoliłby na spokojniejszy sen wykonawcom, byłoby wprowadzenie w zawieranych umowach klauzul waloryzacyjnych. Pozwoliłyby one na skorygowanie ceny w przypadku galopujących stawek materiałów oraz kosztów pracy.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS