Na Zakopiance wydrążono już 1370 m tunelu - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolska

Na Zakopiance wydrążono już 1370 m tunelu

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.05.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Na Zakopiance wydrążono już 1370 m tunelu
fot. EP

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowlańcy przebijają się przez górę Mały Luboń pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielno-Biała. W przyszłości kierowcy jadący w kierunku Zakopanego ten odcinek trasy pokonają w tunelu. Do tej pory łącznie we wszystkich nitkach wydrążono w sumie 1370 m.
S7 Naprawa – Skomielno-Biała to jeden z trzech budowanych obecnie odcinków drogi S7 Lubień – Rabka Zdrój. Na większości przebiegu ma być poprowadzony pod ziemią. Na ok. 3-km odcinku tunel będzie miał długość 2,06 km. W każdej z dwóch nitek podziemnego obiektu – oddzielnie dla każdego kierunku – znajdzie się jezdnia z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Za realizację tunelowego odcinka Zakopianki odpowiada firma Astaldi.

Kontrakt na to zadanie został zawarty w czerwcu 2016 roku. Samo drążenie tunelu rozpoczęło się natomiast w marcu 2017 r. od prawej nitki portalu północnego, a krótko później ruszyły prace przy nitce lewej.  Początek prac na portalu południowym zaplanowano na ok. pół roku później. Do tej pory łączna długość wydrążonego tunelu we wszystkich nitkach to 1370 m, tj. ok. 34 proc. Od strony północnej (miejscowości Naprawa) każda z nitek podziemnej budowli osiągnęła już długość ok. 650 m. Od strony południowej (od Skomielnej-Białej) górę udało się pokonać na odcinku 45 m i to tylko w jednej nitce. To inaczej niż planowano.

Po rozpoczęciu budowy – realizowanej w systemie buduj – przy południowym wylocie tunelu ujawniło się osuwisko, które do tej pory uniemożliwia drążenie drugiej nitki tunelu. Zasięg fatalnych warunków gruntowych jest na tyle duży, że prowadzenie prac groziłoby osuwaniem ziemi nie tylko na budowie, lecz mogłyby sięgnąć do obecnej drogi krajowej nr 7.

Teraz wykonawca wraz z inwestorem, który jest właścicielem projektu, przygotowuje rozwiązania, które zabezpieczą trudny teren. To co zaplanowano wcześniej, trzeba przeprojektować.

Po stronie południowej dodatkowo trzeba się zmierzyć z trudniejszym materiałem – skała jest w tym miejscu bardzo krucha, co uniemożliwia wykorzystywanie stosowanych na północy materiałów wybuchowych i stawia bardzo wysokie wymagania pod względem zabezpieczania prowadzonych prac.

Potrzebna była zmiana scenariusza prowadzenia robót. Pierwotnie zakładano, że nitki tunelu drążone z obu stron spotkają się mniej więcej w połowie długości przyszłego obiektu. Wiadomo, że tak nie będzie, gdyż tempo prac z dwóch stron jest różne. 

Tak jak warunki gruntowe na południowym wylocie tunelu zaskoczyły in minus, tak po stronie północnej wyniki prowadzonych wcześniej badań pozytywnie zaskoczyły wykonawcę. – To najlepsza skała jaka mogła się trafić. Badania geologiczne wskazywały gorszy materiał – mówi Jarosław Kornaś, kierownik budowy na odcinku realizowanym przez Astaldi. – W tej chwili tak szybko jak tylko możemy, idziemy do przodu dwiema nitkami po stronie północnej – dodaje. W ten sposób wykonawca wykorzystuje czas, kiedy strona południowa oczekuje na nowe rozwiązania techniczne. 

Tunelowy odcinek Zakopianki znajduje się pomiędzy fragmentami realizowanymi od północy przez IDS Bud (Lubień – Naprawa), a od południa przez firmę Salini (Skomielno-Biała – Chabówka wraz z odcinkiem DK-47). Tunelowy odcinek, według umowy, powinien być gotowy na przełomie lat 2020 i 2021. Dwa pozostałe miały być gotowe w tym roku, ale inwestor uznał obiektywne problemy, które wystąpiły na budowach, w związku z czym termin realizacji został wydłużony do połowy 2019 roku.   



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS