Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

Betonowa nawierzchnia A1 obwodnicy Częstochowy na finiszu

| Redakcja źródło: GDDKiA/RI 09.11.2019

 

Betonowa nawierzchnia A1 obwodnicy Częstochowy na finiszu
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jeszcze w tym miesiącu powinno się zakończyć układanie nawierzchni betonowej na budowanej autostradzie A1 Rząsawa – Blachownia. Jak podaje GDDKiA, wykonawca wykorzystuje sprzyjające warunki pogodowe. Jednocześnie rozpatrywane są roszczenia terminowe. Na oddanie drogi do ruchu w tym roku będą miały wpływ także mniejsze zlecenia, np. związanie z wykonaniem oznakowania.
Jak podaje inwestor, wykonawca – konsorcjum Strabag i Budimex – zrealizował już ponad 90 proc. nawierzchni z betonu cementowego wraz z całą konstrukcją nawierzchni jezdni trasy głównej autostrady A1 między węzłami Rząsawa i Blachownia. Zakończenie układania warstwy nawierzchni betonowej planowane jest jeszcze w tym miesiącu.

Na tzw. odcinku F, który jest kończony po tym jak rozwiązano kontrakt z konsorcjum na czele z Salini Polska, ułożono 291 074 m2 nawierzchni z betonu cementowego oraz 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej. Jak podaje GDDKiA, finalizowane są prace pozostałych asortymentów robót, takich jak uciąglenie trasy głównej na obiektach i przejazdach tymczasowych, humusowanie i obsianie skarp oraz pasa rozdziału.

Wykonywane są pobocza oraz układanie ścieku przykrawędziowego, umocnienia skarp, rowów i ścieków. Wykonawca montuje słupy ekranów akustycznych i ustawia bariery ochronne.

Na pozostałych drogach nadal trwa układanie warstw konstrukcyjnych, montaż barier i poręczy ochronnych dla pieszych, wykonywane są prace brukarskie, humusowanie i profilowanie skarp i rowów wraz z obsiewem, a także kontynuowane są pozostałe roboty rozbiórkowe.

Postęp na obiektach

Jak podaje inwestor, wykonano już korpus i skrzydła przyczółków oraz zbrojenie filarów na obiektach WD350 i WD351, stanowiących cześć węzła Mykanów. Na przejściach dla zwierząt średnich wbito ścianki szczelne. Prowadzono prace zbrojarskie, fundamentowe oraz montowano prefabrykaty skrzynkowe.

W ostatnim czasie prowadzono odhumusowanie dróg serwisowych, układano podłoża pod nasyp i konstrukcję nawierzchni. Na drogach serwisowych wzmacniano podłoże poprzez wykonanie warstw mrozoochronnych, wykonywano tymczasową nawierzchnię z destruktu bitumicznego wykorzystując do tego materiał z recyklingu z nawierzchni trasy głównej. Na drodze powiatowej DP1018S w Grabowej wykonywano przepusty drogowe.

Kanalizacja i instalacje

Sukcesywnie wykonywana jest m.in. likwidacja istniejącej kanalizacji deszczowej i przebudowywane są kolizje. Realizowane są również prace przy odwodnieniu i budowie kanalizacji deszczowej autostrady i dróg poprzecznych. Wcześniej trzeba było naprawić wodociąg na kładce technologicznej zlokalizowanej przy wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 483, gdzie podczas pierwszej próby szczelności doszło do rozszczelnienia wodociągu.

Dodatkowe umowy

Jednocześnie GDDKiA zleca pozostałe prace – poza zaliczonymi do robót zabezpieczających – konieczne, by drogę udostępnić kierowcom. Podpisano już umowę na wykonanie oznakowania poziomego i pionowego – wykonawcą będzie spółka GZD z Jonkowa, a koszt robót to 22,8 mln zł.

Jak podaje inwestor, okres realizacji podzielono na dwa etapy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy mają być wykonane prace związane z udrożnieniem ruchu na trasie (z dopuszczalnym zastosowaniem oznakowania poziomego cienkowarstwowego).

Całkowite zakończenie umowy, uwzględniające docelowe oznakowanie poziome grubowarstwowe, przypada na 30 czerwca 2020 r.

Wcześniej podpisano także umowę na montaż ogrodzenia w ciągu A1. Wykonawca (firma Gramar) ma zakończyć prace również w terminie dwóch miesięcy od podpisania umowy.

19 października wybrano także wykonawcę montażu barier ochronnych, wskazując na Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Prowerk z Krakowa. Wybrana oferta jest warta ok. 14,5 mln zł i ma być zrealizowana w terminie do dwóch miesięcy od podpisania umowy. Od tego rozstrzygnięcia wpłynęło jednak odwołanie.

Ruszył także kolejny przetarg związany z dokończeniem tego odcinka A1 – na montaż ekranów akustycznych na dwunastu obiektach mostowych. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 14 listopada br. W najbliższym czasie mają być ogłoszone kolejne postępowania przetargowe, dotyczące montażu ekranów akustycznych wzdłuż jezdni autostrady.

Od kiedy ruch?

Jak informuje GDDKiA, zarówno awaria wodociągu na wiadukcie drogowym nr 356, jak i odwołanie od wyboru oferty na wykonanie barier ochronnych będą miały wpływ na termin udostępnienia autostrady do ruchu. Inwestor stwierdza, że to termin termin rozstrzygnięcia i decyzja Krajowej Izby Odwoławczej będą w głównej mierze determinowały to, kiedy autostrada będzie mogła zostać oddana do ruchu.

GDDKiA podaje jednocześnie, że obecnie rozpatrywane jest przez inżyniera kontraktu roszczenie wykonawcy o przedłużenie czasu na ukończenie z tytułu wystąpienia niezależnych od wykonawcy czynników zakłócających i utrudniających wykonywanie robót na realizowanym kontrakcie.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5