Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Niemcy

Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 04.04.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE
fot. bmvi.de

 

– Niemiecki system opłat drogowych może naruszyć zasadę niedyskryminacji w Unii Europejskiej – uznali deputowani Parlamentu Europejskiego. Na temat projektowanego w Berlinie systemu krytycznie wypowiada się wiele europejskich państw w tym Austria, Holandia, Belgia, Polska i Luksemburg.
Niemiecki parlament zatwierdził kontrowersyjny projekt nowego systemu opłat na krajowych autostradach. Dotąd większość z nich była darmowa. Od 2019 roku ma się to zmienić. Nad nowym prawem pracowano od 2013 roku. Według wielu ustawa jest dyskryminująca dla obcokrajowców korzystających z niemieckich dróg. Dyskryminacja w tym przypadku polega na tym, że niemieccy kierowcy będą mogli odliczyć opłatę za przejazdy od podatku. Tego nie będą mogli zrobić zagraniczni podróżujący.

Europa krytykuje

Projekt spotyka się z falą krytyki Parlamentu Europejskiego, a także państw, które graniczą z Niemcami. – W ocenie MIB każdy krajowy system pobierania opłat drogowych, który dyskryminuje kierowców bezpośrednio ze względu na obywatelstwo lub jest powiązany z krajowymi instrumentami podatkowymi faworyzującymi obywateli danego kraju, np. z ulgą w podatku krajowym od pojazdów, przez co w praktyce głównie obciąża opłatami zagranicznych użytkowników, stanowi naruszenie zasady niedyskryminacji zapisanej w art. 18 Traktatu o Funkcjonowaniu UE – komentuje sprawę polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Resort infrastruktury i budownictwa zaznacza, że wprowadzane rozwiązania tylko pozornie są zgodne z prawem wspólnotowym, a w rzeczywistości pozostają w sprzeczności z podstawowymi zasadami UE i ideą jednolitego rynku europejskiego.

Państwa takie jak Holandia, Belgia czy Austria grożą podjęciem działań prawnych w związku z niemieckim systemem opłat. – Takie zachowanie sprawia wrażenie, że większe kraje w Unii Europejskiej nie muszą stosować się do zasad panujących we wspólnocie. Mamy dobre stosunki z Niemcami. I chcemy je zachować. Ale nie pozwolimy na łamanie europejskiego prawa – mówił austriacki minister transportu Jörg Leichtfried.

Projekt

Opłacie ma podlegać ok. 13 tys. km niemieckich dróg. W skali roku ma to być od 60 euro do 130 euro, w zależności od rodzaju i klasy samochodu. Mniej zapłacą np. posiadacze aut bardziej ekologicznych. Ma istnieć także możliwość wykupu winiet krótkookresowych. Za dziesięć dni opłata ma wynosić od 2,5 euro do 25 euro, a za dwa miesiące od 7 euro do 50 euro.

Niemiecki minister transportu, Alexander Dobrindt, twierdzi, że taki system przyniesie ok. 540 mln euro zysku do skarbu państwa z samych opłat uiszczanych przez obcokrajowców.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS