Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Linie kolejowe - Lubuskie,Nowa Sól

Nowa Sól: Samorządy chcą tunelu pod torami. Robią pierwszy krok

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 05.04.2017

 

 

Nowa Sól: Samorządy chcą tunelu pod torami. Robią pierwszy krok
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Lubuskie
Nowa Sól

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowa Sól potrzebuje bezkolizyjnego przejazdu przez tory. Może go zrealizować tylko poprzez montaż finansowy, do którego potrzebuje współpracy z PKP. Na razie wspólnie z powiatem miasto postanowiło przygotować dokumentację projektową dla budowy tunelu w ciągu ul. Wojska Polskiego. – Zaryzykowaliśmy – mówi Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli i wyraża nadzieję, że mając w ręku konkret w postaci gotowego projektu, łatwiej będzie rozmawiać o współpracy z krajowym inwestorem.
Nowa Sól jest miastem przedzielonym na pół linią kolejową. Tędy przebiega tzw. Nadodrzanka wiodącą na północ w kierunku Szczecina, na południe natomiast w stronę Wrocławia. Na obrzeżach Nowej Soli tory można pokonać korzystając z wiaduktów, jednak główne ulice miasta wiodą przez przejazdy kolejowe w poziomie jezdni. – To ogromne utrudnienie dla mieszkańców przemieszczających się z jednej strony miasta na drugą – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli. Konieczność oczekiwania przed zamykanym wielokrotnie w ciągu dnia szlabanem, powoduje, że w mieście tworzą się korki.

Rozwiązaniem tego problemu byłoby wybudowanie, zapewniającego bezkolizyjny przejazd, tunelu pod torami. Jego realizacja jest jednak kosztowna. W grę wchodzi kwota ponad 20 mln zł. – To dużo. Jesteśmy miastem niezbyt bogatym, więc nie stać nas, by taką inwestycję sfinansować – przyznaje prezydent. Ale nie załamuje rąk.

Konieczne trójporozumienie

Żeby zrealizować to zadanie, niezbędna byłaby współpraca z PKP PLK. Ta instytucja ma bowiem większe możliwości sięgnięcia po środki unijne na ten cel. Miasto podejmuje rozmowy na szczeblu krajowym, ale jak przyznaje prezydent Nowej Soli, choć nastawienie potencjalnego partnera na razie jest pozytywne, do konkretów jeszcze daleko.

Konkretny wymiar ma jednak współpraca na poziomie lokalnym. Miasto zawarło właśnie porozumienie z powiatem nowosolskim w sprawie wspólnego przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Wojska Polskiego w Nowej Soli.

– Podjęliśmy ryzyko – mówi Wadim Tyszkiewicz, wyjaśniając, że inaczej rozmawia się o nieokreślonych planach, a inaczej o konkretach. – Nasz pomysł jest taki, że wspólnie z powiatem sfinansujemy projekt i 15 procent wkładu własnego do funduszy unijnych, natomiast inwestycję zrealizuje PKP – wyjaśnia Wadim Tyszkiewicz. – Chcielibyśmy, żeby to było trójporozumienie: miasto, powiat i PKP. Takie mamy marzenie – mówi.

– Będziemy mieli gotowy projekt i zezwolenie na budowę, do tego kładziemy na stół pieniądze na wkład własny, wówczas PKP niczym nie będzie ryzykować, a może zyskać bezkolizyjne skrzyżowanie – tłumaczy prezydent. Dodaje, że być może będzie to również w przyszłości otwierało furtkę do zwiększenia prędkości pociągów przejeżdżających przez Nową Sól. – Korzyść byłaby obopólna – dodaje Wadim Tyszkiewicz.

Bez pieniędzy unijnych, miasto na pewno nie będzie w stanie sfinansować tej inwestycji. – Montaż finansowy to jedyna szansa – podsumowuje Wadim Tyszkiewicz.

Co zawiera porozumie

Porozumienie zawarte między miastem Nowa Sól i powiatem nowosolskim obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy tunelu w ciągu Wojska Polskiego oraz rozbudowy drogi powiatowej nr 3454 F od skrzyżowania z ul. Przyszłości do skrzyżowania z ul. Staszica i drogi gminnej od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Przyszłości.

Samorządy planują, że dokumentacja wraz z decyzją zezwalającą na realizację inwestycji zostanie przygotowana w latach 2017-2019. Według szacunków, potrzeba na to 450 tys. zł.

Jednostki podzieliły się obowiązkami. Miasto Nowa Sól jest odpowiedzialne za opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń, co ma nastąpić do I kwartału 2019 roku. Pokryje także 67 proc. kosztów tych działań. Samorząd miejski zobowiązał się także do pokrycia kosztów związanych z wypłatą odszkodowań za grunty, które będą przejęte w związku z rozbudową drogi gminnej.

Po stronie powiatu nowosolskiego jest obowiązek sfinansowania pozostałej części, czyli 33 proc. wartości dokumentacji projektowej oraz pokrycie kosztów odszkodowań za nieruchomości niezbędne dla rozbudowy drogi powiatowej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS