Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Kielce

Kielecka GDDKiA wybuduje 110 km nowej S74. Jaki wariant przez Kielce?

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 17.04.2017

 

 

Kielecka GDDKiA wybuduje 110 km nowej S74. Jaki wariant przez Kielce?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Kielce

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Docelowo planowana do budowy droga S74 połączy centrum kraju z południowo - wschodnimi obszarami Polski, przecinając województwo świętokrzyskie. – Najbardziej pracochłonnym i skomplikowanym odcinkiem pod względem prac przygotowawczych jest przejście tej drogi przez Kielce – podkreśla Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA. Ponadto w mieście na czas budowy trzeba będzie zapewnić warunki dla ruchu tranzytowego i lokalnego.
Przygotowania kieleckiej S74

W tej chwili dla przejścia S74 przez Kielce trwają prace nad rozwiązaniami wariantów inwestycji oraz raportem oddziaływania na środowisko. Jest więc na etapie zmierzającym do złożenia wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Z kolei miejscy urzędnicy przeprowadzają analizę wniosków dotyczących szczegółowych rozwiązań w obrębie proponowanych przez GDDKiA wariantów inwestycji. Ich uwagi są ważne, ponieważ dotyczą ingerencji w lokalną komunikację. – Sposób i zakres uwzględnienia szeregu wniosków w dokumentacji jest uzależniony m.in. od wyników prognozowania ruchu – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Małgorzata Pawelec-Buras.

GDDKiA zleciła uaktualnienie analiz ruchowych, m.in. o najnowsze jego prognozy. – O tym, jak i w jakim zakresie rozwiązania projektowe będą uzupełniane, będzie można zadecydować po zapoznaniu się z wynikami nowych analiz ruchowych. To w oparciu o nie będzie można określić planowany zakres prac, a co się z tym wiąże, termin złożenia wniosku o decyzje środowiskową. Same analizy powinny być gotowe w połowie roku – zaznacza Małgorzata Pawelec-Buras.

Droga w wykopie czy po estakadzie?

GDDKiA dysponuje dwoma wariantami przebiegu trasy przez Kielce. Oba poprowadzone zostały w śladzie drogi krajowej nr 74. – Wariantowane jest np. rozmieszczenie węzłów i sposób poprowadzenia S74 na odcinku kieleckiej ulicy Jesionowej – informuje rzeczniczka kieleckiego oddziału drogowej agendy. W tym przypadku chodzi o rozstrzygnięcie czy droga zostanie poprowadzona w wykopie czy estakadą.

W przypadku 200-tysięcznego miasta rozpatrzenie alternatywnych przebiegów wysokościowych oraz lokalizacja węzłów w miejscach skrzyżowań drogi ekspresowej z głównymi ulicami układu komunikacyjnego Kielc nabiera istotnej wagi. Przyjęte rozwiązania nie mogą bowiem zakłócać miejscowej przestrzeni architektonicznej, ani też burzyć istniejącego układu komunikacyjnego. By spełnić tak przyjęte założenia GDDKiA pozyskała od miejskich instytucji szereg danych i informacji do opracowania Koncepcji Programowej dla dwóch podstawowych wariantów przebiegu trasy zasadniczej. Długość odcinka drogi S74 dla obu wariantów wynosi 4,6 km.

Pierwszy wariant zakłada węzły w ulicach Hubalczyków i Zagnańskiej, z obustronnymi jezdniami zbierająco - rozprowadzającymi pomiędzy węzłami w ul. Hubalczyków i al. Solidarności, z przebiegiem niwelety drogi ekspresowej na poziomie -1, tj. w murach oporowych, na odcinku od ul. Zagnańskiej do al. Solidarności. Ten wariant jest zatem propozycją drogi w wykopie i uwzględnia on oczekiwania miasta.

Drugi wariant jest alternatywny. Zakłada węzły w ulicach Skrzetlewska - Olszewskiego i Zagnańskiej, z obustronnymi jezdniami zbierająco - rozprowadzającymi pomiędzy węzłami w ul. Skrzetlewska - Olszewskiego i al. Solidarności, z przebiegiem niwelety drogi ekspresowej na poziomie +1, tj. po estakadzie, na odcinku od ul. Zagnańskiej do al. Solidarności.

Trasy obydwu wariantów ze względu na występujące warunki terenowe, praktycznie całkowicie się pokrywają. Natomiast rozbieżności dotyczą właśnie lokalizacji węzłów i tym samym przebiegów jezdni zbierająco - rozprowadzających i dróg dojazdowych. Zasadnicza różnica leży zaś w poziomie drogi ekspresowej – tj. w poprowadzeniu jej w wykopie lub na estakadzie – na przejściu po obrzeżu śródmieścia Kielc (ul. Jesionowa i Świętokrzyska).

Wspólnym początkiem obu wariantów jest węzeł Kielce Zachód (poprzednia nazwa Kostomłoty), zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 (na obwodnicy Kielc zrealizowanej w 2013 r.). Koniec projektowanego odcinka stanowi węzeł Kielce Bocianek, usytuowany na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73 (al. Solidarności).

S74 ważna dla kraju, ale też dla regionu świętokrzyskiego

Planowana do realizacji w najbliższych latach S74 to droga ekspresowa, która ma skomunikować pogranicze południowo - wschodnie kraju (przejścia granic Słowacji i Ukrainy), przebiegając przez Podkarpacie i Świętokrzyskie, z węzłami autostradowymi w centralnej Polsce. Docelowo połączy S12, prowadząc od Sulejowa przez Kielce – Opatów – Tarnobrzeg – Stalową Wolę, z drogą ekspresową S19 (Nisko). W efekcie stworzy dojazd do autostrad A1 i A2, a więc usprawni przejazd na zachód i północ kraju.

– S74 jest niezbędna dla rozwoju regionu świętokrzyskiego przez zapewnienie skomunikowania tego obszaru z wschodnimi i zachodnimi regionami kraju – podkreśla rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.

Ponieważ nie ma jeszcze szczegółowych rozwiązań projektowych dla niektórych odcinków S74 przybliżoną długość S74 na terenie województwa świętokrzyskiego szacuje się na około 140 km. Odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego z województwem łódzkim do Opatowa to około 110 km. Dla tego odcinka właśnie kielecki oddział GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze.

Na odcinku granica województwa – Mniów korytarz S74 planowany jest w śladzie zbliżonym do istniejącej drogi krajowej nr 74, z wyłączeniem obwodnicy Smykowa. Na odcinku Mniów – Kielce przejdzie po południowej stronie w stosunku do istniejącej trasy. Przebieg Cedzyna – Łagów – Jałowęsy planowany jest początkowo do Piórkowa po północnej stronie drogi nr 74 , a od Piórkowa do Jałowęsów po południowej. Natomiast obwodnica Opatowa przejdzie nowym śladem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS