Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Organizacje branżowe: Doceniamy inicjatywy GDDKiA w zakresie płatności i gwarancji

| Elżbieta Pałys źródło: RI 06.04.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Organizacje branżowe: Doceniamy inicjatywy GDDKiA w zakresie płatności i gwarancji
fot. pixabay.com/MemoryCatcher

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Praca w obszarze zamówień publicznych sprawia, że budownictwo drogowe jest w lepszej sytuacji niż pozostałe branże, w tym choćby usługi. Trzeba podtrzymać potencjał w tym obszarze – mówią wspólnym głosem cztery organizacje branżowe. Przedstawiciele branży doceniają praktyki w zakresie płatności i gwarancji wprowadzone przez GDDKiA i apelują o upowszechnianie dobrych worów.
Cztery organizacje branżowe: Polski Kongres Drogowy, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych zabrały głos w sprawie sytuacji w budownictwie.

Wykorzystane ok. 73 proc. potencjału

– Nie obserwujemy żadnych istotnych ograniczeń na placach budów czy zejść z budów – informują organizacje. I dodają: chcemy ten stan utrzymać.

Oczywiście branża nie działa na maksimum swoich możliwości. Jak wynika z informacji zebranych od przedsiębiorców, wykorzystywanych jest ok. 73 proc. potencjału. Nie zmienia to faktu, że utrzymanie tego stanu jest kluczowe nie tylko dla firm drogowych, lecz dla całej gospodarki. Jak w czasie videokonferencji stwierdzili przedstawiciele sektora, zatrzymanie budów byłoby katastrofą dla całego rynku – przełożyłoby się na bankructwa wielu firm i bezrobocie dziesiątek tysięcy pracowników.

Przedsiębiorcy z branży drogowej, przed pandemią, borykały się ze skutkami niskomarżowych kontraktów z lat poprzednich i brakiem waloryzacji w latach poprzednich. Teraz przejściowo mogą mieć kłopoty z pracownikami. Liczą więc na współdziałanie z zamawiającymi i nadzorem na budowach.

Organizacje branżowe przede wszystkim liczą na kontynuowanie programów inwestycyjnych: Programu Budowy Dróg Krajowych, Mostów dla Regionów, Programu budowy stu obwodnic oraz Funduszu Dróg Samorządowych, co jest warunkiem zagospodarowania potencjału branży.

Inicjatywa GDDKiA doceniona

Równie ważne jest zagwarantowanie płynności finansowej, na którą wpływ mają zamawiający, inżynierowie kontraktu, generalni wykonawcy i podwykonawcy. „Dotychczasowe odpowiedzi na postulaty naszego środowiska rzadko bywały zadowalające. Z tym większym uznaniem przyjmujemy inicjatywy GDDKiA, dotyczące usprawnień w zakresie gwarancji oraz wprowadzenia systemu dwustopniowej weryfikacji płatności dla kontraktów realizowanych w oparciu o FIDIC. To może być prawdziwe wyciągnięcie pomocnej dłoni w stronę rynku” – piszą organizacje.

W GDDKiA wprowadzona została zasada, że w momencie podpisania umowy wykonawca może wnieść zabezpieczenie w wysokości jedynie 3 proc. wartości umowy w postaci gwarancji, a pozostała kwota pozostaje do potrącania z bieżących płatności.

Pod koniec marca GDDKiA zaproponowała też istotne usprawnienie w płatnościach w postaci wspomnianej dwustopniowej procedury zatwierdzania. Płatności mają być realizowane na podstawie jedynie ogólnej oceny czy stan faktyczny zgadza się z opisanym we wniosku o wystawienie przejściowego świadectwa płatności, a dokładna analiza następuje w ciągu 54 dni, po czym następuje ewentualna korekta. Drogowa dyrekcja zwiększyła także możliwości skutecznej komunikacie na linii inwestor - wykonawcą drogą elektroniczną.   

Organizacje zauważają jednocześnie, że choć GDDKiA jest największym inwestorem, poza nią funkcjonują także mniejsi inwestorzy w samorządach. „Upowszechnianie dobrych praktyk będzie w tym momencie cenne dla wszystkich stron” – wskazują przedstawiciele branży. Apelują do ministra infrastruktury o przedyskutowanie – w formie videokonferencji – najważniejszych spraw na forum Rady Ekspertów.

Utrzymanie szczególnie ważne

W obecnej sytuacji wskazują jeszcze jeden ważny aspekt – chodzi o utrzymanie dróg, także w kontekście ich drożności dla działania służb medycznych i zaopatrzeniowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5