Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Polska i Europa

Podkarpacie: Wykorzystanie potencjału przejść granicznych zależy od standardu dróg… tych na Ukrainie

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 11.03.2017

 

 

Podkarpacie: Wykorzystanie potencjału przejść granicznych zależy od standardu dróg… tych na Ukrainie
fot. Go Travel, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org

 

– Musimy pracować tak, by granica, która jest pomiędzy Polską a Ukrainą nie była ścianą, ale łącznikiem – podkreślała wojewoda podkarpacka Ewa Leniart, podczas jednego z posiedzeń sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się na Podkarpaciu. Tu granica Polski i Ukrainy mierzy 240 km. Na jej linii jest sześć przejść. Na przytoczonym posiedzeniu wojewoda zaznaczyła, że pełne wykorzystanie ich  potencjału  jest właśnie szansą na to, by granica przestała być ścianą. Ale w tym też wiele zależy od ukraińskiego partnera.
Na granicy województwa podkarpackiego z Ukrainą funkcjonują cztery przejścia drogowe: Budomierz – Hruszew, Korczowa – Krakowiec, Medyka – Szegini i Krościenko – Smolnica, oraz dwa przejścia kolejowe: Przemyśl – Medyka i Werchrata – Rawa Ruska. Ponadto, jako siódme działa przejście lotnicze w Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka.

Nakłady na usprawnienie ruchu granicznego

W ubiegłym roku Podkarpacki Urząd Wojewódzki na zadania inwestycyjne na przejściach granicznych Polski i Ukrainy wydał blisko 4 mln zł. Z tej kwoty m.in. sfinansowano modernizację systemu monitoringu drogowego przejścia Krościenko – Smolnica oraz opracowanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane związane z dostosowaniem infrastruktury platform autostradowych przejścia drogowego Korczowa – Krakowiec do uruchomienia odpraw osobowych.

W budżecie wojewody podkarpackiego na 2017 rok zaplanowano wydatki na łączną sumę 4,2 mln zł. Do tegorocznych priorytetowych inwestycji należą roboty na przejściu Korczowa – Krakowiec. Będzie to rozbudowa budynku odpraw autobusów na północnej platformie autostradowej. Do przejścia granicznego Korczowa – Krakowiec po stronie polskiej  prowadzi już pełny ciąg autostrady A4. Jednak całość odpraw odbywa się na starej infrastrukturze  przejścia, bez wykorzystania autostrady A4. Dodatkowym problemem jest brak autostrady M10 po stronie Ukrainy. Ruch graniczny, w tym przede wszystkim towarowy, nie można więc przenieść na szlaki autostradowe. O brakującej M10 napisaliśmy TUTAJ
 
Ważnymi tegorocznymi zadaniami podkarpackiego wojewody są przygotowania dokumentacji projektowych na przebudowę kolejowego przejścia granicznego w Medyce (część towarowa i osobowa) oraz budowę drogowego przejścia granicznego w Malhowicach.

DPG Malhowice – Niżankowice

To planowane do budowy przejście będzie miało charakter lokalny. Obsłuży ruch osobowy i autobusowy. Po stronie polskiej do przejścia prowadzi droga wojewódzka nr 885, dla której podjęto działania dostosowujące ją to potrzeb ruchu granicznego.

Planowany jest też tutaj ruch pieszy. W ten sposób częściowo odciążone zostanie przejście graniczne w miejscowości Szeginie, w której znajduje się tzw. pieszy korytarz dla przekraczających granicę.

W ubiegłym roku opracowano Program Funkcjonalno – Użytkowy dla budowy drogowego przejścia granicznego w Malhowicach. Obecnie Podkarpacki Urząd Wojewódzki jest na etapie przygotowywania postępowania przetargowego na wyłonienie projektanta planowanego przejścia. Realizację inwestycji przewiduje się w latach 2018 – 2019.

Argumentem za budową tego przejścia była potrzeba stworzenia warunków szybszego rozwoju gospodarczego Przemyśla, Ziemi Przemyskiej oraz przygranicznego rejonu obwodu lwowskiego na Ukrainie. – Uruchomieniem tego przejścia przyczyni się do wzmożenia działalności lokalnych usługodawców i kontrahentów z Ukrainy, a w efekcie do rozwoju gospodarki, turystyki i życia społecznego regionów po obu stronach granicy – podkreśla Małgorzata Waksmundzka-Szarek, rzecznik prasowy wojewody podkarpackiego.

DPG Budomierz – Hruszew

Ale jak dotąd to przejście Budomierz – Hruszew jest najmłodszym na Podkarpaciu – otwarto je 2 grudnia 2013 r. Do niego po stronie polskiej wiedzie przebudowana droga wojewódzka nr 866  Dachnów – Lubaczów – granica.

Budowa przejścia rozpoczęła się w 2010 r. Inwestycja kosztowała prawie 146 mln zł. Środki pochodziły z budżetu państwa, w tym m.in. z Programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko – ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010 – 2013 oraz dofinansowania unijnego z Funduszu Granic Zewnętrznych oraz Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina.

Przejście zlokalizowane jest po stronie polskiej. Przeznaczone jest dla całodobowego, międzynarodowego ruchu osobowego i samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Pod względem rozwiązań organizacyjnych i architektonicznych jest jednym z najnowocześniejszych na granicy zewnętrznej UE.

Problem dróg dojazdowych

Na drogowym przejściu Budomierz – Hruszew można w ciągu minionych trzech lat zaobserwować tendencję do wzrostu ruchu granicznego, jednak jak wskazują dane z 2016 r. jest on w przypadku osobowego mniejszy prawie 4-krotnie niż na przejściu w Korczowej i ponad 5-krotnie niż w Medyce oraz 2-krotnie mniejszy od nasilenia ruchu środków transportu w obydwu wymienionych w porównaniach przejściach z Ukrainą. Powodem tej sytuacji jest zły stan techniczny dróg dojazdowych po stronnie ukraińskiej.

Z uruchomieniem przejścia wiązano szanse lokalnego i regionalnego rozwoju społeczno-ekonomicznego i gospodarczego. – Spełnienie tych oczekiwań będzie możliwe w pełni po kapitalnym remoncie infrastruktury drogowej po stronie ukraińskiej, co przyniesie nasilenie ruchu granicznego, a w efekcie da impuls do działania dla przedsiębiorców – zastrzega Małgorzata Waksmundzka-Szarek. Zatem obecną sytuację można odwrócić, ale to wymaga czasu i nakładów.

Ruch po stronie Ukrainy

Wojewoda Ewa Leniart, przewodnicząc Komisji ds. współpracy transgranicznej, na posiedzeniach Polsko – Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. współpracy Międzyregionalnej zwracała uwagę na pilną potrzebę rozwoju infrastruktury drogowej prowadzącej do istniejących i planowanych przejść granicznych. W tym podkreślała problem modernizacji dróg dojazdowych do przejścia Budomierz – Hruszew od strony ukraińskiej, tj. odcinka drogi O 142001 Jaworów – Hruszew o dł. 19,9 km oraz drogi T-14-03 Hruszew – Niemirów o dł. 12,2 km.

– Remont tych dróg rozpocznie się po uruchomieniu środków finansowych z kredytu celowego rządu RP dla Ukrainy. Na posiedzeniu Komisji ds. współpracy transgranicznej, które miało miejsce w październiku 2016 r. w Rzeszowie, zaapelowano o jak najszybsze utworzenie grupy roboczej mającej na celu opracowanie warunków i zasad przyznawania środków w ramach tego kredytu. Obecnie strona ukraińska jest na etapie wdrażania procedur określających mechanizm realizacji umowy międzyrządowej – informuje rzeczniczka wojewody podkarpackiego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS