Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Poznań,Konin,Nowy Tomyśl

Podwyżka opłat na A2... tuż przed remontem linii kolejowej

| Jakub Madrjas źródło: 02.03.2017

 

 

Podwyżka opłat na A2... tuż przed remontem linii kolejowej
fot. Patryk Kuręda, SM42.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od 1 marca Autostrada Wielkopolska podniosła stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady koncesyjnej A2 Nowy Tomyśl – Konin. Zdaniem ekspertów, wpływ na taką sytuację ma planowane zamknięcie ruchu na modernizowanej linii kolejowej E20 między Warszawą a Poznaniem.
Zarządca autostrady A2 tłumaczy zmianę ceny faktem konieczności samofinansowania się odcinka. Jak tłumaczy podwyżka jest wymuszona przez konieczność spłaty zobowiązań, a także realizacji inwestycji związanych z utrzymaniem i rozbudową autostrady. Szerzej na ten temat piszemy tutaj.  Natomiast jeszcze w styczniu GDDKiA musiała zgodzić się na podwyżkę opłat na A4. 

Nie da się nie zauważyć, że podwyżka opłat za korzystanie z autostrady A2 przychodzi zaledwie trzy miesiące przed rozpoczęciem ogromnej modernizacji linii kolejowej E20 między Warszawą a Poznaniem. Poczynając od czerwca, przez dwa lata pociągi dalekobieżne kursujące pomiędzy Warszawą a Poznaniem pojadą więc objazdem – minimum o 30 minut dłużej, o czym pisał "Rynek Kolejowy".

Do podwyżek zachęca brak konkurencji ze strony kolei

Czy to tylko przypadkowa zbieżność terminów? – Przykład podwyżek opłat za przejazd autostradą A2 na jednym z odcinków pomiędzy Warszawą a Poznaniem pokazuje dobitnie do czego prowadzi osłabianie transportu kolejowego. Z identyczną sytuacja mieliśmy do czynienia na początku roku na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami – nie ma wątpliwości dr Jakub Majewski, były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, a obecnie szef Fundacji ProKolej. – Ciągnące się niemiłosiernie, nieefektywne remonty torów powodują, że koncesjonariusze stają się monopolistami na obsługę połączeń między największymi aglomeracjami Polski i maksymalizują swoje zyski – dodaje ekspert.

– Od osób poruszających się wszędzie i prawie wyłącznie samochodem często słyszę opinię, że kolej nie jest im do niczego potrzebna. Na przykładzie opłat drogowych jak na dłoni widać jak bardzo krótkowzroczne jest takie podejście – mówi Jakub Majewski. Jego zdaniem podobnie jest z oczekiwaniem, żeby usunąć z dróg wyprzedzające się ciężarówki, czy zabronić im przejazdów w weekendy albo wakacje. – Narzekający kierowcy nie widzą tego że ładunki, które ograniczają im komfort jazdy mogłyby trafić na tory – mówi Majewski.

MIB krytykuje podwyżki, ale ma związane ręce

O komentarz w sprawie podwyżek poprosiliśmy również Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – MIB całkowicie popiera negatywną opinię Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącą wprowadzonych przez koncesjonariuszy podwyżek i prowadzonej przez nich polityki maksymalizującej przychody – informuje rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś. Przyznaje jednak, że nawet negatywna opinia GDDKiA nie daje prawnej możliwości ich zablokowania bez konsekwencji dla strony publicznej – Oznaczałoby to możliwość wystąpienia przez spółki z roszczeniami o odszkodowanie – mówi rzecznik.

Kontekst rozpoczynających się remontów torów niczego nie zmienia. Ministerstwo może jedynie przypomnieć, że już na rok przed rozpoczęciem modernizacji odcinka linii kolejowej E20 między Sochaczewem a Swarzędzem Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przygotowania dla zapewnienia sprawnej komunikacji w regionie i przy połączeniach dalekobieżnych, tak by utrudnienia dla pasażerów były jak najmniejsze. Co ciekawe, z autostrady prawdopodobnie będą korzystać szybkie autobusy zastępujące pociągi na poszczególnych odcinkach zamkniętych torów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS