Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska i świat

Polska ma komitet narodowy w ramach PIARC

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Polska ma komitet narodowy w ramach PIARC
fot. GDDKiA

 

Podczas Międzynarodowego Kongresu Zimowego w Gdańsku, 23 lutego br., podpisane zostało porozumienie, na podstawie którego Polski Kongres Drogowy został uznany za Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC. Tym samym PKD jest 42 komitetem narodowym największej organizacji drogowej na świecie.
– To wpisuje nas w międzynarodowy system współdziałania, transferu wiedzy i informacji – mówi w rozmowie z portalem RynekInfratsruktury.pl Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

Przynależność do światowej organizacji

Światowe Stowarzyszenie Drogowe PIARC (Permanent International Association of Road Congresses) powstało w 1909 roku. Zrzesza administracje drogowe reprezentujące 121 krajów. W krajach, w których funkcjonują reprezentatywne dla branży organizacje dodatkowo, po spełnieniu określonych warunków, tworzone są tzw. Komitety Narodowe PIARC.

Rolą Komitetu Narodowego jest m.in. upowszechnianie wiedzy wypracowywanej w ramach komitetów technicznych PIARC, a także wspieranie tzw. Pierwszego Delegata Polski (którym jest przedstawiciel kierownictwa GDDKiA), w pozyskiwaniu ekspertów do pracy w tych komitetach.

– To moment symboliczny. Nasze przystąpienie do PIARC następuje w czasie gdy możemy powiedzieć, że Polska dorównuje do poziomu, jaki jest w Europie i nawet na świecie. Dziś można u nas w praktyce zobaczyć te same co w innych krajach technologie i rozwiązania i są one wykonywane przez polskie firmy i polskich inżynierów – mówi Zbigniew Kotlarek.

– Jako kongres drogowy znaleźliśmy w tym swoje miejsce, dostosowując własną strukturę do wymogów i standardów jakie funkcjonują na poziomie światowych kongresów drogowych – dodaje.

Najważniejsze sprawy w komitetach technicznych

Chodzi przede wszystkim o działanie poprzez komitety techniczne, specjalizujące się w określonej tematyce dotyczącej drogownictwa. Obecnie w ramach PKD funkcjonuje siedem komitetów technicznych: Rozwoju infrastruktury drogowej, Bezpieczeństwa ruchu, Administracji dróg samorządowych i krajowych, Regulacji prawnych i finansowych, Techniki drogowej i nauki, Utrzymania dróg oraz Materiałów drogowych.

– Nasza forma działania też uległa zmianie. Staramy się być organizacją, która aktywnie uczestniczy we wszystkich pracach związanych z wdrożeniem nowych technologii i nowych standardów, ale jednocześnie chcemy promować to, co zostało wypracowane i co powinno stać się wzorem dla powszechnego zastosowania – dodaje Zbigniew Kotlarek.

Idąc tym tropem, PKD chce m.in. zaproponować Ministerstwu Infrastruktury swój współudział w przygotowywaniu zaleceń, które minister, korzystając z danego mu uprawnienia, mógłby rekomendować do stosowania na drogach wszystkich kategorii.

– Nową formułą, którą wdrażamy jest też tzw. kolokwium, jako wysokospecjalistyczne spotkanie poświęcone wybranemu tematowi – mówi szef PKD. Niedawno takie kolokwium odbyło się w Łodzi i było poświęcone możliwości wykorzystania i zagospodarowania destruktu drogowego. – Ten problem będzie coraz większy – stwierdza Zbigniew Kotlarek. – W najbliższym czasie odbędzie się kolokwium poświęcone technologiom asfaltu lanego. Będziemy chcieli też dyskutować o nowym wyzwaniu jakim dla Polski jest budowa tuneli – informuje przedstawiciel PKD.

Efekt konsekwentnej pracy

Jak przypomina Zbigniew Kotlarek, podpisanie porozumienia z PIARC odbyło się w czasie gdy mija 90 lat od I Kongresu Drogowego, który został zorganizowany w roku 1928. Do samego PIARC-u Polska przystąpiła natomiast tuż po odzyskaniu niepodległości, w 1919 roku, co oznacza, że wkrótce minie okrągłe sto lat od tego wydarzenia. – Udało nam się odbudować to, co zostało przerwane drugą wojną światową i okresem powojennym – mówi Kotlarek. – Doszliśmy do takiego poziomu, w którym uznano, że mamy uprawnienie, by reprezentować Polskę jako narodowy komitet kongresów drogowych w Polsce.

Dodaje jednak, że na taki przełom przez ostatnie lata pracowała cała branża – To się nie dzieje przypadkowo – podkreśla Kotlarek. – Jest to ciąg wspólnych zależności. To wyróżnienie nie tylko Polskiego Kongresu Drogowego, ale całej branży, w tym innych organizacji jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa czy Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych – zaznacza. – Dziś dedykujemy tę naszą przynależność do PIARC-u wszystkim branżowym organizacjom pozarządowym – dodaje szef PKD.

Polski Kongres Drogowy stawia sobie za cel bycie platformą do rozmów o sprawach istotnych dla branży. – Działamy na rzecz sieci dróg w Polsce, niezależnie czy zarządca jest krajowy, czy samorządowy. Musimy mówić o sieci, jako jednolitym systemie transportowym. To nasza ambicja, by się spotykać, rozmawiać, wypracowywać wspólne standardy i wymagania – mówi Zbigniew kotlarek. – Chyba się to uda – ocenia.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS